vrijdag 27 maart 2015

Camiel Van Breedam in Huize St. Bonaventura (Gent)


Sinds vorige zondag kleurt Huize St. Bonaventura rood. Geen paniek echter, want dat rood heeft alles te maken met de vestimentaire voorkeur die beeldend kunstenaar Camiel VAN BREEDAM (°1936) al tientallen jaren toepast.

In zijn werk duikt ook wel eens een streepje rood op, maar dat is verre van een bepalende factor.

In 2009 waren we er in het Middelheim Openluchtmuseum bij toen hij het Braempaviljoen omtoverde tot een paradijs voor zijn assemblages. In het verslag van toen maakt u kennis met het werk van deze aparte kunstenaar. Maar zijn persoonlijke WEBSITE zet u ongetwijfeld nog een eind verder op weg in zijn artistieke universum. Met deze twee links in het achterhoofd ligt de weg open naar het 'open huis' van Christine Adam in het Gentse Sint-Elizabethbegijnhof.

 
Camiel Van Breedam, T met wortel, 2008,
23 x 21 x 9 cm, gemengde techniek
 
 
Camiel VAN BREEDAM gebruikt afval- en afbraakmateriaal voor zijn minimalistische, maar poëtische assemblages. Wandreliëfs, losstaande objecten, collages, maar ook grote sculpturen en environments bevolken sinds jaar en dag zijn beeldende wereld. Sinds 1956 is hij onafgebroken aan de slag en toch behoudt zijn werk een onvoorstelbare frisheid.
 
Terwijl die andere assemblagekunstenaar Vic Gentils (1919 - 1997) zich toch vooral in grote sculpturen uitleefde, zie ik Camiel VAN BREEDAM het liefst het kleine gebaar koesteren.
 
In de beperkte, intieme ruimte van Huize St. Bonaventura komen de kleine assemblages natuurlijk perfect tot hun recht. Ze voelen er zich meteen thuis.
 

Camiel Van Breedam, Gedeeld, 2007,
33 x 39 x 3 cm, gemengde techniek


CAMIEL VAN BREEDAM

tot 19 april 2015
in
HUIZE ST. BONAVENTURA
Provenierstersstraat 51
9000 gent

ZATERDAG: 15 - 19 uur
ZONDAG: 11 - 19 uur
OP PAASZONDAG 5 APRIL GESLOTEN


http://huizebonaventura.be


© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
 
 

 

woensdag 25 maart 2015

LG WHITE met 'Collared' bij Galerie Jan Dhaese (Gent)



Jan Dhaese van de gelijknamige Gentse galerie werkt 'rustig' verder aan de verbinding tussen het lokale en internationale kunstgebeuren. Begin maart nam hij in New York deel aan VOLTA NY met het werk van Lee RANALDO. In 2013 vertegenwoordigde hij daar Max RAZDOW en in 2014 Hedwig BROUCKAERT.


Sinds 15 maart loopt in de galerie alweer een nieuwe tentoonstelling van LG WHITE, onder de titel 'COLLARED'.
LG WHITE, Nederlandse van origine, studeerde in Sint-Lucas Antwerpen, maar woont en werkt sinds 2010 in Londen.

In oktober 2011 mochten we haar hier al eens begroeten met 'Those were the days', een ver van alledaagse artistieke kijkervaring, waarin woord en beeld ons aanvankelijk met enige verbazing en verwarring achterlieten.
 

vlnr LG White, 'Collared', pencil on paper - 'Zakdoekje', print of
drawing on board + fabric - 'Scaffold', pencil & airbrush on board
 
 
 Met 'COLLARED' gaat LG WHITE op een even verrassende wijze aan de slag. Ook nu weer presenteert ze een wereld van verschijningsvormen en picturale technieken, waarmee ze het thema 'Collared' in verschillende betekenissen op maatschappelijk, psychologisch, filosofisch, historisch,... vlak aansnijdt in een presentatie vol afwisseling tussen scherp afgelijnde grote tekeningen, airbrush- en olieverfportretten, kleine tekeningen of objecten, grafiek en zelfs projectie, telkens omgeven door een wereld van taal die aanvult, omschrijft of zelfs een autonome boodschap meegeeft.
 
Denk in dat verband bijvoorbeeld aan de tekst van Oscar Wilde in de eerste kamer:
 
"Fashion is A foam of Ugliness so intolerable
 
that we have to alter it every six months !"
 
(Collared by fashion ?)
 

 LG White, 'Rip-off', pecil & lineseed on paper
 
 
 De titel 'COLLARED' laat zich niet zomaar eenduidig verklaren of vertalen. In de tentoonstelling worden we meteen geconfronteerd met de meest concrete betekenis, met name 'voorzien van een (witte) kraag'. Maar in die grote potloodtekening wordt tegelijk ook het halve gezicht van de dame in kwestie verborgen door een soort zwarte 'sjaal', waardoor ze als het ware monddood gemaakt wordt. Toch blijven haar ogen zelfbewust de wereld inkijken.
 
De witte, geplooide molensteenkraag, ontleend aan het Spaanse vorstenhof, was een populair modeverschijnsel in Engeland en tijdens de Hollandse Gouden Eeuw en een uiting van 'macht' voor een zekere 'elite', zowel mannen als vrouwen.
 Door meteen het gezicht van de vrouw in kwestie te verbergen, lijkt LG White een feministisch-maatschappelijke reflex toe te voegen.
De kleine tekening 'Zakdoekje' op de schouw zet die onzichtbaarheid nog meer in de verf.
 
De grote tekening 'Scaffold' (schavot) maakt het historisch-maatschappelijk onrecht nog een stuk duidelijker, samen met het schilderij 'Re-formation' aan de overkant (verwijzing naar de godsdienstreformatie en de dwang van een calvinistisch keurslijf ? - de geschiedenis herhaalt zich telkens weer).
 
'Collared' vertaalt zich als gevangen, veroordeeld, ingekapseld, vastgespijkerd, afgescheurd, opgesloten, afgezonderd,...
 
Neem bijvoorbeeld de potloodtekening 'Nuntitled' of de reeks 'Nailed'.
 

 LG White, 'Burka Mountain', Original pencil version 'One shade of grey'
 
 
 
Vergeet vooral de potloodnotities op de muren onder en naast de werken niet, zoals "What has the future ever done for us ?" (Simon Boswell) of met andere woorden 'Is er doorheen de geschiedenis wel iets gebeurd om onrecht ongedaan te maken of leren we ooit wel eens iets uit de geschiedenis?'
De stand van zaken in de wereld laat weinig goeds vermoeden.
 
Dit is niet alleen technisch sterk werk, maar ook inhoudelijk bijzonder geëngageerd.
 
Met de projectie van de oorspronkelijke potloodtekening 'One shade of grey' toont LG White een 'Burka Mountain'. Met in de marge de tekst 'The problem of the Burka is NOT a religious problem' plaatst ze dit werk overduidelijk binnen 'COLLARED-thematiek'.
 
Doorheen de tentoonstelling maakt LG White duidelijk dat zich als mens en kunstenaar niet wil laten 'inbinden'. Ze exploreert haar thema vanuit talrijke betekenissen en creëert haar werken met diverse artistieke middelen. Want tentslotte ligt daar de opdracht van de vrije kunstenaars: ongebonden kunst maken...
 
Ergens in de tentoonstelling heeft ze het zo in het werk 'UNKNOWN' geschreven:
 
" I MUST draw, however poor the results.
I WILL do something sooner or later ! "
 
LGW 2015


LG White, 'UNKNOWN'
 
 
LG WHITE
 
'Collared'
 
tot 26 april 2015
bij
Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15 B
9000 GENT
 
donderdag tot zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 11 - 14 uur
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


maandag 23 maart 2015

Anne Marie Finné maakt 'indruk' in galerie budA


 
 In oktober 2014 mochten we u Anne Marie FINNE voor het eerst voorstellen in WATERSCHOENEN. Ze maakte toen deel uit van de tentoonstelling 'Buiten de lijnen' bij galerie budA in Asse.

Nu krijgt de ze hele ruimte voor zich alleen.

 
© Anne Marie Finné / budA, 2015
 
 
Haar tekeningen zijn 'één-tonig' (zwart, grijs, rood, wit) maar verre van eentonig, want bijzonder intens door de kronkelende lijnvoering en bovendien getuigend van een grote vakkennis in het creëren van verzadiging. In haar potloodtekeningen vertaalt zich dat in zachtheid of hardheid, dan wel in de densiteit van het lijnenspel.
 
In de vorige tentoonstelling stond ze dus mee onder de noemer 'Buiten de lijnen', een gegeven dat noodzakelijk is voor alle authentieke kunstenaars ('buiten de lijntjes kleuren'...) en dat bijgevolg door elk van hen op een hoogst persoonlijke wijze ingevuld wordt.
Toch kunnen technieken en uitvoeringsmethoden bij verschillende kunstenaars gelijk lopen (zelfs zonder dat ze zich van elkaars werk bewust zijn) en niettemin tot andere resultaten leiden.
In de vorige bespreking verwees ik zijdelings naar werk van Hedwig Brouckaert en Johan Dewilde, twee kunstenaars voor wie een gecondenseerd lijnenspel bepalend is voor hun werk. Terwijl dat bij Dewilde een geperfectioneerde opeenhoping van horizontale en verticale lijnen betreft, werkt Brouckaert net als Finné met kronkelende lijnen en gebruikt ze ook carbonpapier.
 

© Anne Marie Finné / budA, 2015
 
 
 Anne Marie Finné tekent met potlood op papier of creëert 'dubbel' werk met carbon op papier, een spel met positief en negatief resultaat.
Inhoudelijk maakt het abstracte lijnenspel steeds meer plaats voor herkenbare (floreale) motieven.
 
Speciaal voor deze tentoonstelling heeft ze een werk in situ gerealiseerd. Tussen de drie ramen naast de trap laat ze een subtiel spel van 'wolkjes' na, als betrof het de schaduw van een nabijgelegen boom.
 
Maar u hebt ongetwijfeld ook oog voor de losse tekeningen, stuk voor stuk als stille getuigen in alle eenvoud tegen de muur geprikt of als ingelijste, heterogene clusters gepresenteerd.
 
Anne Marie FINNE heeft geen behoefte aan toeters en bellen, maar houdt gewoon de voetjes op de grond en tegelijk het hoofd in de wolken.
 
Wanneer je al die kronkelende lijntjes ziet, is ook die krullebol van haar ongetwijfeld geen toeval.
 
 
© Anne Marie Finné / budA, 2015
 
 
Anne Marie Finné
 
tot 3 mei 2015
bij
Galerie budA
Buda 14
1730 ASSE
 
zaterdag en zondag: 15 - 18 uur
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


dinsdag 17 maart 2015

TIPS van WATERSCHOENEN


AALST
 
galerie c. de vos
 

© Leen Stalmans
 
tot 29 maart 2015
 
vrijdag - zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 10.30 - 13.30 uur
 
 
Info
 
*
 
GENT
 
Striking Distance, Window Project
i.s.m. RAAM9040 en Simon Vankeulom
 
 
Thanh Long Lam
 
tot 28 maart 2015
 permanent
 
THANH LONG LAM
 
Scheldestraat 173
9040 sint-AMANDSBERG
 
 *
 
SINT NIKLAAS
 
Gallery Navart
Parklaan
 

© Ron Amir, Karl Mechnig, Stefan Peters, Peggy Wauters 
 
 
Ron AMIR - Karl MECHNIG - Stefan PETERS - Peggy WAUTERS 
 
'Spring and other beginnings'
 
tot 5 april 2015
 
Info
 
*
 
GENT
 
Kristof De Clercq Gallery
 

© Carole Vanderlinden
 
 
tot 12 april 2015
 
Info
 
*
 
 HASSELT
 
Cultuurcentrum
 
 
 
© Reniere en Depla
 
Johan CLARYSSE - Luc DONDEYNE - RENIERE en DEPLA

  tot 12 april 2015

Info
www.ccha.be

*
 
ANTWERPEN
 
G262 Sofie Van De Velde
 
 
 © Johan De Wilde & Rik De Boe
 
 
 
'Horizonten en Meer'
 
tot 19 april 2015
 
Info 
 
*
 
BERLARE
 
CC De Stroming
 

 Trees De Mits
 
 
 
'Dachtboek'
 
Info
 
*
 
MERENDREE
 
Galerie Lieve Lambrecht
 

© Bart Slangen
 
Willy PEETERS - Bart SLANGEN - NUSHKA
 
tot 12 april 2015
 
Info
 
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
 


vrijdag 13 maart 2015

Een gevarieerde groep in Villa De Olmen (Wieze)


 
 Vorige zondag werd bij Villa De Olmen in Wieze een vroege lente ingeluid met een schitterend zonnetje en de vernissage van een groepstentoonstelling waarvan de affiche 14 namen bevat. Sommigen maakten hier al eens eerder hun opwachting, maar voor de meesten is het hun eerste optreden in deze galerie.

In tegenstelling tot eerdere groepstentoonstellingen in dit huis is er nu geen centraal thema, maar konden de deelnemende kunstenaars in samenspraak met elkaar en met de galeriehoudster op zoek naar de beste plekken voor hun werk.

Het resultaat is een bijzonder uitgebreide (ruim meer dan 100 werken) en zowel inhoudelijk als qua technieken gevarieerde tentoonstelling die bovendien de intrinsieke kwaliteiten van deze uitzonderlijke woning meermaals op geraffineerde wijze benut.
 
Wie WATERSCHOENEN al een tijd volgt, heeft Villa De Olmen de voorbije jaren in al zijn glorie EN intimiteit leren kennen. De huidige tentoonstelling moet zowat de 25ste zijn die we hier bespreken.
Het grondplan zit inmiddels in ons hoofd gebeiteld en de galerie houdt ook voor deze tentoonstelling een wandelcatalogus beschikbaar die u moeiteloos door de talloze kamers, garages, kelders,... loodst.

In onderhavig verslag proberen we u zoals gewoonlijk mee te nemen op een wandeling zoals we die ervaren hebben. Uiteraard kunnen en willen we u niet op alle werken wijzen. Tenslotte is het de bedoeling dat u zelf de weg naar Wieze neemt. Breng alvast onze groeten over aan de 'vrouw des huizes' en geniet van uw artistieke wandeling.

 
 
UCAD, American pool, approximately 1776
 
 
Wie binnenkomt staat meteen oog in oog met de 'American Pool' van het kunstenaarskoppel UCAD. Het is een onverwacht element dat zowel met ons historisch besef speelt, een gezonde glimlach weet te ontlokken, een sterke beheersing van de gebruikte middelen laat vermoeden als de homo ludens in ons wakker maakt.
 
Joseph GAUDEUILLE zorgt met zijn 'Reliëfbox I' tegen de wand voor een strak, maar geheimzinnig sculpturaal tegengewicht in zijn typisch uitgepuurd perspectief. Hij duikt ook in de voorkamer op, samen met Marita VERVAET (ach dat witte 'schommeltje') en Luk MUTSAERTS (onderzoekt de menselijke kwetsbaarheid in 'Körperlichkeit').
 

Nicoline Van Stapele, Mouspath & Dog, 2014
 
 
 In de lichtrijke salon achter de hal ontmoeten we Nicoline VAN STAPELE met wat meer ingehouden werk dan wat ze in oktober 2014 in Loods 12 liet zien, al heeft ze ook hier haar 'Dog' en 'Dragon' meegebracht en houdt ze 'Springtime' bij de hand.
 
Benny BERCKMOES toont aan de overkant een schilderij van een soort ingepakte woonvorm (ter bescherming of afscherming ?), die me herinnert aan gelijkaardige houtskooltekeningen van Maaike Leyn.
 
 
  Inge Decuypere, '132', 2014

 
Op weg naar de bovenverdieping ontmoeten we een eerste keer Inge DECUYPERE. Even verder duikt ze in verschillende kamers op met bedrieglijk eenvoudige wandinstallaties waarin (geometrische) vormen in tere kleuren met de omgeving in dialoog gaan.
 
Achteraan in de gang toont ze de grote structuur 'Otis', in de lange kamer gaat ze aan de slag met Rainer Maria Rilke en in de Twee Bedden Kamer aan de straatkant organiseert ze een strakke (maar warme), horizontale '132' in samenspraak met het verticaal gestreepte behang, de gebogen lijnen en de rode bekleding van de stoel: een nostalgisch, maar tegelijk gestructureerd gesprek.


Joseph Gaudeuille, Canvas follows..., 2015
Robin Vermeersch, Z.T., 2012
 
 
 In diezelfde kamer hangen twee getekende figuren (let ook op de subtiele toevoegingen) van UCAD boven de bedden.
 
Daar tegenover hebben Joseph GAUDEUILLE en Robin VERMEERSCH zich in een intimistisch tafereel samen teruggetrokken.
 
De grote kamer aan de overkant van de gang is exclusief het terrein van Robin VERMEERSCH en 'fantastisch' tekenaar Peter DEPELCHIN.
 
Het duistere zoldertje vlakbij de trap wordt door Liesbet MARIT omgetoverd tot een kleurrijke lichtgrot.
 
Vergeet de badkamer met werk van Patrick VERTENTEN en Jonas CALLAERT niet.
 
 
 
 UCAD, Once upon a time, 2014, reeks van 3
 
 
 Op weg naar de Groene Kamer op het einde van de gang passeert u rechts nog een kleurrijk 'verhaal' in drie bedrijven van en over UCAD: 'Once upon a time', een sprookje over 'jager', 'prooi' en een 'United Couple'.
 
In de groene kamer harmoniseren de horizontalen en verticalen van Ibrich GEES wonderwel met de TOMADO-rekjes.
Kurt BROUCKE zet tijd en beweging even stil.
Vergeet in geen geval de 'Shortview barrel' van Joseph GAUDEUILLE.
 
Nu wacht ons nog de halfduistere intimiteit van het 'gebloemde zolderkamertje', waar UCAD onder andere met twee verrassende CRIME-SCENES uitpakt: 'Motel room' en 'Motel bathroom'. Dat ze ook als decorbouwers in de film- en televisiewereld aan de slag zijn, zal u bij het zien ervan geenszins verbazen.
 

Kurt Broucke, Antwerp - Westkaai 3 under construction, 2014
 
 
We worden opnieuw beneden verwacht bij Jonas CALLAERT, Inge DECUYPERE, Kurt BROUCKE en Ibrich GEES in de garages. 
 
De raket van Kurt BROUCKE (T minus 9 hours) is hopelijk sinds ons bezoek nog niet opgestegen en zijn 'Antwerp - Westkaai 3' aan de overkant is ongetwijfeld nog steeds 'under construction'.
 

Ibrich Gees, Z.T., 2014
 
 
De 'kleine' geschilderde wereld van Ibrich GEES hebben we u onlangs reeds leren kennen. In kleur, zwart of grijs-blauw weet ze binnen beperkte grenzen boeiende verbindingen te creëren.
In de voorkamer van Villa De Olmen ligt een boekje over haar werk ter inzage.
 
 

Patrick Vertenten, Leather uniforms, 2014
 
 
Dan rest ons nog de kelderruimte van Villa De Olmen, een omgeving die in het verleden meer dan eens voor artistiek vuurwerk zorgde.
 
Nu is de grote kelder zowat de private ruimte van Patrick VERTENTEN, die me in eerste instantie met zijn 'Leather uniforms' ten volle weet in te palmen, al slaat hij met zijn 'Cruel nature (has won again)' ook de nagel op de kop. 
 

Joseph Gaudeuille, Point of view, 2015
 
 
 Om het hoekje heeft Joseph GAUDEUILLE de perfecte setting voor zijn sculptuur 'Point of view' gevonden.
 
In de frigokelder rechts krijgt de projectie van Liesbet MARIT méér dan één extra dimensie.
 
Links cohabiteren twee schilders. Terwijl Benny BERCKMOES het verval en de duisternis van de omgeving lijkt te absorberen, brengt Kurt BROUCKE kleur en licht, doch met een duister historisch kantje ('Diksmuide gasfabriek, november 1916).
 
 

Liesbeth Marit, By the wave of the horsetail
 
 
 Tijd voor frisse lucht en bezinning over wat u hier allemaal voorgeschoteld kreeg...
 
 
Tot 29 maart 2015
in
 
VILLA DE OLMEN
Nieuwstraat 83
9280 WIEZE
 
zaterdag en zondag: 11 - 18 uur
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


dinsdag 10 maart 2015

Loek Grootjans met 'Storage for Distorted Matter' in galerie EL (Welle)


 
 Met een aantal werken uit het project STORAGE FOR DISTORTED MATTER 'From the Dust Files' van Loek GROOTJANS toont Eric De Smet van Galerie EL werk met een museale dimensie. Die vaststelling wordt bovendien benadrukt door de aanwezigheid van een installatie uit de collectie van het SMAK en het feit dat Philippe van Cauteren zelf de kunstenaar kwam voorstellen tijdens de vernissage op 1 maart 2015.

Voor WATERSCHOENEN is Loek GROOTJANS een 'oude' bekende, die we  hier reeds in 2009 konden introduceren na passages bij de toenmalige galerie In Situ en in CC De Werf. In 2010 volgden we hem uitgebreid tijdens een duoshow met Charl van Ark bij In Situ en een overzicht in het SMAK. In 2011 waren we erbij toen zijn gevelkunstwerk (N)Ieveranst / HIER in een Aalsterse wijk voorgesteld werd. Op het Guldenboomplein in Aalst zorgde hij later overigens nog voor een ander openbaar kunstwerk.

Tot daar een eerste situering.

  
 Loek Grootjans, The remembering Department, Lambdaprint,
168 x 129 cm in dialoog met het licht in Galerie EL
 
 
Maar laat ons toch even de evolutie van deze kunstenaar schetsen. Tussen 1988 en 1998 ontpopte Loek Grootjans zich als een schilder van monochromen. Daartoe creëerde hij een weloverwogen uitgangsschema door zich gedurende een maand in de duisternis op te houden, wat resulteerde in een kleurervaring die zich beperkte tot groen en bruin. Gedurende die tien jaar stortte hij zich meticuleus op zijn project als schilder, toen al elk spatje overtollige verf recyclerend.
In 1998 zette hij dat project stop en verzamelde alle restanten van zijn schilderscarrière in 'The Final Remains of a Contemporary Monochrome Painter'. De 'FOUNDATION' met Grootjans als stichter-beheerder van zijn eigen leven en werk was geboren.De eerste link hierboven naar de tentoonstelling bij galerie In Situ schetst in het kort de wisselwerking tussen de schilderijen en de verzamelde restanten van de schilderscarrière.
 
Die 'Final Remains' gingen zich gaandeweg uitbreiden naar andere domeinen en zo ontstond de 'Storage for Distorted Matter'. De 'Foundation' is een denkschema met verschillende departementen. Terwijl Broodthaers indertijd zijn onverkochte exemplaren van de dichtbundel 'Pense-Bête' in gips immobiliseerde, zet Loek Grootjans hier een complete encyclopedie en een zesdelige atlas om in houtpulp. Op die manier zorgen beide kunstenaars voor het ontoegankelijk maken van de voormalige inhoud en een herdefiniëring van de oorspronkelijke betekenis. Geschreven taal wordt omgezet in beeldtaal. Informatie wordt herleid tot vorm, maar krijgt op die manier een nieuwe betekenis.
Laat me in dit verband ook verwijzen naar het werk van Denmark.
 
Rechts in de benedenzaal smeken de horizontaal aan de wand bevestigde lijsten om onze geconcentreerde aandacht. In het departement 'From the Dust Files' bevatten deze bladen verschillende restanten: stof, bladeren, klei,...
Eén ervan is zelfs uitdrukkelijk opgedragen aan de directeur van het S.M.A.K.: 'Traces of the Spot where Philippe van Cauteren was nearly killed by a tractor''. Of voelt u misschien toch meer voor 'van Gogh's native soil interferes' ?
 

 Loek Grootjans, Storage for Distorted Matter (From the dust files),
001 tot en met 0102014/2015, stof, bladeren, verschillende resten
en klei op papier
 
 
 Zeker ook niet te missen is het werk links achteraan 'The 21 th century sculpture masterpiece that could not be made (from heavenly gate to fires of hell)', nu in de collectie van het S.M.A.K. .
Het is een 'herwerking' van 'De wachtkamer tot de hemelpoort' ,dat Loek Grootjans in 2006 als gevelkunstwerk voor de Gentse Sint-Michielsstraat (zie in deze link p. 29 - 36) maakte, maar dat moest verdwijnen voor nieuwbouw. De oorspronkelijke metalen trap werd gesmolten (met dank aan Arcelor Mittal), de as van de houten elementen ligt in de vitrine en de ingelijste certificaten vertellen de rest van het verhaal.
 
Loek Grootjans stelt zich op als conservator, archeoloog, archivaris, vormgever, createur van nieuwe betekenissen,... kortom als universeel KUNSTENAAR.
 
P.S.: Op de verdieping krijgt de reeds vernoemde installatie met de zesdelige 'Wereldatlas' van Loek Grootjans het gezelschap van Dirk Verhaegen die het element 6 met wiskundige vreugde verderzet in zijn 'Serie zes zeshoeken' (aquarel) en neemt Eric De Smet ons in een typische (recente) houtsculptuur mee op de (grillige) snijlijn van de tijd.
 
 
 Tot 4 april 2015
 
bij
Galerie EL
Drieselken 40
9473 WELLE
 
vrijdag, zaterdag en zondag: 15 - 18 uur
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


woensdag 4 maart 2015

RENDEZ-VOUS in VILLA DE OLMEN (Wieze)


Volgens het weerbericht wordt zondag 8 maart 2015 een mooie lentedag.

Dat is een reden te meer om vanaf 14 uur een bezoek te brengen aan Villa De Olmen in Wieze, waar verschillende kunstenaars u opwachten.

Hou toch maar de laarzen bij de hand. Men weet maar nooit met het weer in België.



(c) UCAD (United Couple Action Doll)


GEES, Patrick VERTENTEN, Kurt BROUCKE, Peter DEPELCHIN, Benny BERCKMOES, Inge DECUYPERE, Joseph GAUDEUILLE, Maria VERVAET, Liesbet MARIT, Luk MUTSAERTS en Robin VERMEERSCH.

Een uitgebreid verslag volgt na het openingsweekend in WATERSCHOENEN.


(c) Art Spotter voor WATERSCHOENEN