maandag 8 oktober 2012

Klaas Kloosterboer bij Kristof De Clercq Gallery (Gent)

In tegenstelling tot de openingstentoonstelling '(It) works on paper', die zich blad per blad ontplooide als een wandeling door beeldende poëzie van verschillende kunstenaars, pakt Kristof De Clercq nu uit met een solotentoonstelling van Klaas Kloosterboer, die je meteen bij het binnenkomen 'Pats Boem' overrompelt en even doet stilstaan.
Alleen al de formaten van de werken en de cassante opstelling doen je een poosje aarzelen. Maar we zien nergens een bordje 'Betreden op eigen risico'. Dus mogen we ongehinderd op stap.
 
Tegen de achterwand hangt en staat een soort decor waaruit de acteurs even verdwenen zijn, als was je in de pauze van een voorstelling terechtgekomen.
 
Veiligheidshalve beginnen we onze wandeling uiterst links. Blijkbaar is dit werk geschilderd op een krantenpagina (een geliefde drager voor deze kunstenaar) met een groot kruiswoordraadsel. In de ronde uitsnijding zien we een overzicht van beurskoersen. Ik leg ongegeneerd de link tussen kunst en belegging.
 
Kloosterboer geeft zijn werken geen titels, maar benoemt ze met een nummer waarvan blijkbaar de eerste twee cijfers naar het jaartal verwijzen. De interpretatie is dus in hoofde van de toeschouwer meer dan ooit vrij.
 
 
Klaas Kloosterboer, 10147, 2010, alcydverf op kranten en gebruikte muziekdozen
 
 
Aanvankelijk lijkt het wel of je met meer dan één kunstenaar te maken hebt, gezien de diversiteit aan ingevingen, vormen en technieken. Toch ontdek je al snel een zekere uniformiteit in de aanpak. Kloosterboer werkt meestal met arme materialen als drager (krantenpapier, karton,...maar ook linnen) en gebruikt (naast acryl- en olieverf) dikwijls semi-industriële middelen. Hij probeert zijn dragers niet te verdoezelen. Wel integendeel !
Toch verleent hij ze een zekere 'glans' en een totaal nieuw leven.
 
Blijkbaar stelt hij constant zijn eigen artistieke taal en inbreng in vraag, wat leidt tot nieuwe vormen, objecten, voorstellingen,...
Toch grijpt deze tentoonstelling in hoofdzaak terug op zijn zelf ontwikkelde beeldtaal met geschilderde rasters van geometrische vormen, waarbij de perfectie in afwerking grotendeels gehanteerd wordt, maar toch ruimte blijft voor gewilde afwijking: een afdruipende verfrand, een grof aangebrachte 'torsie' binnen een groot ruitenschilderij, een geometrische doorsnijding van de drager,...
 

Klaas Kloosterboer, detail (tussen kruiswoordraadsel en beurskoersen)
 
 
Ik krijg het gevoel dat schilderen voor Kloosterboer een soort welles-nietes-spel is, met enerzijds de noodzaak om vlakken te be-schilderen en aan de andere kant de drang om de eigenheid van de letterlijk onderliggende werkelijkheid nog mee te laten spelen.
 
Klaas Klooosterboer
 bij
Kristof De Clercq Gallery
Tichelrei 82
9000 GENT
tot 11 november 2012
 vrijdag, zaterdag en zondag: 15 - 18 uur
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.