zaterdag 26 juni 2010

'ADEMEN' met Marc MAET in Galerie De Ziener

Jan De Smedt van Galerie De Ziener is nog steeds een gedreven galerist die 'zijn' kunstenaars niet alleen toont en vertegenwoordigt, maar die ook steeds klaar staat om hun leven en werk te duiden.
Met Marc Maet staat hij voor een dubbele opdracht, aangezien de kunstenaar in 2000 zelf uit het leven stapte en zijn werk wellicht in bredere kringen (en zeker bij een jongere generatie) wat uit het beeld verdwenen is.

Het gele schilderij 'Ademen' in het tuinpaviljoen vormt het uitgangspunt van de tentoonstelling met dezelfde titel: 'ademen ademen ademen... of niet'. Het is zowat een samenvatting van een leven met ups en downs, van een vroege, bijzonder uitbundige erkenning als kunstenaar tot een even verregaande terugval. Het succes van de jaren tachtig bleef niet duren. Marc Maet geraakte op de achtergrond, maar bleef (ondanks de verbittering) toch in zijn atelier aan de slag.
Het boek dat in 2008 verscheen, onder impuls van zijn vrouw en de vzw Vrienden van Marc Maet, kreeg niet voor niets als titel: 'Ik woon in de schilderkunst'.

Net zoals zijn generatiegenoot en collega-kunstenaar Thierry De Cordier ooit schreef: 'Je n'ai absolument rien à voir avec le XXème siècle', was ook Marc Maet blijkbaar in de verkeerde eeuw geboren. Hij had wellicht meer voeling met de XIXe eeuw, maar kende en bewonderde ook zijn moderne klassiekers in de kunst, zoals Magritte, Picasso, Van Gogh, Broodthaers en Picabia. In zijn werk vind je overigens heel wat verwijzingen naar zijn grote voorbeelden.

Het schilderij met de tekst 'Heden ik, morgen U' verwijst naar zijn moeilijke relatie met de kunstkritiek. Terwijl hij in eerste instantie de hemel ingeprezen was, werd hij nadien doodgezwegen.
Ook zijn leven en gedachten leken zich tussen uitersten te bewegen.
Let maar op het schilderij met de opeenvolging van de woorden 'overal' en 'nergens' of dat andere werk 'Que?' waarin een doodshoofd en Mickey Mouse elkaar in wankel evenwicht houden...


'Had die aan het kruis ook grillen, twijfels of demonen of keek hij gewoon televisie ?'

Schilderen bleef voor Marc Maet tot het einde de meest efficiënte vorm van ademen. Hij kon niet zonder. Als vakman kon en durfde hij experimenteren met vormen, kleuren, beelden en woorden.


U kunt vandaag en morgen, telkens van 15 tot 18 uur nog gaan kijken bij Galerie De Ziener, Stationsstraat 55 in Asse

www.deziener.be


Hadelijn Dewilde & Haro Wijnsouw bij galerie c. de vos in Aalst

Hadelijn Dewilde werkt met natuurlijke materialen als vilt, wol, leder, koraal,... en bouwt met die elementen aan een wereld vol harmonische objecten. Onderdelen worden aan elkaar genaaid, ingekleed met kantwerk of verbonden met lederen strengen. Zo creëert ze pure beeldende poëzie waarmee ze alle zaaltjes van de benedenverdieping in een rustige schoonheid onderdompelt.
(c) Hadelijn Dewilde
Op de bovenverdieping laat Haro Wijnsouw zich als schilder van minuscule paneeltjes ook rechtstreeks door de natuur inspireren, nu eens als enigszins afstandelijk landschappelijk gegeven en dan weer als intens geconcentreerde studie van groeiprocessen. Hij wil een levende natuur schilderen. Soms wordt zijn schriftuur gedomineerd door de gekrulde lijn die ook Van Gogh zo magistraal neerzette. Op de piepkleine schilderijtjes van Wijnsouw is de intensiteit van deze toepassing minstens even indrukwekkend.

(c) Haro Wijnsouw

Bij Galerie c. de vos
Oude Gentbaan 295-297
9300 AALST
enkel nog op zaterdag 26 juni van 14 tot 18 uur en op zondag 27 juni van 10.30 tot 13.30 uur.

vrijdag 25 juni 2010

Nueva tripulación para el 'Pequod' in TEA (Santa Cruz de Tenerife)

In de tentoonstellingszalen van TEA vind je een overzicht van werken uit de schitterende collectie hedendaagse kunst van de 'Fundación La Caixa'.


De titel 'Nueva Tripulación para el Pequod' (Nieuwe bemanning voor de Pequod) alludeert op de boot van kapitein Ahab in het boek 'Moby Dick' van Herman Melville.

Net zoals de bemanningsleden van het schip vormen de verschillende kunstenaars een geheel van uiteenlopende visies en benaderingen, waarin zowel de individuele als de collectieve inzet een rol spelen.

De kunstenaars exploreren, absorberen, (re-) creëren elk op hun manier de (een) werkelijkheid en presenteren die aan de toeschouwers.



We lieten ons onder andere 'verleiden' of inspireren door Antoni Abad met een video-installatie, waarin een naakte koorddanser, middels een projectie op het plafond, zich boven ons beweegt.
Baselitz, Basquiat en Penck in één zaal: het blijft indruk maken!
Een ontmoeting met een 'Conversation Piece' van Juan Muñoz zorgt nog steeds voor een bevreemdend gelukkig gevoel.
Een video met het steeds opnieuw met water getekende zelfportret van Oscar Muñoz is bepaald indrukwekkend.
Als je dan ook nog werk van o.a. Gerhard Richter en Cindy Sherman voorgeschoteld krijgt...
Nog tot 3 oktober 2010
in TEA
Avda. de San Sebastián 10
38003 Santa Cruz de Tenerife
Tenerife.Canarias
di - zo: 10 - 20 uur

donderdag 24 juni 2010

PICASSO en de oorsprong van 'Les Demoiselles d'Avignon' in TEA (Santa Cruz de Tenerife)

In de tentoonstellingszaal C van de 'Tenerife Espacio de las Artes' (TEA) loopt nog tot 22 augustus 2010 een tentoonstelling rond het ontstaan van 'Les Demoiselles d'Avignon' (1907), het sleutelwerk van Pablo Picasso tot het kubisme en een totaal nieuwe kijk op de moderne schilderkunst.


Via twee uitgangspunten schetst deze tentoonstelling de ontstaansgeschiedenis van dit werk.
Net als vele anderen werd Picasso rond de eeuwwisseling sterk aangetrokken door de 'primitieve', vooral Afrikaanse kunst. Zijn atelier in de Parijse Bateau-Lavoir werd al snel het toneel voor zijn verzameling.
In deze tentoonstelling worden een twintigtal gelijkaardige beelden uit de 'Colección Tribal Ready' getoond.
Het tweede uitgangspunt en meteen het tweede luik van de tentoonstelling is een simpel schriftje of schetsboekje (Cuaderno n° 7) van Picasso zelf. De bladen met schetsen worden hier op originele en krachtige wijze tentoongesteld en leiden ons, telkens in samenspraak met de aanwezige beelden en maskers, zaaltje per zaaltje naar het einde van de tentoonstellingsruimte.
Gedurende de hele wandeling krijg je een blik op 'Las señoritas de Avignon' in de verte. Pas op het einde wordt duidelijk hoe eenvoudig, maar ingenieus het totaalbeeld gecreëerd is.
Tot 22 augustus 2010
in TEA
Avda. de San Sebastian 10
38003 SANTA CRUZ DE TENERIFE
Tenerife.Canarias
di - zo: 10 - 20 uur