Na de kleurrijke ingreep van Neal Beggs tijdens de vorige tentoonstelling is de grote galerie van Netwerk weer netjes in het wit gezet.
Freek WAMBACQ (°1978), die in Brussel woont en werkt, toont zich hier als een architecturaal beeldhouwer met duidelijke ecologische achtergronden. De lemen 'vase-entrepot' die hij hier opgebouwd heeft, kan je in gedachten zo verplaatsen naar de Afrikaanse savanne als huis of voorraadschuur. Maar meteen ervaar je ook het probleem van de ontoegankelijkheid en de buitenmaatse onhandelbaarheid. De gigantische 'vaas' wordt in deze galerie bovendien enkel geconfronteerd met een kleine foto helemaal achteraan waarop een man met een grasmaaier rond schaalmodellen van huizen rijdt: 'beschaving' in verschillende betekenissen, 'overheersing' tegenover 'beschutting', 'nuttig' tegenover 'nietig', 'economie' tegenover 'ecologie',...(?)
In de studio op de eerste verdieping vinden we Freek Wambacq terug met een overzicht van wat we gemakshalve 'beelden' zullen noemen: geassimileerde trouvailles, uitgekiende ingrepen, assemblages, een meubelobject,... gepresenteerd in een vloeiende opstelling van elkaar beïnvloedende onderdelen.
Wij lieten ons bijvoorbeeld charmeren door 'Gravures sur pommes' (waarvan 1 versie op de foto hierna) of 'Le chasseur qui chasse sans son chien de chasse'.
Wij nemen u mee naar de tweede verdieping waar Ran SLAVIN (°1967, Tel Aviv) ons met zijn kamervullende video-installatie 'Tender Prey'* onderdompelt in een blauwe stedelijke wereld (Tel Aviv) die lijkt te twijfelen tussen science-fiction, spionage en industriële archeologie, tegen de achtergrond van een al even indrukwekkende klankband.
(* verwijst naar de kwetsbaarheid van een prooi die nietsvermoedend in het oog gehouden wordt)
Op de derde verdieping kan u onder andere ook nog 'binnenstappen' in de bordkartonnen decorwereld van de Israëlische Brusselaars Effie WEIS (°1971) en Amir BORENSTEIN (°1969): 'Lost at sea'. Dwars door de walvis ziet u de kleine mensjes in hun bootje heel kwetsbaar ronddobberen.
Zoals gewoonlijk zijn de zaalteksten (bij het begin van de tentoonstelling beschikbaar) zeer kwalitatief.
Zoals gewoonlijk zijn de zaalteksten (bij het begin van de tentoonstelling beschikbaar) zeer kwalitatief.
Nog tot 24 januari 2009 bij NETWERK, centrum voor Hedendaagse Kunst
Houtkaai z/n
9300 AALST
Open woe t/m za: 14 tot 18 uur
Gesloten van 24122008 tot 2/1/2009
INFO KUNSTENAARS:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.