Zoeken in deze blog

zondag 12 april 2020

UIT HET ATELIER van Nicolas VANDER BIEST in Mexico City



Vandaag nemen we u mee naar 
Mexico City 
voor een bezoek aan het atelier van 
Nicolas VANDER BIEST 

Met enkele flitsen brengen we u in de sfeer, maar we laten u vooral een aantal recente werken zien, waaronder zelfs een paar in absolute primeur.

Een paar dagen geleden nam hij ons nog mee naar het dak van zijn flatgebouw voor de interventie 
'RWONG'

https://www.facebook.com/profile.php?id=100009408863727




In het atelier van Nicolas Vander Biest
Mexico City



In zijn werk stelt Nicolas VANDER BIEST vragen over de kunst en het leven, over zichzelf en de maatschappij, over het 'kunstestablishment' en de 'artistieke realiteit'.

Op sommige vragen geeft hij een antwoord, met andere laat hij ons zelf aan de slag gaan. Soms formuleert hij een antwoord waar een vraag zou moeten bijhoren.

De kunst van Nicolas Vander Biest toont zich in taal, nu eens zwart op wit, dan wel ondersteund door kleur, al dan niet in een strakke vorm en in een mix van materialen en technieken.

Nicolas Vander Biest, The right problem, 2020
embroidery on softbox 
(concept)

Sinds zijn verblijf in Mexico City (begin 2018 tot heden) is hij geëvolueerd van een 'verhalend kunstenaar' naar een 'conceptual textbased artist'.
 De verhalen zijn gecondenseerd tot boodschappen, vaststellingen, vragen, antwoorden,... staan nu eens alleen, dan weer in combinatie met beelden die verwijzen naar kunstgeschiedenis, omgeving of abstractie.

Neem nu 'Flemish Master' (2019), een geschilderde gele tekst op een kopie van een zelfportret door P.P. Rubens:

'THE CHANCE IS SMALL THAT I WILL BECOME A FLEMISH MASTER 
IF I KEEP ON PAINTING YELLOW LETTERS'


Nicolas Vander Biest, Flemish Master, 2019
acryclics on copy of P.P. Rubens self portrait 


Of de driedelige serie 'RELATIVITY' (2019) (acrylics on cotton bag)



Nicolas Vander Biest,
Relativity, triptych, 2019
acrylics on stuffed cotton bags


Relativeren is een middel om één en ander in perspectief te plaatsen
Ironie is een overlevingsstrategie.

Tentoonstellen, werk aan de buitenwereld tonen, een publiek bereiken,... er zijn tegenwoordig tal van virtuele mogelijkheden. Maar direct contact is onontbeerlijk en ook daar heeft de kunstenaar nog een gouden tip met een knipoog.


Nicolas Vander Biest
FYI (free drinks), 2019
acrylics on wood in cotton bag


Over wat kunst is of zou moeten zijn geeft hij ons de volgende bedenking mee.



Nicolas Vander Biest, No deeper meaning, 2020,
digital print and silkscreen on canvas,
edition of 15


En deze gedachte als -concept- voor een schilderij in opbouw willen we u ook nog meegeven...

© Nicolas Vander Biest 



We wensen het hem van harte, maar in afwachting gaat hij ongetwijfeld door.
Onderstaand schilderij 'Good ideas' (2019) (acrylics on wood) stemt ons alvast hoopvol.


Nicolas Vander Biest, Good ideas, 2020,
acrylics on wood


En natuurlijk heeft hij nog steeds deze quote, 
een geruststelling voor kunstliefhebbers en
kunstverzamelaars wereldwijd...

Beschikbaar als editie in zeefdruk:


Nicolas Vander Biest, Art Buyers Live Longer, 2018,
silkscreen, limited edition

*

Inmiddels nog steeds op het dak in Mexico City:




*
Voor een kleine tentoonstelling...

ga naar:

instagram.com/artspotter_waterschoenen

en

instagram.com/artspace_lavalise

1.
2. ART BUYERS LIVE LONGER, 2018
3. Unconditional love, 2020
4. Get away with it, 2020
5. The outcome, 2019
6. Flemish master, 2019
7. We know absolutely nothing, 2019
8. The deeper meaning, 2019
9. No deeper meaning, 2020
10. Good ideas, 2020


En volg de evolutie van zijn werk op:



© werken: Nicolas Vander Biest

© Art Spotter / Waterschoenen

Geen opmerkingen: