De 'onderkoelde' belichting in Galerie Tim Van Laere speelt een niet te onderschatten rol in de huidige presentatie. De kleine werken op papier geven zich hier bij een eerste aanblik niet meteen bloot. Een overzicht van beelden in zwart-wit dringt zich op. Je hebt tijd nodig om te acclimatiseren en dan een gedetailleerde kijkervaring te beginnen.
Voor wie de tentoonstelling van Adrian GHENIE in het SMAK al gezien heeft (zie onze bespreking in WATERSCHOENEN), is de aanpassing in eerste instantie nog groter.
Toch is het gepresenteerde verhaal in wezen gelijklopend. Het historische en kunsthistorische bewustzijn blijken twee belangrijke pijlers. Maar waar je in het SMAK al meteen overrompeld wordt door de omvang van de schilderijen (en de overdonderende kracht van de DADA-room), moet je hier eerst elk werk apart benaderen om de volle complexiteit van de techniek en de beeldvorming te ontdekken.
Adrian GHENIE: Study for The Devil 3, 2010
collage, acrylic on paper - 32,7 x 48 cm
Courtesy Tim Van Laere Gallery, Antwerp
In de grote schilderijen dook hier en daar al het gebruik van collage op. De huidige werken op papier zijn quasi stuk voor stuk mengtechnieken van collage, acryl en/of olieverf. In 'Study for The Morgue' (foto hieronder) beperkt hij zich tot olieverf.
De (in hoofdzaak) afwezigheid van kleur mag dan aanvankelijk de 'onderkoeldheid' benadrukken, maar tenslotte overweegt de intensiteit van het multidisciplinair samengestelde, gelaagde beeld. De 'duistere' beelden bereiken een levendigheid, die door toevoeging van kleur niet noodzakelijk versterkt kan worden. Toch duikt hier en daar een veleer vaal kleurgebruik op.
Adrian GHENIE: Study for The Morgue, 2007
oil on paper - 50,6 x70,1 cm
Courtesy Tim Van Laere Gallery, Antwerp
Titels als 'Study for The Devil' of 'Study for The Dictators' lijken te wijzen op studies, ontwerpen, voorbereidende schetsen voor schilderijen. Misschien is dat ook wel zo. Niettemin zijn het, door hun uitgebalanceerde uitwerking, perfect autonome kunstwerken.
De tentoonstelling loopt tot 12 maart 2011
bij Galerie Tim Van Laere
Verlatstraat 23 - 25
2000 ANTWERPEN
dinsdag tot zaterdag: 14 - 18 uur
Deze tentoonstelling voor artistieke fijnproevers kan, in combinatie met die in het SMAK, uitgroeien tot een 'artistiek-gastronomisch weekend'.
In het SMAK tot 27 maart 2011
Citadelpark
9000 GENT
dinsdag tot zondag: 10 - 18 uur
We kijken nu al uit naar de Biƫnnale van Venetiƫ (vanaf begin juni) waar Adrian Ghenie zijn opwachting zal maken in het Arsenale voor het 'Off-Project'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.