woensdag 5 mei 2010

'De kleuren van de rust' en 'De vorm van de vernietiging': Felix HANNAERT en Ann CANNOOT bij galerie c. de vos in AALST

Galerie c. de vos herbergt sinds vorige week een tentoonstelling met totaal uiteenlopend werk van twee kunstenaars, die uiteindelijk allebei putten uit 'een' werkelijkheid.
Toch vormen de gescheiden opstellingen (Felix Hannaert met een uitgebreide collectie beneden; Ann Cannoot met een geconcentreerde opstelling op de zolder) een bijzonder geslaagd geheel.
°
Felix HANNAERT (°1944), 'homme aimable' uit Brussel, tovert de kamers van de benedenverdieping om tot een gestructureerd museum van een tot in de puntjes verzorgde geometrische abstractie met een rijkgevulde waarnemingsgerichte oorsprong.
Het is verbluffend hoe Hannaert met horizontale en verticale kruisende banen een wereld van diversiteit weet te creëren en bovendien in elke kamer een specifieke klemtoon weet te leggen.

(c) Felix Hannaert & galerie c. de vos
Helemaal vooraan zijn er de kleinere schilderijen op metaal en paneel. In de tussenruimte figureren de kleine werken op papier, naast enkele 'zachte', paars getinte schilderijen. De achterkamer bevat het meest recente werk, waarin geel de hoofdtoon voert. In het tuinpaviljoen overheersen de donkere tonen in composities die ons aan Mondriaan herinneren.


(c) Felix Hannaert & galerie c. de vos

Felix Hannaert kent zijn kunstgeschiedenis en zoekt graag inspiratie in klassieke kunstwerken. Een schilderij in het museum van Verviers is bijvoorbeeld de aanleiding voor een eigen werk waar hij, binnen het raster van gekleurde banen, 'speelt' met uitgekiende verhoudingen en subtiele kleurintonaties.

(c) Felix Hannaert & galerie c. de vos
Het gebruik van alkydverf laat hem toe de meestal matte kleurvlakken te laten wisselen tussen doorschijnende ondertonen en dekkende delen, soms extra ondersteund door kleine, subtiel gekleurde 'schaduwen' of door witte en soms zachtrode banen in satijnglans, zoals in de meest recente werken in de achterkamer.
°
Op de bovenverdieping ontplooit Ann CANNOOT (°1964) haar installatie 'Autobom', waarin ze vanuit de realiteit een onderzoek naar 'de vorm van de vernietiging' voert.
Het uitgangspunt is een foto van een ontplofte bomauto, een beeld waarmee we via de media bijna dagelijks geconfronteerd worden.
Voor Ann Cannoot ligt hier de start van een creatief verwerkingsproces, waarin taal en beeld met elkaar aan de slag gaan in een poging vat te krijgen op de vorm van de gebeurtenissen.
Ann Cannoot (r) omschrijft beeldvormen

Het kernwoord in haar artistieke redenering is 'MOTIEF' in zijn verschillende betekenissen.
Welk motief of beweegreden kan iemand hebben om anderen (en zichzelf) met een bomauto tot ontploffing te brengen? Wat zijn de diepere oorzaken van deze (steeds weerkerende) gebeurtenissen? Welk leed gaat hieraan vooraf en welk nieuw leed brengt het teweeg?
Het fotografische beeld wordt door Ann Cannoot letterlijk omschreven en op die manier omgevormd tot een bijkomende betekenis van 'motief', uitgevoerd als patroon voor een verdere realisatie in hout.
(c) Ann Cannoot & galerie c. de vos
De 'vorm van de vernietiging' is nu uitvergroot en krijgt een invulling met een gordijnstof waarop het 'motief' verschillende keren in verkleinde vorm als kantwerk herhaald wordt.

(c) Ann Cannoot & galerie c. de vos
Op de tegenoverliggende muur wordt datzelfde motief tientallen keren herhaald, geknipt uit een klassiek behangpapier: vernietiging en geweld als klassieke thema's, maar evenzeer gebanaliseerd door de eindeloze herhaling...(?)
De tafel (of wat er van overblijft) heeft ook een deel van de vorm van het motief aangenomen. Je krijgt het gevoel dat deze tafel de plek was waar je elke dag de krant las, tot de tafel zelf geïnfecteerd werd door al het nieuws over geweld en miserie. Ze heeft zelfs behoefte aan een geïmproviseerde derde tafelpoot om rechtop te blijven. Het 'pastorale landschap' op het behangpapier rond deze kartonnen tafelpoot wijst misschien toch nog op enige (schamele) hoop op een betere, minder ingewikkelde wereld.
*
Ontdek hier ook de relatie tussen de klassieke kunstgeschiedenis en een doodgewone dweil...

*
Tot 23 mei 2010 bij
Galerie c. de vos
Oude Gentbaan 295 - 297
B 9300 AALST
vrijdag - zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 10.30 - 13.30 uur


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.