woensdag 28 april 2021

ART ON PAPER 2021

 

In september 2018 en oktober 2019 nam WATERSCHOENEN u mee voor een uitgebreid bezoek aan ART ON PAPER in BOZAR.

In mei 2020 moesten we u spijtig genoeg melden dat de editie 2920 om de gekende redenen niet kon doorgaan.

De editie 2021 staat nu gepland... op hoop van zege!




Art on Paper 

de internationale beurs voor hedendaagse tekenkunst in Brussel, vindt plaats van 16 t/m 19 september 2021 in BOZAR.

Art on Paper stelt in het hart van Brussel een uniek panorama voor van de kwaliteit en de diversiteit van de hedendaagse benaderingen van het tekenen door middel van de organisatie van een internationale beurs die gewijd is aan deze praktijk.

In samenwerking met BOZAR biedt Art on Paper de verschillende doelgroepen, zowel professionals als amateurs, de mogelijkheid om deze diversiteit te ontdekken door middel van de presentatie van kunstenaars die geselecteerd zijn door gevestigde en opkomende Belgische en internationale galeries.

De beurs neemt plaats in het museale kader van het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR), het oudste en grootste kunstcentrum van België, wat bijdraagt tot het uitzonderlijk karakter van de beurs.

Nieuw voor 2021:

* Joost Declercq en Charlotte Crevits nemen de artistieke directie van de beurs over voor een minimum van 3 jaar.


* Integratie van een kunstenaar in het selectiecomité van de beurs.

*Organisatie van een veiling binnen de beurs in samenwerking met een gerenommeerd veilinghuis.

*Groter tentoonstellingsparcours.

*Publicatie van een nieuwe website voor de beurs en ontwikkeling, dankzij de steun van visit.brussels, van een digitaal platform voor het beheer van de VIP-relaties.

***

Volg alle info op
 


Art Spotter / Waterschoenen

zondag 25 april 2021

WATOU 2021




'Watou 2021': de positie van de mens in de wereld


De curatoren Benedicte Goesaert, Chantal Pattyn en Peter Verhelst hebben ‘Watou 2021’ ingevuld als een uitgestoken hand om poëzie en beeldende kunst te ervaren met hersenen, zintuigen en gevoelens en zo vervuld te worden van de meerlagigheid van kunst.


“Als de wereld onder onze ogen aan het veranderen is en we nog niet kunnen benoemen wat we zien. Als alles wat we al decennia denken en voor waar aannemen onder druk staat. Als we ons, beroofd van onze zekerheden, onveilig voelen. Als de wereld complex is geworden, dan is er één plek waar al die onzekerheden, al dat geweld, al die onrust, al die complexiteit, en ook al die schoonheid en al dat verlangen samenkomen: de kunst. Daar is het dat we intens leven, tijdens het maken van kunst, het ervaren van kunst, en het herinneren van kunst.”

‘Watou 2021’ vertrekt vanuit de mens zelf. De curatoren stellen zich de vraag: Wat is onze rol en positie in deze wereld? Wat is de impact van de recente transformaties op ons menszijn?

“Door de aanwas van technologie en artificiële intelligentie, maar ook door de wereldwijde crisis waarin we beland zijn, leunen we niet alleen op onze rationele, maar ook op onze emotionele, spirituele, intuïtieve en biologische intelligentie. Het vertrouwde werd vervangen door het confronterende en het oncomfortabele. Het daagt ons uit om onze blik open en dynamisch te houden. Met beweging als constante. Naar de ander en het andere.”

Kunst en poëzie dringen volgens de curatoren altijd meervoudige perspectieven op. “Heel wat vormen en inhoudelijke visies bestaan gelijktijdig en zonder hiërarchie. Er is geen groot gelijk, er is geen waarheid, er is alleen meerstemmigheid en die meerstemmigheid is een rijkdom.”





Kunst, poëzie, natuur en elkaar

De curatoren nodigen het publiek uit om te kijken, te lezen, te voelen, te reflecteren en te connecteren. Met de kunst, de poëzie, de natuur en met elkaar. Het kunstenfestival telt meer dan 30 beeldend kunstenaars. Tot de selectie behoren o.m. Arocha & Schraenen (B/VE), Edith Dekyndt (B), Bram De Munter (B), Tracey Emin (GB), Nadia Gerroui (F), Esther Kläs & Gustavo Gomes (D; foto (c) Pauline Colleu), Mark Manders (B/NL), Neo Matloga (ZA), Vincent Meessen (B) en Johan Van Geluwe (B †)

De deelnemende dichters zijn gevestigde namen uit Vlaanderen en Nederland, zoals Anna Enquist. Of overleden dichters, zoals Gerrit Kouwenaar. De selectie telt minstens 5 debutanten, 3 die zelfs nog niet als dichter debuteerden, half vergeten dichters (Jos de Haes) en superstars (Marieke Lucas Rijneveld). In het openingsweekend wordt de 70 jaar geworden Stefan Hertmans gevierd. 

Een selectie van 14 gedichten is ook opnieuw te ontdekken langs het ‘Gedichtenparcours Watou 2021’. Het alternatief voor het kunstenfestival in de zomer van 2020 staat ook dit jaar op het programma. Natuur en poëzie komen samen in een fietstocht tussen Poperinge en Watou.




Kunstenparcours in beweging


De artistieke visie van de curatoren, waarin het concept van beweging centraal staat, vertaalt zich in een vernieuwd en uitgebreid kunstenparcours voor ‘Watou 2021’. Bezoekers bewegen zich tussen drie hoeken van het parcours: Watou, het kunstdorp zelf, het centrum van Poperinge en de nieuwe locatie, het Kasteel De Lovie, daartussen.


In Watou zelf zullen de bezoekers bekende locaties herkennen. Een aantal nieuwe locaties zorgt voor een verrassend parcours door het dorp. Watou blijft de uitvalsbasis van het kunstenfestival en toont het gros van de kunstenaars en dichters.


In het centrum van Poperinge lieten de curatoren hun oog vallen op het unieke interieur van de Gasthuiskapel. De kapel was oorspronkelijk een ‘passantenliedengasthuis’, maar vanaf de 18de eeuw stond de ziekenzorg er centraal. Vandaag doet de kapel vooral dienst als tentoonstellingsruimte.


Het Kasteel De Lovie maakt het plaatje van ‘Watou 2021’ compleet. Het kasteel is een getuige van de wooncultuur van de aristocratie in de 19de eeuw en heeft een unieke geschiedenis. Het kasteel en park zelf bieden bijzondere mogelijkheden voor de presentatie van kunst en poëzie. Ook voor de personen met een handicap die er verblijven, werken of schoollopen heeft het uitgestrekte domein heel wat troeven. Het park is een van de locaties van De Lovie vzw, sociale organisatie die kinderen, jongeren en volwassenen ondersteunt in de ruime Westhoek.

Het opnemen van deze twee locaties op afstand in het kunstenparcours was niet enkel een artistieke keuze, maar kadert ook in een bredere visie op een veilige organisatie van het kunstenfestival. Schepen van cultuur, Loes Vandromme: “De wereld zal deze zomer nog niet volledig vrij zijn van het coronavirus. Wij stemmen de praktische werking van het festival hier op af. Het toevoegen van de Gasthuiskapel en het Kasteel De Lovie zorgt voor een grotere spreiding van de bezoekers en draagt bij aan een veilige en ontspannen beleving voor iedereen. Niet enkel de beeldende kunst en de poëzie, maar ook de nieuwe locaties worden een ontdekking voor het publiek.”

Stad Poperinge werkt samen met Westtoer en de provincie West-Vlaanderen om een vlotte verbinding tussen de drie hoeken van het parcours te garanderen. Bezoekers kunnen gebruikmaken van een gratis pendelbus om zich zorgeloos te verplaatsen tussen de locaties. “Met stopplaatsen aan het treinstation en het centrum van Poperinge willen we autoverkeer naar Watou beperken en zo het streven naar duurzame mobiliteit van de provincie West-Vlaanderen doortrekken naar het Kunstenfestival Watou”, aldus gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu.


Bezoek 'Watou 2021'


‘Watou 2021’ vindt plaats van 3 juli tot en met 5 september. 

Het kunstenfestival is te bezoeken van woensdag tot maandag, telkens van 11 tot 19 uur. Dinsdag is de sluitingsdag.
Een standaardticket kost 20 euro. 
De reservatie gebeurt op voorhand online, volgens tijdvakken. Per dag en per tijdvak is een maximaal aantal bezoekers toegelaten, opnieuw met het oog op een veilige beleving voor iedereen. 
De ticketverkoop start midden mei
De pendelbus zit inbegrepen in het ticket, alsook het gebruik van de nieuwe randparking in Watou.

Schepen van cultuur, Loes Vandromme: “Het ticket is meerdere dagen geldig om het publiek de kans te geven volop te genieten van het kunstenfestival, maar ook van de omgeving, van Poperinge en van de Westhoek. ‘Watou 2021’ biedt namelijk niet enkel kunst en poëzie, maar ook natuur, rust en ontspanning.” Met de steun van Westtoer, wil de organisatie het publiek inspireren om een bezoek aan het Kunstenfestival Watou te combineren met een verblijf in Poperinge of de Westhoek.




Voor meer info:





donderdag 22 april 2021

START TO COLLECT





'START TO COLLECT'



Hoe komt het dat kunst of design jouw hart sneller doet slaan?
Hoe ontdek je meer over de kunstenaar of designer?
Hoe start je een verzameling?
Hoe zit de kunst- en designwereld in elkaar?
Hoe gebeurt de prijsbepaling?

Start To Collect geeft jou antwoord op deze en nog meer vragen!


Je kan deel uitmaken van een nieuwe generatie verzamelaars, niet alleen om jouw eigen leven te verrijken, maar ook om de kunst- en designwereld te ondersteunen. Met Start To Collect verwerf je kennis en wordt de angst om deze werelden te ontdekken weggenomen. Het helpt je vertrouwen te krijgen in het (er-)kennen van kunst en design, en stelt je gerust mocht je ooit overgaan tot een aankoop om jouw eigen collectie op te bouwen. Met het kopen van kunst of design draag je namelijk bij tot het ecosysteem en steun je een jonge, nieuwe garde van kunstenaars en designers bij de uitbouw van hun carrière.


Start To Collect opent deuren die anders gesloten blijven. Naast informatie via website en nieuwsbrieven brengt het kunst- en designliefhebbers met verzamelambities samen tijdens mini-events waarbij je kunstenaars, designers, professionals en gevestigde waarden ontmoet. Je doet inspiratie op én ontdekt hoe de kunst- en designwereld in elkaar steekt.

Een gevarieerd programma van galerietoeren, atelierbezoeken, talkshows, en zo veel meer staat voor je klaar. Een kijkje achter de schermen van een veilinghuis, van een bestaande privéverzameling of een guerrilla-evenement… je zal telkens verrast worden.

Een basis lidmaatschap van Start To Collect is volledig gratis. Na registratie ontvang je regelmatig de nieuwsbrief en een update van de verschillende events. Deze events zijn exclusief voor leden en telkens beperkt in aantal.



Als lid kies je zelf welke events je wil bijwonen en welke niet. Sommige events zijn gratis, voor andere wordt een bijdrage gevraagd. Je kan ook intekenen voor een full lidmaatschap. Deze betalende formule geeft je pak extra voordelen. Meer info lees je op ...




Wordt vandaag nog lid van Start To Collect en krijg een exclusief begeleid bezoek aan PRELUDE!

PRELUDE is een pop-up tentoonstelling van de Belgian Art & Design Fair in hartje Gent met meer dan 50 kustenaars en Designers.

Opgelet, er zijn maar 2 sessies voorzien voor een beperkt aantal personen. Van zodra je je geregistreerd hebt bij Start To Collect, krijg je automatisch een link om je inschrijving te bevestigen. Bij het bevestigen van je inschrijving zal je worden doorgestuurd naar onze webpagina en daar krijg je een link te zien om je te registreren voor één van de sessies op zaterdag 15 of zondag 16 mei 2021.

Tijdens het bezoek krijg je tekst en uitleg door professionelen uit de kunst- en designwereld. En na het bezoek krijg je nog een leuke attentie.






maandag 19 april 2021

THE ART COUCH #7 & KunstCahiers



"Art is the highest form of hope"
Even wegdromen of genieten van schoonheid 
in deze uitdagende tijd? 
Twee publicaties van 
The Art Couch...






TheArtCouch, een magazine met een passie voor kunst"

Jullie hebben een leesbaar tijdschrift zonder pseudowetenschappelijk kunstgeleuter!", schreef een lezer. 
TheArtCouch staat garant voor toegankelijke teksten én veel exquis beeldmateriaal over hedendaagse Belgische kunstenaars. Verrassend aanstormend talent maar ook nieuw werk van gevestigde waarden. 

Voor #7 interviewde Annelies Vanbelle éminence grise JEAN BILQUIN, kunstverzamelaars DIRK SABBE & ILSE JANSOONE, kunstenaars YVES BEAUMONT, CINDY WRIGHT, KARIN HANSSEN, GEORGE MEERTENS, KATRIEN ORLANS & PIET PEERE. Ontdek nu hun boeiende verhalen in het nieuwe nummer.



***



KunstCahiers, een nieuwe reeks van TheArtCouch.

De kunstcahiers behandelen telkens één specifiek onderwerp uit de kunstpraktijk. Voor deze eerste editie krijg je een intieme kijk in de schetsboeken van 22 kunstenaars. Het levert een intrigerende tocht op naar de oorsprong van hun creatieve proces. 
Ook hier werd ervoor gekozen om startende kunstenaars te verweven met werk van meer ervaren namen zoals Ronny Delrue, Johan Van Mullem, Wivina Ockier, Catharina Dhaen en Matthieu Lobelle. Het resulteert in een wederzijdse verfrissende blik.



***

Art Spotter / Waterschoenen

vrijdag 16 april 2021

GARAGE NEVEN (Ninove): Programma 2021

 

Garage Neven
Vestbarm 50
9400 NINOVE


Garage Neven heeft de planning voor 2021 voorgesteld.

Hopelijk gooit corona ook dit jaar geen roet meer in het artistieke eten.



Remi Verstraete
zaterdag 8 en zondag 9 mei 2021


*

De verzameling DM-DC 
Fragments d'un discours amoureux 
zaterdag 12 en zondag 13 juni 2021


*

Jesse Cremers 
zaterdag 28 en zondag 29 augustus 2021

*

Marthe Coolens
zaterdag 11 en zondag 12 september 2021


*

Blik Garage Neven
zaterdag 2 en zondag 3 oktober 2021

*







© Art Spotter / Waterschoenen


dinsdag 13 april 2021

KUNST - ZETTER: sterk in beeld, LIMBURG DEELT

 

Enige tijd geleden lanceerden enkele Limburgse initiatiefnemers inzake kunst en cultuur het platform KUNST-ZETTER als ONLINE kanaal en in GEDRUKTE versie





Zelf omschreven ze hun bedoelingen als volgt:


Sterk in beeld, Limburg deelt

Het groene Limburg is bij een breed publiek gekend voor zijn mooie wandel- en fietsroutes. Minder geweten is dat de regio ook een kweekvijver is voor boeiende initiatieven op het vlak van hedendaagse beeldende kunst. kunst-zetter brengt daar verandering in en zet beeldende kunst in Limburg op de kaart.

Als verbindend communicatieplatform wil kunst-zetter een brug slaan tussen de verschillende Limburgse spelers onderling, de bredere beeldende kunstscène en het kunstminnend publiek. kunst-zetter wil een spiegel zijn van alle professionele beeldende kunstinitiatieven uit de regio en een helder overzicht bieden van wat ze tonen. Zowel groot als klein, profit als non-profit, alsook het hoger kunstonderwijs worden in de kijker gezet.

Met een online magazine en agenda, nieuwsbrief en halfjaarlijkse print verbindt kunst-zetter jou met deze kunstinitiatieven. Blader door ons online magazine en ontdek een gevarieerd aanbod aan artikels, interviews en recensies m.b.t. beeldende kunst in Limburg. Grasduin in onze agenda, neem onze plattegrond mee op pad en ontdek wat er te beleven valt!

kunst-zetter is een initiatief van Stadstriënnale vzw, met de steun van de Vlaamse overheid en de steden Hasselt en Genk.

Volg kunst-zetter ook op Instagram of Facebook en ontdek onze boeiende community.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van al wat broeit en bloeit in de Limburgse beeldende kunstscène.




Art Spotter / Waterschoenen






zaterdag 10 april 2021

ARTSPACE LA VALISE... een tentoonstellingsplatform

 

ARTSPACE LA VALISE

is een online

tentoonstellingsplatform

voor actuele kunst


*** VOLG VIA BOVENSTAANDE LINK ***




'Liebe ist nur ein Wort', een losbladig kunstenaarsboek
met collages van Gustaaf Vander Biest, 2020
3O bladzijden, 8,5 x 14,5 cm in doos 11,5 x 17,5 cm
- EDITIE -


'Liebe ist nur ein Wort', detailopname inhoud met collages

zie meer op:


'Liebe ist nur ein Wort', titelblad met collage








© Art Spotter / Waterschoenen



vrijdag 2 april 2021

DISKUS AALST: SHIFT & DRIFT met Nathalie Vanheule, Joëlle Dubois en Alice Vanderschoot

 

In Aalst was 'DISKUS' tot de sluiting bekend als bouwmarkt. Een kunstverzamelaar nam de gebouwen over en transformeerde ze met de nodige zorg en inzet tot een stockage- en presentatieruimte voor zijn eigen collectie en een tentoonstellingsruimte voor andere kunstinitiatieven. De wedergeboorte van 'DISKUS' is een feit en 'DISKUS AALST' is nu al een begrip in kunstkringen.

In februari mocht Maria Degrève reeds de dans openen met... Elle danse...Danse-t-elle...Dentelle... (in Waterschoenen kwam ze sinds 2010 meermaals aan bod als kunstenaar en curator)

Vanaf 13 maart kwamen Joëlle DUBOIS, Nathalie VANHEULE & Alice VANDERSCHOOT in beeld met hun tentoonstellingsproject 'SHIFT & DRIFT'.


Liliane Vertessen ©
heet u welkom bij DISKUS


'Shift & Drift is een initiatief van Nathalie Vanheule - Joëlle Dubois - Alice Vanderschoot', staat in kleine letters onderaan op de begeleidende tekst in de tentoonstelling. Wat een gelukkig toeval nu ik zopas in het nieuwste nummer van HART (212) het 'Woord vooraf' van Sam Steverlynck lees. Hij heeft 'altijd al een zwak gehad voor tentoonstellingen samengesteld door kunstenaars omdat ze nu eenmaal op een andere manier naar kunst kijken dan curatoren of critici'.

De presentatie bij DISKUS is alvast voortreffelijk geënsceneerd met ruimte voor onverwachte confrontaties.

(DISKUS ontvangt deze tentoonstelling en schonk bijzondere mogelijkheden.
Bruthausgallery steunde de omkaderende mogelijkheden.)

3 vrouwen
3 kunstenaars
3 beeldende benaderingen
Veel technieken
1 centraal thema 
waarin ze elk hun eigen weg bewandelen,
maar mede dankzij de installatie van de werken toch de kans krijgen 
om signalen met de anderen uit te wisselen.

'Shift & Drift is een groepstentoonstelling over de constructie van realiteit en de menselijke behoefte aan verbinding en creatie'

Het voorbije jaar hebben we met zijn allen kunnen vaststellen hoe de realiteit verschuift in verschillende richtingen.  Vrijheid wordt op de proef gesteld. Mensen reageren op totaal uiteenlopende manieren op gelijklopende feiten. Het grote gelijk bestaat niet meer. Zekerheden worden van verschillende kanten en met tegenstrijdige argumenten ondergraven. Logisch wordt onlogisch en vice versa.

Op zich is dat niet nieuw, ja zelfs inherent aan het maatschappelijk bestel. De wereld is al sinds mensenheugenis op drift. Zolang we dat op afstand kunnen houden, lijkt er geen vuiltje aan de lucht.

De kunstenaars willen ons in deze tentoonstelling een serie 'tools' aanreiken om een nieuw evenwicht te bereiken: "Het herbouwen van de gekende wereld, zachtaardig en vriendelijk, tegendraads en evenwichtig, aandachtig en in ieder geval hoognodig'.

Laat ons dus met een geconcentreerde blik op stap gaan, op zoek naar diversiteit en overeenkomst, afstandelijkheid en emotie, stille bezinning en luidruchtig spektakel, de klare lijn en de vage kleurvlekken, ...



Nathalie Vanheule, Arms & echoes, 2021,
mixed media

De grote, hoge zaal rechts van de ingang is hoofdzakelijk het speelveld van Nathalie VANHEULE, al krijgt ze hier ook op één wand het gezelschap van 24 vrouwen, getekend door Joëlle DUBOIS.

De installatie 'Arms & Echoes' omvat badmintonnetten die als een soort doolhof de hele zaal verdelen. Deze installatie diende als speelveld voor een performance tijdens de opening. Beelden van deze interventie zijn ter plekke te zien, maar kan je ook deels terugvinden op de instagrampagina van Nathalie Vanheule. Vijf mensen, mannen en vouwen spelen een spel met vreemdsoortige 'badmintonarmen' en handboeien als in een twijfelende sfeer om met elkaar in contact te komen. Door in een ongekende structuur te belanden, worden mensen onzeker.

De beeldende wereld van Nathalie Vanheule is bijzonder ruim en gevarieerd, met performances, installaties en videowerk, maar ook met heel aparte, levensgrote  schilderijen waarin ze op een canvas van schuurpapier bodyprints maakt met make-up en bodylotion, wat leidt tot abstracte composities die om gedetailleerde ontdekking vragen.

In de kelder pakt ze ook nog uit met de indrukwekkende video installatie 'Burning eyes', waarin as een hoofdrol krijgt, net zoals in de tekst 'NO FEAR', die u geenszins kan missen boven de trap. Ze realiseerde dit werk samen met Alice De Waele, hun blote armen en handen gedrenkt in assen en bodylotion.


Nathalie Vanheule
Ce que tu touches, ce que tu aimes,
2020, schuurpapier, make-up, bodyprint,
219 x 148 cm


In de kleinere ruimtes aan de overkant van de hal houden de drie dames elkaar gezelschap in diversiteit en dialoog, waar (zoals we reeds eerder stelden) ook stille bezinning en luidruchtig spektakel een plaats krijgen.

Hier is het licht gedempt en op de achtergrond klinkt af en toe een licht gedruis.

Maar we worden allereerst getroffen door een zachtblauwe, flink uit de kluiten gewassen wafel (Glazing the abyss, 2021, acrylhars & pigment, 130 x 120 cm) van Alice VANDERSCHOOT.

Als beeldhouwer haalt ze haar onderwerpen uit de alledaagse omgeving, de reclamewereld, de voedingsindustrie, maar heeft ook oog voor design (zie 'The table/The cloth, 2021) en kunstgeschiedenis. Bekende vormen stopt ze in een nieuw, (soms 'girly') kleurtje, of ze bouwt net zo goed strak geregisseerde constructies. Maar telkens passen haar sculpturen in een onderliggend verhaal, waarin ze bestaande structuren lijkt om te keren en zekerheden onderuit haalt.
Denk maar aan 'The trophy's hunter' (2021), waarin de jager onverwacht de prooi wordt en zijn karkas als jachttrofee aan de muur hangt.


Alice Vanderschoot
The trophy's hunter, 2021
Acrylhars, emailverf & rubber, 110 x 30 cm


Met onderstaande sculptuur gaat Alice Vanderschoot kleurrijk in dialoog 
met het schilderij 'Dawn' van Joëlle Dubois.


Alice Vanderschoot
The table, the cloth, 2021
Schuurpapier, olieverf, 100 x 70 cm


Waren in de inktekeningen van Joëlle DUBOIS haar vrouwen nog 'eenzaam' opgesloten binnen de grenzen van het blad, dan krijgen ze in haar schilderijen een complete omgeving cadeau, al worden ze daar blijkbaar niet vrolijk van. In de tekeningen lijken ze zich in hun onschuldige naaktheid veilig te voelen. In de kleurrijke kamers slaat de verwarring blijkbaar ongenadig toe. "Wat ging ik ook alweer zeggen?", vraagt de vrouw in 'Dusk' zich af.

In 'Under the blue moon' even verder in de zelfde kamer is het blauw al even ongenadig. Bij het beeld van die dame in het bad denk ik onwillekeurig aan Kiki Smith en die gedachte wordt blijkbaar bevestigd door het stapeltje boeken in de rechter benedenhoek. Ook Fernando Botero en 'angry young lady' Sarah Lucas mogen meespelen. Joëlle Dubois kent haar klassiekers.

Joëlle Dubois heeft haar eigen beeldtaal, die onder de stripachtige of cartooneske bovenlaag veel dieper graaft in de menselijke psyche en relationele (on)mogelijkheden. Vanuit een vrouwelijk perspectief zet ze haar personages letterlijk in hun blootje, waardoor ze tegelijk kwestbaarder worden en een eerlijker benadering mogelijk maken.

Maar ze heeft nog heel wat andere pijlen op haar boog.
Daarstraks hadden we het reeds over 'stille bezinning en luidruchtig spektakel'.
Voor dat laatste nodigt ze ons uit achter het gordijn onder de trap. Het flitsende, kleurrijke licht laat al een en ander vermoeden, maar eens binnen komt met de installatie 'The male gaze' (de mannelijke blik) een overrompelende wereld tot leven: "de catharsis van de vrouwelijke seksualiteit en tegelijk de seksualisering van het vrouwelijk lichaam".

Als onafhankelijke en geëmancipeerde vrouw en kunstenaar bekijkt ze dit zelf als een stille toeschouwer...

 Voor echte stilte en bezinning nodigt ze ons uit op de verdieping waar haar installatie met drie hangende figuren 'Trinity' (2021) indruk maakt.
Inspiratie voor dit werk vond ze 'in meditatie en het naar buiten treden van de begrenzingen van het eigen lichaam'.


Joëlle Dubois, Dusk, 2020
Acrylverf op paneel, 125 x 90 cm


Joëlle Dubois, Trinity, 2021
Slaapzakken, pruiken, touw & houthaksel
(één deel van installatie)

Een zoals steeds is er meer in deze tentoonstelling. Dat laten we u graag zelf ontdekken...

'SHIFT & DRIFT'

tot 25 april 2021
in
DISKUS
Diepestraat 46
9300 AALST

OPEN: zaterdag & zondag: 13 - 18 uur

PAASVAKANTIE : 4 april tot 18 april
open van donderdag tot zondag: 13 tot 18 uur

Gratis toegang

RESERVEREN VIA:







© Art Spotter / Waterschoenen