vrijdag 14 september 2012

Luc Coeckelberghs, Dominique De Beir en Greet Billet in Galerie EL


De geraffineerde soberheid die we de afgelopen jaren bij galerie EL leerden kennen, zet zich in de nieuwe tentoonstelling meer dan ooit verder.

Terwijl Luc COECKELBERGHS en Dominique DE BEIR in de benedengalerie, elk met hun eigen achtergrond en technische benadering voor verstilling zorgen, zet Greet BILLET de zolderverdieping in een wisselende rode gloed.

Luc COECKELBERGHS (°1953) is in eerste instantie een schilder, voor wie schilderen geen middel is tot afbeelding van een bestaande werkelijkheid. Hij schildert omwille van het schilderij als dusdanig en creëert op die manier zijn eigen schilderkunstige werkelijkheid. Enkel de middelen (verf) en de drager (doek) zijn daarbij van belang.
 
 
De benedengalerie met Luc Coeckelberghs en Dominique De Beir 
 
De geduldige, meditatieve opbouw van zijn schilderijen en de seriële invulling en presentatie kunnen voor een schijnbare tegenstelling zorgen, maar precies daaraan ontlenen ze hun kracht als picturale en geestelijke inspiratiebronnen voor de toeschouwer.
De grote sterkte van Coeckelberghs bestaat hierin dat hij al jaren de schilderkunstige soberheid laat primeren, maar tegelijk een sierlijk ruimtelijk onderzoek weet te voeren, terwijl hij zich op de grens perfect staande weet te houden.
 

Luc Coeckelberghs, multiple, 2012 
 
Naar aanleiding van deze tentoonstelling wordt door Galerie EL een multiple van Luc Coeckelberghs uitgegeven: een inktjet op zuurvrij 300 grams 'Fine Art Hahnemüle' papier - formaat din A2.
 
Zeven genummerde en gesigneerde exemplaren + drie 'e.a.'.
 
Tijdens de tentoonstelling is deze multiple te verkrijgen aan 200 Euro.
 
*
 
Naast de met klassieke materialen gerealiseerde, fundamentele schilderkunst van Luc Coeckelberghs, presenteert Dominique DE BEIR (°1964) haar met onverwachte middelen geperforeerde, industrële dragers.
Toch hebben de beide oeuvres, ondanks de uiterlijke verschijningsvorm en de gebruikte methodes, meer gemeen dan je zou verwachten.
 
Isolatieplaten of papier nemen bijvoorbeeld de plaats in van canvas asl drager voor haar tactiele ingrepen. Met diverse 'werktuigen' gaat ze haar dragers te lijf. Soms lijkt het op verminking als uiting van agressie, dan weer op een subtiele aanraking, waarbij de druk slechts minuscule puntjes teweegbrengt (zoals in het 'boek' op de tafel). Maar steeds voel je zowel de fysieke als de gevoelsmatige 'aanwezigheid' van de kunstenares.
 

 Dominique De Beir, Exil, 2005-2010
 
 
 Ik moet hier onvermijdelijk denken aan de 'Poëtische Perforaties van Paul Bourgeois' een tijd geleden in Huize St. Bonaventura te Gent.
Ook bij de Beir is dat poëtische karakter onmiskenbaar aanwezig, al opteert zij door haar grote formaten toch duidelijk voor een ruimtelijke kracht.
 
*
 
Op de verdieping kleurt Greet BILLET (°1973) de omgeving rood en exploreert de ruimte in een installatie met een roterende laser en gefilterd buitenlicht.
Hoe bevattelijk is de ruimte? Hoe beïnvloedbaar is de perceptie van die ruimte?
Terwijl haar collega's beneden voor een ambachtelijke uitvoering gaan, kiest Greet BILLET resoluut voor een theoretisch discours.
 
*
 
Tot 7 oktober 2012
Galerie EL
Drieselken 40
9473 WELLE
 
vrijdag, zaterdag, zondag
14 tot 18 uur
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.