Zoeken in deze blog

vrijdag 22 mei 2009

Een veelzijdig parcours in Netwerk Aalst met Filip Van Dingenen, Slavs and Tatars en Yvan Derwéduwé

De tentoonstelling van Filip Van Dingenen (°1975) in de galerie van Netwerk krijgt dezer dagen een extra 'reality-boost' met de geboorte van een olifantje in de Antwerpse Zoo en de hele media- en marketingcampagne die rond de gebeurtenis gelanceerd werd. Ook ijsbeertje Knut in Berlijn ligt nog vers in het geheugen.
Het recente werk van Van Dingenen beweegt zich in dezelfde wereld. Met zijn fascinatie voor artificiële constructies die de mens in het leven geroepen heeft om de dagelijkse realiteit te ontvluchten (o.a. pretparken), kwam hij onvermijdelijk ook bij de zoo terecht.
De tentoonstelling 'FLOTA NFUMU' (= White fleet) is opgebouwd rond de albinogorilla 'Copito de Nieve' (= Sneeuwvlokje) die tot zijn dood de absolute ster en (vooral) publiekstrekker van de zoo in Barcelona was.

De massale hoeveelheid kindertekeningen in ware archiefvorm verwijst o.a. naar de gigantische reclame-campagne die de Barcelonese zoo voerde door kinderen met een tekening van 'Copito de Nieve' gratis toegang te verlenen (uiteraard in het bijzijn van betalende volwassenen).

Ook wordt de artistiek-wetenschappelijke link gelegd naar de veelzijdige figuur van tekenaar-wetenschapper Jorge Sabater Pi, de ongewilde promotor van het 'commericiële circus' rond de witte gorilla.

De maquette voor het archief van kindertekeningen laat vermoeden dat een uitvoering op groot formaat een indrukwekkend resultaat zou opleveren. Uiteindelijk werd echter gekozen voor de (gebruiksvriendelijke) voorstelling in mappen. Witte handschoentjes liggen op de bezoekers te wachten bij de ingang van de grote galerie.

www.zoonation.be

www.fantaman.net


Met Yvan Derwéduwe (°1972) dalen we af in de 'onderwereld' van het Gentse Citadelpark als nachtelijke ontmoetingsplaats voor homoseksuele contacten.
Het zaalplan van de tentoonstelling verwijst ons in eerste instantie naar de toiletten, waar de ingreep van Yvan Derwéduwé meteen de toon zet voor de 'Netherworld' die hij wil omschrijven: openbare ruimtes en voorzieningen als contactplaats voor (on)gewenste blikken. (zie foto op de site van Netwerk: http://www.netwerk-art.be/nl/activities/exhibitions/374)

Op de tweede verdieping wordt de 'Netherworld verder uitgediept met een 'Installation' (een alternatief plan van het park, opgebouwd uit een quasi eindeloze reeks deksels en doppen van flessen). Hiermee creëert Derwéduwé een kleurrijke, maar tegelijk duistere wereld, waarin de oplichtende lampen telkens weer wijzen op de 'highlights' van de nachtelijke activiteiten in het park.

In de 'Animation' loopt een video waarin 'pacman' zich op trage wijze een weg baant door de zinnelijk-dubbelzinnige 'Netherworld'.

Op de derde verdieping lijken klank en beeld elkaar te bevechten in de installatie 'Zipper'. De deelnemers aan de 'Netherworld-activiteiten' hebben zich teruggetrokken in hun anonieme slaapkamers. De lichten zijn gedoofd, maar de (onder)wereld draait onverminderd verder in de droomwereld... terwijl ze weer omringd zijn door de (achtergrond)geluiden van de gewone wereld...

www.yvanderweduwe.com


Het collectief Slavs and Tatars heeft in de studio op de eerste verdieping wekenlang gewerkt aan de opbouw van het monumentale, driedimensionale berglandschap 'Kidnapping Mountains'.
Hun mentale wereld strekt zich uit van het voormalige Ijzeren Gordijn tot aan de Chinese Muur.


In 'Kidnapping Mountains' concentreren ze zich op het Kaukasisch gebergte met zijn bevolking van Armeniërs, Azeiri's en Georgiërs. Verschillen in taal, geschiedenis en cultuur worden tegenover elkaar geplaatst in een regio die zich profileert als een wonderlijke mix van Latijnse, Arabische en Russische invloeden (een multiculturele wereld...) en die bovendien op gezette tijden van alle kanten belaagd wordt.
Aan de hand van slogans en andere grafische boodschappen bestuderen Slavs and Tatars de typische problematiek van deze omgeving.
De installatie wordt vergezeld van een gelijknamig boek.

Leden van het collectief zijn Victoria Camblin, Payam Sharifi, Kasia Kroczak en Boy Vereecken.

www.slavsandtatars.com

Nog tot 13 juni 2009
in Netwerk - Centrum voor Hedendaagse Kunst
Houtkaai z/n
9300 AALST

Open: woe t/m za: 14 - 18 uur

INFO

www.netwerk-art.be


Geen opmerkingen: