Zoeken in deze blog

vrijdag 19 oktober 2007

Mooie, gekwetste ziel: deel 2

Dit boek is mij dierbaar.
Een aanduiding in de linkerbovenhoek van de laatste pagina leert mij dat ik het bij Deslegte gekocht heb. Ik ben zowaar zeker dat ik het uit de "krabbelbak" gehaald heb. Het moet wel na 1999 geweest zijn, want de prijs is al in Euro: 2,50 om precies te zijn. Ze hadden het tevoren al eens voor 4,95 geprobeerd, maar vonden duidelijk niemand die bereid was er zoveel voor neer te tellen.
Toen kwam ik daar voorbij...
Wat mij aantrok waren de portretten door Jan Vanriet. Voor het "métier" van die man doe ik al jaren mijn hoed af. Wie niet zo thuis is in kunst, kent zijn werk misschien wel uit zijn illustraties in "De Morgen".
Maar laten we niet afdwalen... we hadden het over "een boek"... een wat vreemd, groot formaat van 27x31,5 cm en amper 32 bladzijden.
Achteraan op de kaft staat:

Mooie, gekwetste ziel
bevat veertien portretten van
totaal uiteenlopende mensen die
echter drie kenmerken met
elkaar gemeen hebben: zij zijn
allen beroemd geweest, zij zijn
inmiddels allen dood, en zij
hebben allen iets heel
persoonlijks betekend in het
leven van de beide makers van
het boek.
Jan Vanriet tekende en Fernand
Auwera benaderde via het
woord:
Majakovsky
Menno ter Braak
Fausto Coppi
Kurt Tucholsky
Paul Klee
Franz Kafka
James Dean
Hugues C. Pernath
Boris Vian
Mistinguett
Jayne Mansfield
Reiser
Jean Seberg
Jean-Paul Sartre
De getekende portretten zijn bijzonder indringend, maar ook de teksten getuigen van een opmerkelijk inlevingsvermogen en een sterke persoonlijke betrokkenheid.

Ik hoop dat U het boek ooit nog eens in handen krijgt.
Als ervaringsdeskundige in het uitlenen van boeken, voel ik geen behoefte om dit boek aan anderen mee te geven.
U mag het altijd bij mij komen inkijken.
Dan leren we elkaar wat beter kennen.





Iets meer weten over:

Jan Vanriet
http://www.janvanriet.com/flash_ok.htm

Fernand Auwera
http://users.pandora.be/louis.jacobs/Auwera.html

Geen opmerkingen: