Foyers van Culturele Centra zijn doorgaans niet de meest evidente of aangename plaatsen voor het tentoonstellen van beeldende kunst.
Dat de uitzonderingen de regel bevestigen, wordt in het Cultureel Centrum van Strombeek (Grimbergen) op overtuigende wijze bewezen.
Het project 'Flash B(l)ack: een tentoonstelling over het geheugen van de fotografie' wil, via het werk van een dozijn (inter)nationale kunstenaars, een idee ontvouwen over de sterk gewijzigde positie van de fotografie. De overgang van de analoge naar de digitale fotografie heeft niet alleen gezorgd voor een nog grotere democratisering van het medium, maar ook voor een al of niet instant-bevredigingsgevoel over de resultaten van al dat geklik.
'Flash B(l)ack' belicht een aantal benaderingen binnen het artistieke discours.
Deze tentoonstelling is letterlijk opgebouwd rond het werk van twee pioniers uit het analoge tijdperk met zwart-wit fotografie: Paul Nougé en Julien Coulommier.
Julien Coulommier (°1922) gooide zich vanaf de jaren 50 als autodidact op de fotografie en ontwikkelde zijn eigen fotografische interpretatie van de werkelijkheid. Zijn vriendschap met Broodthaers leidde ondermeer tot een samenwerking voor het pas in 1987 verschenen boek 'Statues de Bruxelles'.
In de lange tafelvitrine krijgen we een keuze uit zijn hedendaags, digitaal en bijzonder intensief kleurrijk werk: een gigantisch contrast met zijn vroegere zwart-wit afdrukken.
Paul Nougé (°1895-+1967), een belangrijk surrealist uit de Brusselse kring met Magritte, Mariën, e.a. toont hier de schitterende reeks 'Subversion des images', wat ons onvermijdelijk doet denken aan 'La trahison des images' van Magritte('Ceci n'est pas une pipe'), waarin de relatie tussen beeld en taal onderzocht wordt.
In deze centrale ruimte staat ook de grote installatie 'Nevertheless' van Leen Persoons (°1979). Het werk is opgebouwd als een doorkijkhuis, waarin kijken en bekeken worden, voyeur en model een plaats kunnen krijgen. Tijdens de vernissage en de finissage (12 februari) zitten daar inderdaad 'levende' modellen. Tijdens de tentoonstelling zorgt een dubbele diaprojectie voor de menselijke aanwezigheid.
Bij het begin van de tentoonstelling is een schitterende brochure en een plan beschikbaar. Deze loodsen je probleemloos door deze overigens overzichtelijke, museum-waardige tentoonstelling. Let ook op de speciale folder voor 'de kleine kunstenaar' waarmee kinderen hier op zinvolle wijze hun weg vinden.
Wij wijzen nog even op de imposante fries 'Coördinaten' van Werner Cuvelier (°1939) ,bovendien met zin voor perfectie gepresenteerd ( zie detailfoto hieronder).
Vergeet in het zeshoekig Kabinet de foto's (zie hierboven) van Kristien Daem (°1963) niet. De uitgave van de foto's 'La cabane' in een zorgvuldig geconcipieerde houten doos is bovendien een pareltje.
Zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van de andere kunstenaars en hun werken, laten we U de rest graag zelf ontdekken: Sara Claes, Maria Blondeel, Jan De Cock, Rosas/Editie Plaizier, Vincen Beeckman, Hans-Peter Feldmann, Edith Dekyndt en Thomas Janssens (Wim Van Der Celen zit in 'Extramuros', een project waarin plaats gemaakt wordt voor jonge kunstenaars.)
Op 12 februari wordt deze tentoonstelling afgesloten met de dansvoorstelling 'Sister' door Anne Teresa De Keersmaeker en Vincent Dunoyer.
INFO
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.