vrijdag 2 november 2012

Koen Vanmechelen: COMBAT in Alden Biesen en De Mijlpaal

 Aankomen in Alden Biesen (Bilzen) is een bijzondere architecturaal-historische aangelegenheid. Vanaf de parking aan de overkant van de straat wacht ons meteen een uitmuntende blik op de waterburcht en de kerk van deze unieke locatie, die eeuwenlang de uitvalsbasis of residentie vormde van de 'Duitse Orde', een ridderorde met roots in de 12e eeuw (naast de Tempeliers en de Johannieters), ten tijde van de Derde Kruistocht.

Aan de straatkant voor de waterburcht krijgen we direct de eerste sporen van de huidige tentoonstelling in het vizier: een sculptuur die een varken voorstelt en een reusachtig marmeren ei.
Wat die twee met elkaar te maken hebben, wordt straks duidelijk.

Wie ei zegt, denkt kip. Wie de link met beeldende kunst legt, komt onvermijdelijk bij Koen VANMECHELEN (°1965) terecht.
  
 
Koen Vanmechelen, In Between - C.C.P., 2012
Marmer, gouden lettering
 
 
Via de dreef links van het gebouwencomplex bereiken we de grote toegangspoort die ons over de binnenkoer tenslotte naar de waterburcht leidt.
Daar gaat Koen Vanmechelen de confrontatie of het gevecht ('COMBAT') met de beschikbare ruimte, de historiek van deze plek, zijn eigen werk en zichzelf aan.
Vanmechelen, Limburger en wereldburger, beweegt zich al jaren in het grensgebied van beeldende kunst en wetenschap met zijn 'Cosmopolitan Chicken Project'. Wat begon met de kruising tussen de 'Mechelse Koekoek' en de 'Poulet de Bresse' groeide uit tot een fenomenaal, internationaal kruisingsprogramma met als uiteindelijke doel de 'ultieme bastaardkip': de hybride kip als symbool voor de evolutie van de mens in een multiculturele, gediversifieerde wereld.
 
 
 
Koen Vanmechelen, Cosmopolitan Fossil - C.C.P., 2012
Marmer, opgezette kip, zilveren ring
 
 
De indrukwekkende, schitterend gerestaureerde ruimtes van Alden Biesen stralen (misschien meer dan ooit) de kracht uit van deze Landcommanderij, van waaruit de ridders van de Duitse Orde hun invloed over een zeer ruime, internationale regio uitoefenden.
 
In de kasteelinkom beginnen we onze tocht aanvankelijk met vilten overschoenen, waarmee we behoedzaam het appartement betreden.
Een eerste ontmoeting met de geschiedenis en met de beeldtaal van Vanmechelen ontplooit zich in 'Carried by generations', een fossiel dinosaurusei, gedragen door een nest van kippenpoten, onder het alziend oog van de vrouw des huizes.
Maar ook de link met de jeugd (in de torenkamer) in een kunsthistorische context, de relatie man-vrouw en het wetenschappelijk karakter (in de videokamer/ let op de speciale wandbekleding) krijgen een plaats in een omgeving die geschiedenis ademt.
 
Terug in de hal (de overschoenen mogen uit) begint een wandeling die ons uiteindelijk tot diep in de duistere krochten van de kelders zal leiden, waar de tentoonstelling eindigt in het ultieme gevecht (COMBAT) tussen twee hanen voor de gunsten van de schijnbaar achteloos over en weer paraderende hen.


Koen Vanmechelen, King's Crown - C.C.P., 2011
Inox, brons, bladgoud
 
 
De weg ligt bezaaid met indrukwekkende installaties, sculpturen, intiem verlichte laboratoria en broedprocessen, statige portretten van voormalige bewoners met dito weergaven van de kunstenaar in een jas van kippenbont en met gouden scepters binnen handbereik, onmogelijke kruisingen of glazen urnen met asse of resten van overleden kippen.
 
De zaal (Nieuwe Kapel) met de 'echte' staatsieportretten van hanen en hennen biedt, in frontale confrontatie met opgezette exemplaren, een indrukwekkend beeld.
Let op het subtiele detail bovenaan de spiegel.
 
De chirurgische ingreep op de haan met het gouden spoor wordt haarfijn uit de doeken gedaan. En dan is er telkens weer de ring, als kippenpaspoort bij uitstek. 
 

Koen Vanmechelen, Golden Spur - C.C.P., 2010
 
 
 Het eigenlijke laboratorium bevindt zich in de kelderverdieping, waar het wetenschappelijke luik ook een esthetische vertaling krijgt.
Maar eindigen doen we, zoals reeds vermeld, in de voorbereidende parade van twee hanen die klaar staan om elkaar te lijf te gaan. Wie hier in gedachten houdt dat het kippenproject als metafoor dient voor de mensenwereld, beseft eens te meer dat de 'combat' (alle goede bedoelingen ten spijt) eeuwig doorgaat.
 
Opvallend in het oeuvre van Koen Vanmechelen is, naast de onderliggende sociologische en wetenschappelijke boodschap, toch steeds de onvoorstelbare zin voor esthetiek en technische perfectie.
 
Vanaf de straatkant hadden we het varken in de tuin al gezien. In het project staat het voor de overgang tussen kip en mens. Het gigantische marmeren ei in het midden en het drijvende nest met glazen eieren op de omwalling maken het verhaal af.
 
COMBAT laat zich proeven als een afwisselend en consistent menu, dat echter op geen enkel moment tot indigestie leidt. Wel integendeel: het smaakt naar meer... en dat kan, want...
 
 

Koen Vanmechelen, Ringed - C.C.P., 2012
inox ring op houten schragen met gravering
&
Zonder titel (neon), C.C.P., 2012
Canvas, verf, neonverlichting
 
 
 ... een tweede pijler van het project heeft, uiteraard niet toevallig, een onderkomen gevonden in 'De Mijlpaal', de kunstgalerie van curator Lut MARIS in Heusden-Zolder.
 
In een kluwen van strakke, lichtrijke ruimtes, afgewisseld met donkere omgevingen en talrijke doorgangen en opstapjes, huist een galerie met een ziel, waar oud en nieuw, etnisch en actueel, jonge en gevestigde kunstenaars, beeldende kunst, fotografie, mode en design al bijna 20 jaar elkaar ontmoeten.
 

Koen Vanmechelen, Conservation - C.C.P., 2012
2 ijzeren tafels, elk 252 keramiek eieren
 
 Vandaag mag Koen VANMECHELEN de benedengalerie naar zijn hand zetten. De symboliek en thematiek is uiteraard dezelfde als in Alden Biesen, maar tegelijk ligt hier (in deze neutrale omgeving, zonder historische referentiepunten) meer de nadruk op het sculpturale en het picturale op zich.
De gigantische ring begroet ons meteen bij het binnenkomen. Naast de strakke, letterlijk gepolijste sculpturen of installaties, zoals 'Conservation - C.C.P.' (2012), een installatie op twee ijzeren tafels met elk 252 keramiek eieren of de 'Artificial Crossbreeding - C.C.P.' (2012), een gekruiste kip in veren en glas, wordt onze aandacht ook onvermijdelijk aangetrokken door vijf grote tekeningen, waarop de kunstenaar zich blijkbaar in een woest en kleurrijk 'hanengevecht' met zijn onderwerp en de materie gegooid heeft (bepaald indrukwekkend naast de in toom gehouden vormgeving van de andere werken).
 

'Alden Biezen' visits 'De Mijlpaal'
 
 Vanaf 11 november krijgt de tentoonstelling 'COMBAT' in deze galerie nog een nieuw, multidiciplinair luik met als titel 'Battle of the Rings', met onder andere fotografe Karin Borghouts, juwelenontwerpers Siegfried De Buck, Max Gielis of Kitty Spaenjers, keramiste en allroundkunstenares Trees De Mits,... en heel wat anderen...
(Vernissage op 11 november van 14 tot 18 uur)
 

Koen Vanmechelen, Zonder titel (tekening) - C.C.P., 2011
Tekenpapier, krijt, potlood, eigeel/eiwit, Indische poeders, graan
5 tekeningen
 
 
COMBAT
tot 16 december 2012 op de beide locaties
 
EEN ABSOLUTE MUST SEE !
*
Landcommanderie Alden Biesen
Kasteelstraat 6
3740 BILZEN
 
dinsdag t.e.m. zondag: 10 tot 17 uur
 
*
Kunstgalerij De Mijlpaal
Brugstraat 45
3550 HEUSDEN-ZOLDER
 
vrijdag, zaterdag, zondag: 14 tot 18 uur
en na afspraak
 
 
*
Op 9 november 2012 om 20 uur wordt de catalogus van 'COMBAT' voorgesteld in Alden Biesen.
 
Op 27 november 2012 om 20 uur geeft Koen Vanmechelen een rondleiding (max. 30 pers./10 Euro)
 
Op 6 december 2012 om 20 uur houdt de kunstenaar een lezing (de tentoonstelling is dan uitzonderlijk tot 18.30 uur open)
 
Inschrijvingen via pat.vincent@csjm.vlaanderen.be
of 00 32 (0) 89 51 93 51


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.