Zoeken in deze blog

vrijdag 12 juli 2013

Gideon Kiefer in Museum Dr. Guislain (Gent)


De tentoonstelling van Gideon KIEFER in het Museum Dr. Guislain is MEER dan een aanrader. Maar in de andere vleugel, aan de overkant van de binnentuin, loopt natuurlijk ook het (niet te missen) grote overzicht 'In alle staten'. Die bespreking geven we U over een paar dagen in WATERSCHOENEN mee.

Zo bent U meteen op weg voor een artistieke uitstap met 'body'.

*

Zeggen dat Gideon KIEFER (°1970) kan tekenen is een understatement van formaat. Hij 'ademt' tekeningen die hij met een uitzonderlijke precisie, zin voor compositie en (vreemde) sfeerschepping neerzet.
Zijn taferelen situeren zich in de wereld van het (pseudo) wetenschappelijk onderzoek, het geneeskundig experiment of een omgeving waarin dokters, verpleegsters en diverse respectabele professoren de meest bizarre handelingen verrichten in een stilgezette wereld die mijlenver van de 'normale' dagelijkse realiteit staat.

En toch...


 
 
Gideon KIEFER is zowel auteur als regisseur van de beeldende verhalen. De kleine taferelen worden getekend (in gemengde technieken) op de binnenkant van oude, afgescheurde boekkaften. Ik weet niet of het de spreekwoordelijke angst voor het witte blad is die hem naar deze dragers doet grijpen. Ik durf te vermoeden dat hij een soort behoefte heeft aan samenhang tussen deze ondergronden met een 'verleden' en zijn taferelen die zich buiten de tijd lijken af te spelen.
 
Het mag duidelijk zijn dat de kunstenaar via zijn absurde verhalen de belangrijkheid van zijn acteurs in twijfel trekt. Kiefer heeft het blijkbaar niet zo begrepen op al die 'wetenschappelijke' poespas, bekijkt het (wellicht ook als ervaringsdeskundige-proefkonijn) met de nodige argwaan. In het tweeluik 'Piëta or How to Kill the Pain' (2009) duikt hij zelf op als hoofdpersonage. Het is een zeer beladen tafereel, waarin hij bovendien al zijn picturale troefkaarten op tafel legt.
 
Elke tekening biedt een zoektocht naar verfijning, naar absurde inhoud, naar schijnbaar onbenullige details, wat leidt tot een indringende totaalervaring.
 
 

 Gideon Kiefer, The end of History (Medisch Tuchtcollege Versie 2),
2011, gemengde techniek, privécollectie
(Courtesy Galerie Geukens & De Vil, Knokke/Antwerpen)
 
 
Neem a.u.b. de tijd voor deze relatief kleine tentoonstelling, want elke tekening en elk onooglijk detail is belangrijk.
Met 'L'éducation sentimentale' (2011) ondergraaft hij letterlijk en figuurlijk een onderwijs- en opvoedingsmodel. Hij laat zich hier bovendien als symbolistische erfgenaam van Fernand Khnopff zien. Let zeker op de constructielijnen die hij over de perfectionistisch uitgewerkte tekening laat lopen. Je ziet ze ook in andere werken opduiken. Soms worden het geometrische figuren zoals bijvoorbeeld de balk in het grote portret ('Shock') van Milton Friedman meteen rechts bij de ingang.
De lijnen zorgen voor een dubbel gevoel. Enerzijds benadrukken ze de stabiliteit, maar aan de andere kant trekken ze het realiteitsgevoel naar beneden: een gevecht tussen realiteit en abstractie.
 
 

 Gideon Kiefer, No more blindspots, 2010, gemengde techniek,
privécollectie
 
 
 Gideon Kiefer
Tekeningen
'Wetenschap verbergt waanzin'
 
tot 6 oktober 2013
 
in
Museum Dr. Guislain
Jozef Guislainstraat 43
9000 GENT
 
 
Gideon Kiefer wordt vertegenwoordigd door Galerie Geukens & De Vil
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen: