dinsdag 14 april 2009

Faux Frères & ... bij In Situ

Tijdens de openingsavond vorige vrijdag maakte kunstenaar Juan d'Oultremont met zijn 'alter ego' een wandeling door de stad van de Vitrinegalerie In Si 2 (Molenstraat) naar de Hoofdgalerie In Situ (Arbeidstraat).
Het werk van Marcel Berlanger ligt aan de basis van deze tentoonstelling. De vitrine van In Si 2 (zie hierboven) is rond zijn grote 'vegetale' tekeningen als een 'Gesamtkunstwerk' geconcipieerd.
Marcel Berlanger is ook prominent vertegenwoordigd op de tentoonstelling 'Beyond the Pictoresque' in het SMAK te Gent (tot 23 augustus 2009).


Kijk mama, een pop...
Wie van de twee is 'echt?


Art nouveau...

Op één lijn met Dirk Martens



Aankomst in de Galerie In Situ bij Jan De Nys

In de grote galerie zitten de 'slangen' van Berlanger in de uiterste hoek, geconfronteerd met o.a. het pop-, rock-, en stripgerelateerde, maar strak getekende werk van Jo De Smedt, bij wie de 'appropriation' (toeëigening) van voorstellingen en symbolen een grote rol speelt. Verschillende kunstenaars gaan hier op die manier te werk, terwijl heel wat anderen zich richten op het reproduceren van het eigen werk, wat een aantal keren schitterend resulteert in 'manuele' copies die de vraag naar uniciteit en de keuze tussen orignineel en copie bijzonder ingewikkeld maakt.

De hele tentoonstelling lijkt wel een 'speeltuin met nu eens prettige gestoorde, dan weer aandoenlijke, poëtische of zelfs enigszins macabere ontdekkingen. Je ziet hier heel wat klein werk, dat dan ook nog eens in detail mag bekeken worden.
Namen van kunstenaars of titels ontbreken, maar de galeriehouder zal je graag begeleiden...
Deelnemende kunstenaars zijn: Marcel Berlanger, Eric Angenot, Marijn Van Kreij, Elodie Lesourd, Franck Bragignand, Lionel Scoccimaro, Justin Wijers, Loek Grootjans, Thomas Rüff, Boris Thiébaut, Neal Beggs, Jo De Smedt, Ronald Ophuis, James Beckett, Sylvie Reno, Sofia Boubolis, Juan d'Oultremont.


Nog tot 30 mei 2009
bij
Galerie In Situ
Arbeidstraat 108-110
en in de Vitrine In Si 2
Molenstraat 64
9300 Aalst
Open vr-za-zo 14-18 uur
Tussen 23 en 27 april 2009
op ART BRUSSELS
Stand 3D-15

vrijdag 10 april 2009

Els Vanden Meersch 'Viewmaster' bij Annie Gentils Gallery

Terwijl ik mijn weg zoek door haar 'Viewmaster' tentoonstelling bij 'Annie Gentils Gallery' in Antwerpen, zit Els Vanden Meersch (°Ninove, 1970) alweer in Budapest voor de opening van een nieuwe tentoonstelling (http://www.kunsthalle.hu/: Vérité exposée-about memory).
De globetrotter-kunstenares met thuisbasis Antwerpen reist het liefst naar 'grensgebieden' (in zowel geografische als historisch-ideologische betekenis) op zoek naar architecturale artefacten waarmee ze een fotografische, historische en psycholgische dialoog aangaat.
Telkens weer lijkt ze op zoek te gaan naar architecturale plekken die een uitzonderlijk 'unheimlich' karakter hebben, vooral omdat ze hun oorspronkelijke betekenis verloren hebben, maar dikwijls ook omdat het in oorsprong al 'vreemde' bouwwerken waren.

Het gebouw dat ze nu gebruikt heeft als uitgangspunt voor haar installatie bij Annie Gentils vormt daarop geen uitzondering. Een voormalige Oostduitse militaire basis op zowat 60 kilometer van Berlijn herbergt onder andere een gebouwtje dat je via een lange gang bereikt. In dat gebouw bevond zich een panoramaschilderij van de val van Berlijn in 1945 als symbool voor de overwinning van het communisme op Nazi-Duitsland. Vandaag is het gebouw leeg en totaal vervallen.

Wie de installatie in de galerie binnengaat, wordt meegenomen in de beelden die Els Vanden Meersch in dat gebouwtje gemaakt heeft. Als het even meezit stap je binnen op het moment dat de camera zich door de gang begeeft, zodat de ervaring een dubbele dimensie krijgt.

Bij Els Vanden Meersch gaat het blijkbaar over 'historisch besef' als poging om de wereld van vandaag te begrijpen aan de hand van wat vroeger geweest is. Gebouwen zijn gelinkt aan een periode, een tijdsideaal. Maar veranderende tijden zorgen voor het afbrokkelen of verdwijnen van idealen en het ontstaan van nieuwe...

Els Vanden Meersh registreert nuchter, maar toch is de geladenheid groot omwille van de onderwerpen, de vergelijkingen, de historische links.
Ook speelt m.i. het voyeuristische element een grote rol, niet zozeer in de wijze waarop ze haar gebouwen registreert, maar wel in de manier waarop ze die in gedachten al aan haar publiek wil voorstellen. Ze geeft je als toeschouwer de vrijheid om te interpreteren, maar neemt je toch ook een stuk bij de hand door de toegangswegen te beperken (In de installatie moet je nu eenmaal door die deur de gang in en bij de fotomontages legt ze zelf al verschillende links).


Rond het centrale thema 'Viewmaster' toont ze ook andere interessepunten uit de voorbije maanden. Op de benedenverdieping is de installatie omkaderd met fotomontages van gebouwen uit haar serie 'Exchanging Icons/Occasionally dressed up'. Op de eerste verdieping toont ze naast 'Raatbouwtorens' (Honeycomb Structure Towers), een serie over Nederlandse uitkijktorens ten tijde van de Koude Oorlog, ook een selectie uit haar 'Erecting Towers'.

Bij Els Vanden Meersch zie je alleen gebouwen of stadsbeelden, maar nooit mensen. Slechts één keer verschijnt in deze tentoonstelling een 'bevroren' gezin in de vorm van een bronzen beeldengroep. Een vrouw staat met kind en kinderwagen prominent in beeld. De man staat bijna volledig weggestoken achter de vrouw: exchanging icons/occasionally dressed up?


Nog tot 2 mei 2009
bij
Annie Gentils Gallery
Peter Benoitstraat 40
2018 ANTWERPEN
Open van woensdag tot en met zaterdag: 14 tot 18 uur
(gesloten tijdens Art Brussels)
AANWEZIG OP ART BRUSSELS
23 - 27 april 2009
Stand Hall ID-16
INFO

zondag 5 april 2009

A certain amount of uncertainties

Vorige vrijdag zorgde 'L'endroit de Nicolas' in AADocks te Anderlecht voor een opmerkelijke vernissage van een verrassende, gediversifieerde tentoonstelling voor hedendaagse kunst.
Alle deelnemende kunstenaars bekijken op hun manier de veranderende tijd, de evolutie, de invraagstelling van het leven: a certain amount of uncertainties.
In de ruime gebouwen van AA Docks blijft deze tentoonstelling nog toegankelijk tot 12 april 2009: maandag tot vrijdag van 16 tot 20 uur en op zaterdag en zondag van 14 tot 19 uur.
Voor meer uitleg over de deelnemende kunstenaars verwijzen wij U graag naar
Routebeschrijving
Hierna brengen we enkele sfeerbeelden van een bijzondere vernissage

De 'historische' poolbiljart van UCAD

De 'Dansmariekes' in actie



Installatie van Jo Foulon


Object van Samuel Vanderveken

Subtiele werken op papier van Ludwig Lemaire

'Chill out' op de Vernissage


en werk van Sven Overheul (met een groot billboard voor het gebouw: "The times they are..."), de Amerikaanse schilders-tekenaars Joshua Hagler, Kent Williams, James Jean en Alda Snopek met een intrigerende video-installatie.