zaterdag 17 april 2010

Sjoerd BUISMAN met 'Een nieuwe lente' bij Galerie DE ZIENER

Sjoerd Buisman (°1948,NL) is al sinds 1967 begaan met beeldende kunst, geïnspireerd door de wetmatigheden in de groei bij planten en bomen.
Aanvankelijk maakte hij vooral gebruik van de natuurlijke materialen zelf. Zo creëerde hij o.a. 'levende' schilderijen en sculpturen met planten en zaden. Vanaf de jaren '80 concentreerde hij zich veeleer op de sculpturale vormgeving, weliswaar nog steeds rechtstreeks refererend naar de natuurlijk-wetenschappelijke kenmerken van groeiprocessen.

Je zou Buisman een 'biologisch beeldhouwer' kunnen noemen, maar dan wel met de nadruk op 'beeldhouwer'. Uit jarenlange studie van de groeiprocessen leerde hij dat de natuur met zijn eigen wetmatigheden manipuleerbaar is. Dat gegeven past hij duidelijk toe in zijn 'groeiwerken', waarbij hij rechtstreeks in en met de natuur werkt.
In deze landschappelijke ingrepen zet hij de natuur letterlijk naar zijn hand. Hij laat bomen en planten horizontaal groeien of van boven naar beneden.
Hij stelt dus onvermijdelijk vragen over de relatie tussen natuur en cultuur.
(In 2009 zat hij ook in de tentoonstelling 'Artificial Nature' bij de Verbeke Foundation)

(c) Sjoerd Buisman & De Ziener

Net zoals zijn landgenoot Marinus Boezem, gebruikt Sjoerd Buisman de natuur om er cultuur van te maken. Allebei stoppen ze de natuur in een soort keurslijf. Marinus Boezem bouwt bijvoorbeeld zijn 'Kathedraal' met echte bomen op het grondplan van de kathedraal van Reims, maar Buisman beïnvloedt in zijn 'groeiwerken' de bomen zelf (zoals we hierboven reeds beschreven).
In deze natuurlijke werken speelt ook het uiteindelijke verval mee.

Bij 'De Ziener' krijg je een idee van dit soort ingrepen als je de 'bomentunnel' in de tuin van de galerie bekijkt. Maar bij de 'groeiwerken' van Buisman is het meestal veel complexer.
(De sculptuur op het gras is van Norman Dilworth)
*
De sculpturen die in deze tentoonstelling aan bod komen, zijn meestal in brons. Maar ook metalen constructies zijn mogelijk.
Hier toont zich de beeldhouwer, die met de natuur als rechtstreekse inspiratiebron, gebruik maakt van sculpturale technieken en materialen.
(c) Sjoerd Buisman & De Ziener
Zijn werken dragen titels als 'Ouroboros', 'Phyllotaxis' en 'Fractalen'.
'Ouroboros' is de slang die in zijn eigen staart bijt en op die manier naar onsterfelijkheid en een nieuw begin wijst. De vorm is dus te herleiden tot het principe van de spiraal.
'Phyllotaxis' is de studie van de bladstanden.

(c) Sjoerd Buisman & De Ziener

'Fractalen' zijn geometrische figuren die zelfgelijkend zijn, m.a.w. opgebouwd uit delen die op hun beurt weer gelijkvormig zijn met de figuren zelf.

Ik kan bij werken als 'Phyllotaxis' niet nalaten te denken aan Jean Arp (1887-1966) en zijn 'Schalenboom' in de collectie van het Middelheimmuseum. Ook Jean Arp werkte 'niet NAAR de natuur, maar ZOALS de natuur'. Het resultaat is een organisch-geometrische sculptuur.

De 'fractalen' in de ruimte vooraan doen me, ondanks hun koele bronzen of metalen verschijning, denken aan de wildgeschilderde, kleurrijke figuren van Georg Baselitz. De omgekeerde wereld brengt een soort abstrahering teweeg, die je verplicht nog aandachtiger te kijken.

(c) Sjoerd Buisman & De Ziener

Jan De Smedt van 'De Ziener' heeft voor deze tentoonstelling een schitterende keuze gemaakt uit het sculpturale oeuvre van Sjoerd Buisman.

Nog te bezoeken tot 2 mei 2010

vr-za-zo: 15 - 18 uur

DE ZIENER - Stationsstraat 55 - 1730 Asse

www.deziener.be

www.sjoerdbuisman.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.