zaterdag 31 januari 2009

DAZZLE & CAMOUFLAGE in Galerie IN SITU

Sinds januari 2009 beschikt Galerie IN SITU, naast de hoofdgalerie (Arbeidstraat 110 - Aalst) over een tweede ruimte (Molenstraat 64 - Aalst), die als vitrine doorlopend zichtbaar is.
IN SITU 2 kan op die manier fungeren als uitstalraam voor en link naar de moedergalerie.
De eerste tentoonstelling van 2009 toont onder de titel 'Dazzle & Camouflage' werk van Martijn SCHUPPERS en Eric ANGENOT, maar legt in 'In Situ 2' ook een link naar het werk van David KOWALKOWSKI (B, °1979), die met zijn grote detail-schilderij van een plataan flink imponeert.

'Dazzle' en 'Camouflage' zijn termen uit de oorlogvoering, maar vinden hun eigenlijke oorsprong in de natuur: mimicry.
Terwijl het er bij camouflage om te doen is door beschildering met omgevingskleuren een voorwerp of figuur in de omgeving te laten opgaan, wil het 'Dazzle-effect' door het gebruik van felle kleuren en patronen op een omgekeerde manier de toeschouwer verblinden, versteld laten staan.
De sculpturen van Eric ANGENOT (B, °1966) in de vitrine van In Situ 2 zitten duidelijk in de camouflagetechniek. In de hoofdgalerie toont hij een zaalvullende, bodembedekkende, organische maar neutraal-witte installatie. In de vitrine van In Situ 1 prijkt dan weer een kleine, uit zichzelf groeiende sculptuur waarin camouflage- en dazzle-effecten strijd leveren, ondersteund door macho-symbolen, die het geheel een gespannen sfeer bezorgen.


In Situ 2

Martijn SCHUPPERS (NL,°1967) ervaart (en laat ervaren) schilderen als puur genieten. Met verf (kleur) en oplosmiddel creëert hij een non-figuratieve wereld op groot formaat. Je ziet het plezier van de schilder in elke vierkante centimeter van deze schitterende doeken.
In wezen herken je hier de uitvergrote natuur die hij in zijn vroegere fotografische werken toont.


Nog te bezoeken tot
1 maart 2009
vrijdag-zaterdag-zondag
14-18 uur
of na afspraak

IN SITU 2 (window gallery)
elke dag van 7-22 uur

MEER INFO
met uitgebreide teksten over de kunstenaars en hun werk
www.insitugallery.be



vrijdag 30 januari 2009

'ALL TOGETHER NOW' in Galerie DE ZIENER

Het was vorige zondag al snel bijzonder druk op de vernissage van Galerie De Ziener in Asse. Een groepstentoonstelling met als titel "All together now" is natuurlijk al een flinke aanzet. Wanneer de galeriehouder ook nog eens 60 wordt (en dus trakteert), krijg je helemaal een feest.


Tussen en na het feestgedruis is er natuurlijk ook nog de tentoonstelling zelf. Een groepsexpo met gemiddeld 2 werken van 18 kunstenaars, waarin iedereen toch de nodige ruimte krijgt, is niet bepaald vanzelfsprekend in een kleine galerie. Bovendien werd terdege rekening gehouden met de mogelijke interactie tussen de verschillende kunstwerken.
We nemen U even mee op een 'wandeling' door de collectie.
Meteen links bij de deur worden we begroet door twee klassiekers van fotograaf Julien COULOMMIER ('Le pneu au clair de lune' uit 1956 zagen we overigens ook in de tentoonstelling 'Flash B(l)ack' in CC Strombeek)

We staan nu oog in oog met het schilderij van Stefaan VERMUYTEN, 'Don't look at me': doe het toch maar, want het is indrukwekkend.
Rechts in de hoek groeten we Mario DE BRABANDERE met twee schitterend-sobere 'stillevens' op papier. Hij krijgt het gezelschap van Philippe VANDENBERG met o.a. een schilderij uit de cyclus 'Exil de peintre'.
Achteraan links heeft Marc MAET een plaats gekregen (Herinner U ook zijn opstelling tijdens 'Van Stof tot Asse 2008' in de kapel van het Cultureel Centrum).

De bovenverdieping (normaal gezien gereserveerd voor de vaste collectie) speelt nu een prominente rol in het 'All together-verhaal'.

In de eerste ruimte is het meteen raak. Tussen de werken van Maurice WYCKAERT, LMG PLOEM (Willy Peters) en Ignace DE VOS ontstaat een wonderlijke, artistieke dialoog.

Jean-Georges MASSART (met zijn subtiel-minimalistisch, natuurlijk wandobject), Jo DE SMEDT (met een typische grafiettekening) en Karel DE MEESTER (met zijn duistere wereld) zoeken voorzichtig naar raakpunten in de kleine kamer die ze delen.
Het achterkamertje is in hoofdzaak voor Patrick LEBRET, met o.a. de ontwerptekening voor zijn recente installatie in het tuinpaviljoen. Ook Marcel CARDON heeft zich hier met een grafiettekening een plaats verworven.

Over de binnenkoer (let op de minimale leisteen-sculptuur van Jean-Georges MASSART en 'Ear-Eye' van Patrick MERCKAERT) gaan we naar het tuinpaviljoen.
Daar wacht ons o.a. nog de 'Chromatische fantasie' van Werner CUVELIER, de in brons gegoten natuur van Sjoerd BUISMAN, de perfect berekende geometrische symmetrie van Norman DILWORTH en de immer 'onaffe' perfectie van Raphaël BUEDTS.


Dit overzicht is bedoeld als aanzet om zelf te gaan kijken en ervaren...
in
GALERIE DE ZIENER
Stationsstraat 55
1730 ASSE
tot en met 8 maart 2009
vrijdag-zaterdag-zondag
15 tot 18 uur
(c) artspotter voor Waterschoenen










donderdag 29 januari 2009

Paul Van den Abeele fotografeert Louis Paul Boon

"Goede fotojournalisten zijn rusteloze kereltjes die van hot naar her hollen om de dramatiek van het eenmalige moment vast te leggen"
Paul Van den Abeele
In het Stedelijk Museum 't Gasthuys loopt van 24 januari tot 11 april 2009 een tentoonstelling met een keuze uit de foto's die Paul Van den Abeele maakte met zijn vriend Louis Paul Boon in de hoofdrol.

Paul Van den Abeele (°Aalst, 1929) was vanaf 1947 fotograaf-verslaggever bij de kranten van de katholieke ' Standaard-groep', terwijl Louis Paul Boon (°Aalst, 1912 - +1979) als redacteur-columnist voor het socialistische 'Vooruit' werkte.
Allebei hadden ze, naast hun beroepsbezigheid, hun hart aan de beeldende kunst verpand. Ze volgden ooit de lessen in de Stedelijke Academie en Van den Abeele volgde ook lessen in Antwerpen en in het vrij tekenatelier van Sint-Lambrechts-Woluwe (o.a. samen met Tijtgat, Van Saene, Minner, Mortier,...)

Terwijl Boon als schrijver naam en faam verwierf, was het werk van Van den Abeele als persfotograaf van een bijzonder hoog gehalte.
Maar beiden bleven ook steeds als schilder, tekenaar,... actief.

Deze tentoonstelling is een hernieuwde kennismaing met Louis Paul Boon en zijn wereld. Hij stierf op 10 mei 1979, straks 30 jaar geleden.

De fotograaf laat de foto's graag voor zich spreken. Meestal is dat geen probleem, maar hier en daar zou een beetje commentaar toch welkom zijn.
Misschien komt U bij Uw bezoek Paul Van den Abeele zelf wel tegen. Dan zal hij U zeker alle mogelijke achtergrondinformatie verschaffen.

Not te bezoeken tot 11 april 2009
dinsdag t.e.m. vrijdag: 10-12 en 13-17 uur
zaterdag en zondag: 14-18 uur
maandagen en feestdagen gesloten




woensdag 28 januari 2009

Freek WAMBACQ en Bart BACKAERT: kunst en natuur in het stadspark van Aalst

Vorige zaterdag gaf Kunstencentrum Netwerk afspraak in de Plantentuin van het Aalsterse stadspark. Daar werd het kunstwerk 'Stadium 1' van Freek WAMBACQ onthuld.


Het werk is een 'reconstructie' van de startlijn van het eerste Olympisch stadium in het Griekse Olympia (*1). Dit werk is het eerste in een rij die in verschillende landen zullen komen in de aanloop naar de volgende Olympische Spelen.

Burgemeester Ilse UYTTERSPROT herinnerde in haar toespraak aan haar vroegere contact met 'stenen' en 'Netwerk': tijdens de inhuldiging van de gebouwen van Netwerk aan de Houtkaai gooide zij (in het kader van een artistieke-officiële ingreep) een baksteen over haar schouder in de Dender.
Met een openluchtreceptie werd het officiële gedeelte afgesloten.
Voortaan sta je vanaf de Olympische startlijn oog in oog met 'Roodkapje', het felgekleurde beeld dat midden in de Plantentuin staat (ingang via de Parklaan).

De bonte groep kunst- en (weldra allemaal) natuurliefhebbers werd nu door Bart BACKAERT, hoofd van de Aalsterse Groendienst, vergast op een schitterende natuur-historische rondleiding (gekruid met pittige details en een vleugje humor) door het stadspark (*2).


Freek Wambacq en Bart Backaert

Aandachtige 'kopjes' bij de Grote Ballonvijver

Schitterend geconcipieerde doorkijk naar de stad

Wegdromen bij zoveel moois...

In de houten wallen wordt het snoeihout op een natuurlijke manier vewerkt.

dinsdag 27 januari 2009

vrijdag 23 januari 2009

FLASH B(L)ACK in CC STROMBEEK

Foyers van Culturele Centra zijn doorgaans niet de meest evidente of aangename plaatsen voor het tentoonstellen van beeldende kunst.
Dat de uitzonderingen de regel bevestigen, wordt in het Cultureel Centrum van Strombeek (Grimbergen) op overtuigende wijze bewezen.
Het project 'Flash B(l)ack: een tentoonstelling over het geheugen van de fotografie' wil, via het werk van een dozijn (inter)nationale kunstenaars, een idee ontvouwen over de sterk gewijzigde positie van de fotografie. De overgang van de analoge naar de digitale fotografie heeft niet alleen gezorgd voor een nog grotere democratisering van het medium, maar ook voor een al of niet instant-bevredigingsgevoel over de resultaten van al dat geklik.
'Flash B(l)ack' belicht een aantal benaderingen binnen het artistieke discours.

Deze tentoonstelling is letterlijk opgebouwd rond het werk van twee pioniers uit het analoge tijdperk met zwart-wit fotografie: Paul Nougé en Julien Coulommier.

Julien Coulommier (°1922) gooide zich vanaf de jaren 50 als autodidact op de fotografie en ontwikkelde zijn eigen fotografische interpretatie van de werkelijkheid. Zijn vriendschap met Broodthaers leidde ondermeer tot een samenwerking voor het pas in 1987 verschenen boek 'Statues de Bruxelles'.

In de lange tafelvitrine krijgen we een keuze uit zijn hedendaags, digitaal en bijzonder intensief kleurrijk werk: een gigantisch contrast met zijn vroegere zwart-wit afdrukken.

Paul Nougé (°1895-+1967), een belangrijk surrealist uit de Brusselse kring met Magritte, Mariën, e.a. toont hier de schitterende reeks 'Subversion des images', wat ons onvermijdelijk doet denken aan 'La trahison des images' van Magritte('Ceci n'est pas une pipe'), waarin de relatie tussen beeld en taal onderzocht wordt.
In deze centrale ruimte staat ook de grote installatie 'Nevertheless' van Leen Persoons (°1979). Het werk is opgebouwd als een doorkijkhuis, waarin kijken en bekeken worden, voyeur en model een plaats kunnen krijgen. Tijdens de vernissage en de finissage (12 februari) zitten daar inderdaad 'levende' modellen. Tijdens de tentoonstelling zorgt een dubbele diaprojectie voor de menselijke aanwezigheid.
Bij het begin van de tentoonstelling is een schitterende brochure en een plan beschikbaar. Deze loodsen je probleemloos door deze overigens overzichtelijke, museum-waardige tentoonstelling. Let ook op de speciale folder voor 'de kleine kunstenaar' waarmee kinderen hier op zinvolle wijze hun weg vinden.
Wij wijzen nog even op de imposante fries 'Coördinaten' van Werner Cuvelier (°1939) ,bovendien met zin voor perfectie gepresenteerd ( zie detailfoto hieronder).
Vergeet in het zeshoekig Kabinet de foto's (zie hierboven) van Kristien Daem (°1963) niet. De uitgave van de foto's 'La cabane' in een zorgvuldig geconcipieerde houten doos is bovendien een pareltje.
Zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van de andere kunstenaars en hun werken, laten we U de rest graag zelf ontdekken: Sara Claes, Maria Blondeel, Jan De Cock, Rosas/Editie Plaizier, Vincen Beeckman, Hans-Peter Feldmann, Edith Dekyndt en Thomas Janssens (Wim Van Der Celen zit in 'Extramuros', een project waarin plaats gemaakt wordt voor jonge kunstenaars.)
Op 12 februari wordt deze tentoonstelling afgesloten met de dansvoorstelling 'Sister' door Anne Teresa De Keersmaeker en Vincent Dunoyer.
INFO



donderdag 22 januari 2009

Lucie Renneboog in Galerie EL

Bij Galerie EL in Welle is een (artistieke) meteoor geland. Dwars door een witte (papieren) wand, opgespannen tussen luchtig ingepakte 'gouden' kolommen, is een soort vervormd ijskristal op de vloer van de galerie terecht gekomen.

Vlakbij deze eerste installatie staat een tweede waarin eveneens gewerkt wordt met architecturale, sculpturale en schilderkunstige elementen: vorm, evenwicht, ruimte, kleur, lijn, materiaalkeuze,...
Lucie Renneboog werkt met 'arme' materialen: gyproc, papier, hout, elastiek, piepschuim, goudfolie, touw, plastic,...
Daarmee bouwt ze een soort pretpark waarvan ze ons niet zozeer de uiterlijke verschijningsvorm laat zien, maar veeleer de onderliggende mechanismen blootlegt.
Toch toont ze evenwicht in de ogenschijnlijke chaos. Door het gebruik van diverse lichte en zware materialen in soms omgekeerd evenredige evenwichten (*) ontstaat een uitgepuurde sculpturale werkelijkheid, waarin multi-kleurgebruik en vlakverdeling de schilderkunstige component extra benadrukken.

(*) een zware houten balk wordt bijvoorbeeld met zijn witte verflaag bedrieglijk licht en grote papieren bollen torsen in al hun ondraaglijke lichtheid het gewicht van de zwaardere elementen.
Opvallend in beide installaties is het feit dat er telkens een grens moet overgestoken worden . Er is een duidelijk obstakel dat moet overwonnen worden om van de ene naar de andere kant te gaan.
Ondanks de absolute afwezigheid van menselijke figuren (of misschien precies daarom) lijken communicatie, contact en relaties belangrijke thema's in dit werk.


Neem ook even het trapje naar de mezzanine voor een kennismaking met de tekeningen die de galerist uit de collectie van Lucie Renneboog kon maken.

Nog tot 15 februari 2009
Bij
Galerie EL - Drieselken 38 - 9473 Welle
vr-za-zo 14 tot 18 uur en na afspraak

www.galerie-el.be

http://www.lucierenneboog.be/





vrijdag 16 januari 2009

Norman Dilworth in Galerie De Ziener

Jan De Smedt met de heer en mevrouw Dilworth
In Galerie De Ziener (Asse) werd op 21 december 2008 de premie voor de Vrienden van 'De Ziener' voorgesteld. Het houten muurobject is een werk van Norman Dilworth (°1931), Brits kunstenaar die in Lille woont en sinds jaren verbonden is aan Galerie De Ziener. In 2007 kreeg hij nog een overzichtstentoonstelling in het schitterende Musée Matisse in het Franse Le Cateau-Cambrésis. Het werk van Dilworth bevindt zich in heel wat belangrijke musea, waaronder het Tate Museum in Londen of het Stedelijk Museum in Amsterdam... en uiteraard ook in de tuin van Galerie De Ziener (zie site via onze links).
Van 25 januari tot 8 maart 2009 loopt in de galerie een groepstentoonstelling onder de titel
"ALL TOGETHER NOW"
met werk van de kunstenaars van de galerie.
Bespreking volgt in de laatste week van januari...