Bij Posture Editions (Gent) is onlangs het vierde boek voorgesteld:
Hannelore Van Dijck - So grün war mein Tal
Posture Editions N° 3
Vorig jaar werd het initiatief opgestart met een nulnummer van Nikolaas DEMOEN.
In maart van dit jaar konden we U kennis laten maken met het boek van Paul GEES.
Nadien volgde Adriaan VERWEE (en pas nog aan het werk in 'Het Kunstwerk een Gebruiksaanwijzing').
Nu is er dus het boek met een inleidende, praktisch en theoretisch situerende tekst van Frank MAES bij een fotografisch overzicht van elf werken die Hannelore VAN DIJCK tussen 2008 en 2012 in situ maakte in Antwerpen, Mechelen, Berlijn (Duitsland)), Gent, Wetteren, Dale i Sunfjord (Noorwegen), Oostrozebeke en Lier.
Hannelore Van Dijck - So grün war mein Tal
Posture Editions N° 3
Vorig jaar werd het initiatief opgestart met een nulnummer van Nikolaas DEMOEN.
In maart van dit jaar konden we U kennis laten maken met het boek van Paul GEES.
Nadien volgde Adriaan VERWEE (en pas nog aan het werk in 'Het Kunstwerk een Gebruiksaanwijzing').
Nu is er dus het boek met een inleidende, praktisch en theoretisch situerende tekst van Frank MAES bij een fotografisch overzicht van elf werken die Hannelore VAN DIJCK tussen 2008 en 2012 in situ maakte in Antwerpen, Mechelen, Berlijn (Duitsland)), Gent, Wetteren, Dale i Sunfjord (Noorwegen), Oostrozebeke en Lier.
Het nieuwe boek van Posture Editions
Steeds bewerkt ze vloeren en/of muren met houtskool. Door die getekende ingrepen wordt de ruimte in een nieuwe context gegoten, waardoor de bestaande elementen en het toegevoegde beeld een nieuw geheel worden.
Uiteraard zijn deze projecten in situ, rekening houdend met de aard van het gebruikte medium (houtskool) zeer fragiel en dus snel vergankelijk. In openluchtprojecten, zoals afgelopen zomer op de binnenkoer van 'De Voorkamer' in Lier, werd dat extra geïllustreerd door een stortbui die reeds tijdens de vernissage het werk liet verdwijnen.
Afbeelding uit het boek / Foto: Lize Van Schoor
Hannelore Van Dijck, Schwarzwald, 2010, Berlin
De titel 'So grün war mein Tal' refereert ongetwijfeld aan de roman- en filmtitel 'How green was my valley', maar verwijst wellicht ook rechtstreeks naar een ervaring van de kunstenares tijdens haar verblijf in een Noors dorp met een schitterende natuurlijke omgeving. Terwijl zij er niet in slaagde de intense waarnemingen van die sublieme omgeving op papier over te brengen, resulteerde de confrontatie tenslotte in een wandhoge tekening (in situ) van een gordijn in combinatie met het gigantische venster tussen vloer en plafond.
Beeld uit het boek / Foto: Athos Burez
Hannelore Van Dijck, Crox 360, 2011, Gent
Zelf kon ik helaas slechts enkele van de ingrepen echt ervaren. De tekeningencyclus 'Reinheit' in de kubusruimte van Croxhapox (zie detail op foto uit boek hierboven en overzicht via YOUTUBE 1'27") en de vloertekening 'Rain' in de duistere kelder tijdens het project 'De Lading' (curator Lieven Cateau) in Wetteren zijn echter stevig in mijn artistieke geheugen opgeslagen.
(Op YOUTUBE kunt U een film over 'De Lading' bekijken - 19'57" / Tussen 9'35" en 12'38" komt het project van Hannelore Van Dijck in beeld)
Foto: Artspotter
Hannelore Van Dijck, Rain, 2011, Wetteren
Neem zeker ook een kijkje op...
Hannelore Van Dijck wordt vertegenwoordigd door Galerie ZINK in Berlijn.
*
Hannelore Van Dijck
So grün war mein Tal
Posture Editions N° 3
122 pag. - zwart/wit
21 x 30 cm
15 EURO
Voor verkooppunten... zie:
Volgende edities: Mira Sanders, Dirk Zoete, Kelly Schacht
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.