'Spinsels' heet de tentoonstelling van Ria BOSMAN (°1956) die op zondag 15 november bij Galerie c. de vos in Aalst geopend wordt. De titel is geenszins verwonderlijk als je weet dat de kunstenares al dertig jaar lang bezig is met textiel- en weefkunst, een artistiek proces dat ze vanaf de eerste schetsen, kleur- en materiaalkeuze en uiteindelijke uitvoering van het (wand)tapijt geheel zelf in de hand heeft, alhoewel ik voor deze titel ook (en vooral) durf verwijzen naar de mentale en emotionele impulsen die leiden tot het ontstaan van deze kunstwerken.
We gingen op bezoek in haar atelier, niet meer of minder dan een grote kamer in haar Gentse burgerwoning. Dit atelier laat je aanvankelijk alleen de activiteiten van een schilder vermoeden: de houten vloer met alle tot een abstract schilderij vergroeide verfresten van jaren activiteit, één muur met al even kleurrijke verfspatten en voorzien van een lattenwerk dat een zelfgemaakte schilderezel laat vermoeden en in de hoek tegenover de deur een aantal netjes opgerolde doeken. Op en naast de schouw hangen heel wat schilderijtjes naast elkaar. Maar één groot wandtapijt in tinten van blauw en zwart is prominent aanwezig.
Het grote raam zorgt voor het sterke, quasi noordelijke licht, dat rijkelijk op de grote tafel valt. In de hoeken links en rechts van het raam staan rekken en kasten met schriften, boeken en mappen die het artistieke gheugen van Ria Bosman bevatten. Al haar ontwerpen van de afgelopen 30 jaar heeft ze netjes bewaard.
Hier heeft Ria Bosman de ruimte geschapen om vanuit de chaos te werken aan een artistieke wereld vol rustgevende rechtlijnigheid. Want haar werk is er een van horizontale en vertikale lijnen en kleurvlakken, waarmee ze ook in haar kleine ontwerpen reeds een stevige monumentaliteit bereikt terwijl (vreemd genoeg) tegelijk het intieme karakter bewaard blijft.
De geschilderde ontwerpen of uitvoeringen op groter formaat op papier of andere dragers geven af en toe een 'wolliger' kleureffect (soms refererend aan Mark Rothko) dan de geweven resultaten. Dat heeft natuurlijk te maken met de technische vereisten van het medium zelf.
Het grote raam zorgt voor het sterke, quasi noordelijke licht, dat rijkelijk op de grote tafel valt. In de hoeken links en rechts van het raam staan rekken en kasten met schriften, boeken en mappen die het artistieke gheugen van Ria Bosman bevatten. Al haar ontwerpen van de afgelopen 30 jaar heeft ze netjes bewaard.
Hier heeft Ria Bosman de ruimte geschapen om vanuit de chaos te werken aan een artistieke wereld vol rustgevende rechtlijnigheid. Want haar werk is er een van horizontale en vertikale lijnen en kleurvlakken, waarmee ze ook in haar kleine ontwerpen reeds een stevige monumentaliteit bereikt terwijl (vreemd genoeg) tegelijk het intieme karakter bewaard blijft.
De geschilderde ontwerpen of uitvoeringen op groter formaat op papier of andere dragers geven af en toe een 'wolliger' kleureffect (soms refererend aan Mark Rothko) dan de geweven resultaten. Dat heeft natuurlijk te maken met de technische vereisten van het medium zelf.
Eenmaal gekozen is voor de textieluitvoering van een bepaald ontwerp, begint het ambachtelijk proces. De stoffen (vroeger werkte ze ook met leder) worden handmatig geschilderd, geknipt en uiteindelijk geweven. Steeds worden de grote uitvoeringen (soms tot 3 meter lang) in kleine stukken onderverdeeld en nadien aan elkaar genaaid.
Het reeds beschreven 'lattenwerk' speelt uiteraard een rol voor het opspannen van de stoffen bij het kleuren en weven. Dit eenvoudig-ingenieuze hulpstuk maakte haar grootvader 30 jaar geleden, zodat het zowel vanuit praktisch als emotioneel oogpunt onvervangbaar is.
De ontwerpfase is een zoekende, soms onrustige activiteit. De uitvoering is rustgevend door de toepassing van ambachtelijk-technische kwaliteiten die ze helemaal beheerst. Maar beide fases zijn onmisbaar, zowel voor het artistieke proces als dusdanig als voor het interne 'verwerkingsproces' van de kunstenares.
Eigenlijk is Ria Bosman een schilderes die niet alleen met verf werkt, maar ook met textiel. Tegelijk heeft ze, wellicht vanuit haar opleiding 'Monumentale kunst', de gave om in grote vlakken en vormen te denken, ook al kiest ze in de uitvoering (om praktische redenen) voor assemblage van kleinere onderdelen.
Want, zoals Willem Elsschot het al heel lang geleden zei: "Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren..."
Tentoonstelling van 20 november tot 20 december 2009.
vr-za 14-18 uur en zo 10.30-13.30 uur
en na afspraak
in Galerie c. de vos - Oude Gentbaan 295-297 - 9300 AALST
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.