Zoeken in deze blog

woensdag 11 juni 2014

'UMLAND' in Villa De Olmen (Wieze) en Huis Van Winckel (Dendermonde)


UMLAND: de omgeving van een stad of dorp als deel van een gemeenschap, verbonden door economische en culturele activiteiten.

Ongetwijfeld geldt het begrip 'Umland' hier ook als de reële of ideële omgeving waaruit kunstenaars putten om hun artistieke discours inhoud en vorm te geven.
Binnen dit specifiek tentoonstellingsconcept spelen de beide locaties een belangrijke rol. Door de integratie van hun creaties binnen de beschikbare ruimtes ontstaan weer nieuwe verbanden.


Mira Sanders, Stratigrafie #3. Ergens tussen november 2013
en april 2014, 120 x 40 x 30 cm, 2014, maqette
@ Villa De Olmen


Terug naar het uitgangspunt: twee voormalige, ruime woonhuizen uit het interbellum, Villa De Olmen (1926) in het landelijke Wieze en het Huis Van Winckel (1923) in het centrum van Dendermonde zijn door een ideële lijn met elkaar verbonden.
Allebei hebben ze hun woonfunctie kwijtgespeeld om zich tot ruimte voor beeldende kunst te ontpoppen. Terwijl Villa De Olmen steeds in handen van de familie Callebaut gebleven is (de oorspronkelijke bouwheer was een brouwer), is het Huis Van Winckel sinds 2003 eigendom van de stad (de oorspronkelijke bouwheer was rechter Leon Van Winckel).



Lucie Renneboog, give me a Yeah, give me a Why, give me an O o OOOoo...,
2014, installatie (deel), isimo, nylon, isolatiedeken, zuivere plasticine en
werk op paneel met of zonder linnen, krijt, gips, bladzilver, pigmenten.
@ Villa De Olmen

Curator Els Wuyts was vorig jaar al eens aan de slag in Villa De Olmen met het dubbelproject 'La joie de se perdre' (toen samen met Galerie D'Apostrof in Meigem-Deinze).
Het huidige concept concentreert zich veel meer op de individualiteit van de deelnemende kunstenaars en hun relatie tot de ruimte waar ze hun werk ontplooien. Elk van de zes kunstenaars is vertegenwoordigd in de twee huizen. Rekening houdend met de specificiteit van de beide omgevingen en de oeuvres levert dat verrassende, harmoniërende, cassante, terughoudende, ... doordachte accrochages op.


Elke Andreas Boon, Chair, 66 x 44 cm, 2010, zwart-wit foto,
print op dibond, alu profile, editie 2/5
@ Villa De Olmen

Met fotografie, ruimtelijk werk ('Rags and bandages' in een boom in de tuin van Villa De Olmen), tekeningen en objecten schrijft Elke Andreas BOON een verhaal over sociale verwachtingspatronen en menselijke twijfel, over schending en verzorging. Ze maakt zeer uitgebreid haar opwachting met het beeldend discours dat we van haar kennen. (Zie o.a. deze links)
Nergens weet ze me beter te 'pakken' dan in het bijna desolate groene kamertje van Villa De Olmen.

De fotografie van Ilona PLAUM is van een totaal andere orde en het gevolg van een voortgezet proces van fotografie, knippen, collage en telkens opnieuw fotograferen. Vertekkend vanuit natuurlijke waarneming speelt ze een spel met onze visuele ervaring, waarbij de ruimtelijke context tegelijk extra uitgespeeld en in vraag gesteld wordt.



Ilona Plaum, Focused silence (b)&(a), 2 x 140 x 72,
2013, inkjetprint, ingekaderd, editie 1/2
@ Huis Van Winckel


Mira SANDERS wandelt, registreert en interpreteert. Haar beeldtaal beweegt zich tussen het planmatige platte vlak en het driedimensionale op haar zoektocht naar een verloren Romeinse Heerweg in de buurt van Tongeren en Maastricht. Dit werk situeert zich ONDERWEG op de grens tussen artistiek en wetenschappelijk onderzoek.

Lucie RENNEBOOG heeft ons op de twee locaties totaal in de ban met haar uitbundige, (letterlijk) vederlichte, indringende ruimtelijke installaties waarin ook de tekeningen niet aan je oog ontsnappen. In Villa De Olmen palmt ze de grote slaapkamer helemaal in, terwijl in het Huis Van Winckel in het kamertje meteen rechts de levensvreugde zo van de muren spat.


Karel Verhoeven, Espace, 200 x 90 cm, 2011-2014,
sculptuur, metaal, lak
@ Huis Van Winckel

Karel VERHOEVEN mengt strakheid en speelsheid, bedachtzaamheid en verweerdheid. Het drieluik 'Spectator III' in Villa De Olmen houdt me alert, maar de installatie 'Espace' in de kleine, doorleefde kamer in het Huis Van Winckel grijpt me meteen bij het nekvel.

Het decorum van verval dat in dit huis opduikt, is overigens een sfeer waarmee ook het duistere landschappelijke werk van Sven VERHAEGHE voeling heeft, al mag ik hier natuurlijk zijn aanwezigheid in de grote kelder van Villa De Olmen (zowel met zijn schilderijen als met het grote 'schimmenspel') niet uit het oog verliezen.



Sven Verhaeghe, Mundo, 131 x 94 cm, 2014,
houtskool op papier
@ Huis Van Winckel

'UMLAND' is een tentoonstelling die het zuivere galeriewezen overstijgt, maar tegelijk een drang naar huiselijkheid onderstreept.

Het komend weekend (zaterdag 14 en zondag 15 juni 2014) kunt u van 11 tot 18 uur nog gaan kijken.

Villa De Olmen
Nieuwstraat 83
9280 WIEZE

Huis Van Winckel
(Cultuurcentrum Belgica)
Kerkstraat 24-28
9200 DENDERMONDE

© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

Geen opmerkingen: