Sebastian MOLDOVAN (°1982, Roemenië) woont en werkt in Boekarest en was al eens eerder te gast in deze galerie. Hij heeft overigens al een tentoonstellingsparcours van Roemenië, over Stockholm, Londen, Haifa tot Zurich.
Toen Jan Dhaese hem voor deze nieuwe solotentoonstelling uitnodigde, stelde de kunstenaar niet alleen een thema voor, maar meteen ook de vraag om zijn vriend en 'partner in (art-) crime' Adi MATEI (°1980, Roemenië) als 'invited artist' te introduceren.
Nu is Jan Dhaese met zijn galerie best bereid om niet alleen kunst te tonen, maar ook de ruimte open te stellen voor artistieke research en experiment. Een dergelijke instelling houdt voor een commerciële galerie wel enig risico in, maar biedt daarnaast ongekende kansen om 'museale' tentoonstellingen (in het klein) te brengen.
*
De 'artist's survival kit' is, aldus Moldovan "een project omtrent persoonlijke ervaringen van wat het betekent om vandaag kunstenaar te zijn, met de nodige opofferingen en (zo mogelijk) zonder compromissen, ook in de relaties met instituten en systemen,..."
De samenwerking tussen de beide kunstenaars is heel hecht, al pakken ze uit met individueel werk. De fotoreeks door Adi Matei van interieurs (waar ze samen verbleven... meestal in Roemenië, maar ook in Frankrijk en Duitsland) geeft al meteen een beeld van eenvoud en onthechting.
(c) Adi Matei & Galerie Jan Dhaese
Adi MATEI komt als gast meteen in de eerste kamer in beeld. De tafel met de 'letterdozen' staat centraal. De individuele dozen vormen samen de zin 'NOT FOR SALE' en verwijzen naar pizzadozen of bij uitbreiding naar de massale verpakkings- en wegwerpcultuur van de fastfood. Door deze dozen stuk voor stuk als 'maatwerk' te realiseren, bezorgt Adi Matei ze een hogere status dan die waaraan ze ontleend zijn.
*
Onder het raam staat een televisietoestel met een steeds herhaald beeld van een insect dat probeert omhoog te kruipen op een glazen plaat. Telkens als het dier weer naar beneden zakt, hoor je een 'lachband' zoals in talloze sitcoms...: het leven als sitcom, realityshow of toch gewoon het echte leven ?
De reeds eerder vermelde fotoreeks met interieurs is bijzonder sterk.
Let ook op de installatie met video en glazen bokalen bij de schouw: vrienden van de kunstenaar 'schreeuwen' in een glazen pot die meteen gesloten wordt. Mag ik deze verzameling een 'criotheek' noemen ?
(c) Sebastian Moldovan & Galerie Jan Dhaese
Sebastian MOLDOVAN heeft de kern van zijn bijdrage in de achterste kamer opgeslagen. Zelf noemt hij de installatie met de opgeslagen plastic zakjes het centrale werk en dat heeft zowel artistieke als emotionele redenen. Het verwijst naar zijn vader, die als gastarbeider enkele keren naar Israël trok (Roemenen waren blijkbaar de goedkoopste Europese werkkrachten) en intussen overleed ten gevolge van een longziekte. De opgeblazen plastic zakjes verwijzen in hun vorm en lichte bewegingen naar longen die nog leven suggereren. Bovendien staan deze zakjes als wegwerpmateriaal symbool voor de status van 'wegwerparbeiders'...
(c) Sebastian Moldovan & Galerie Jan Dhaese
Sebastian MOLDOVAN heeft de kern van zijn bijdrage in de achterste kamer opgeslagen. Zelf noemt hij de installatie met de opgeslagen plastic zakjes het centrale werk en dat heeft zowel artistieke als emotionele redenen. Het verwijst naar zijn vader, die als gastarbeider enkele keren naar Israël trok (Roemenen waren blijkbaar de goedkoopste Europese werkkrachten) en intussen overleed ten gevolge van een longziekte. De opgeblazen plastic zakjes verwijzen in hun vorm en lichte bewegingen naar longen die nog leven suggereren. Bovendien staan deze zakjes als wegwerpmateriaal symbool voor de status van 'wegwerparbeiders'...
(c) Sebastian Moldovan & Galerie Jan Dhaese
Een ogenschijnlijk banale installatie van een kom met water, licht en een bewegingsmelder zorgt voor weerspiegeling op de muur... de grot van Plato anno 2010...
*
In een videoprojectie in een hoekje naast de radiator neemt hij ons mee naar zijn ontdekkingstocht in de natuur, als kind bij zijn grootouders: een inspiratiebron voor zijn verdere leven en kunst... de natuur als het uitgangspunt van alles !
*
Een spiegel als trompe-l'oeil op de deur achteraan...
Een lijmpistool als artistiek werktuig en symbool...
Een kinderspelletje in koperdraad...
De wereld van Sebastian Moldovan is divers, maar coherent.
*
In deze tentoonstelling loop je niet zomaar snel even binnen. Hier maak je kennis met twee kunstenaars die, ondanks hun jonge leeftijd, een pak levenservaring koppelen aan een doordacht artistiek discours.
Tot 31 oktober 2010
bij
Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15 B
9000 GENT
donderdag tot zaterdag: 14 - 18 uur
met link naar Adi MATEI
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.