Een kleurrijke en zeer gevarieerde tentoonstelling van abstracte schilderijen is de eerste indruk die je krijgt van 'Stil(l)-Leven(s)' die Ingrid CASTELEIN bij Galerie Jan Dhaese presenteert.
In de titellijst van werken heeft ze het meestal over 'Stil(l)-Leven(s)' en enkele keren over 'Venster'.
Het lijkt bijzonder simpel, maar de kunstenares zelf zorgt met de korte tekst die ze bij de tentoonstelling beschikbaar stelt, voor heel wat tegenstrijdigheden en vragen.
Het lijkt ons dan ook belangrijk U die tekst hier mee te geven...
"Dit stuk van Francis Ponge heb ik jaren geleden met de hand overgeschreven en in mijn atelier opgehangen. Ik herlees het regelmatig. Het fascineert me. Waarom? Moeilijk te zeggen. Of toch, deze woorden zeggen op een averechtse manier alles over mijn werk. Voor alle duidelijkheid: alles waarover mijn werk niet gaat:"
'Hoewel het plantaardige wezen liever gedefinieerd wil worden door zijn contouren en door zijn vorm, zal ik in de eerste plaats een vermogen van zijn substantie eren: namelijk dat hij zijn synthese tot stand kan brengen uitsluitend ten koste van zijn anorganische omgeving. Heel de wereld om hem heen is niets anders dan een mijn waaruit de kostbare groene ader put wat nodig is om onophoudelijk zijn protoplasma te vormen, in de lucht door middel van de chlorofylfunctie van zijn bladeren, in de grond door het absorberend vermogen van zijn wortels die de minerale zouten opzuigen. Vandaar de essentiële eigenschap van dit wezen dat bevrijd is van zowel alle huivestings- als voedselproblemen dankzij de aanwezigheid van een onuitputtelijke voedselbron: de onbeweeglijkheid'.
Ingrid Castelein, 2012
In de titellijst van werken heeft ze het meestal over 'Stil(l)-Leven(s)' en enkele keren over 'Venster'.
Het lijkt bijzonder simpel, maar de kunstenares zelf zorgt met de korte tekst die ze bij de tentoonstelling beschikbaar stelt, voor heel wat tegenstrijdigheden en vragen.
Het lijkt ons dan ook belangrijk U die tekst hier mee te geven...
"Dit stuk van Francis Ponge heb ik jaren geleden met de hand overgeschreven en in mijn atelier opgehangen. Ik herlees het regelmatig. Het fascineert me. Waarom? Moeilijk te zeggen. Of toch, deze woorden zeggen op een averechtse manier alles over mijn werk. Voor alle duidelijkheid: alles waarover mijn werk niet gaat:"
'Hoewel het plantaardige wezen liever gedefinieerd wil worden door zijn contouren en door zijn vorm, zal ik in de eerste plaats een vermogen van zijn substantie eren: namelijk dat hij zijn synthese tot stand kan brengen uitsluitend ten koste van zijn anorganische omgeving. Heel de wereld om hem heen is niets anders dan een mijn waaruit de kostbare groene ader put wat nodig is om onophoudelijk zijn protoplasma te vormen, in de lucht door middel van de chlorofylfunctie van zijn bladeren, in de grond door het absorberend vermogen van zijn wortels die de minerale zouten opzuigen. Vandaar de essentiële eigenschap van dit wezen dat bevrijd is van zowel alle huivestings- als voedselproblemen dankzij de aanwezigheid van een onuitputtelijke voedselbron: de onbeweeglijkheid'.
Ingrid Castelein, 2012
Ingrid Castelein, Stil(l) - Leven(s) nr. 1 en 2, 40 x 30 en 30 x 40 cm, 2012
Ook de kunstenares zoekt een voedingsbodem in de haar omringende realiteit. Het lijkt erop dat ze de wereld rondom haar bewust 'stil' wil zetten door middel van een medium dat ze uitstekend beheerst: de schilderkunst. (Draaien de Futuristen zich nu om in hun graf?).
Ze gebruikt de realiteit zoals die zich aan haar voordoet om een geheel eigen, schilderkunstig beeld te creëren.
Vertrekkend van een leeg doek gaat ze de werkelijkheid uit haar waarneming weg-schilderen tot er een nieuwe 'picturale werkelijkheid' ontstaat. Of er nog elementen uit die waarneming overgebleven zijn, kunnen we als kijker moeilijk beoordelen. Maar eigenlijk heeft dat ook geen enkel belang. Voor ons toeschouwers telt het 'abstracte' resultaat. De afgelegde weg in hoofde van de kunstenares is haar persoonlijke terrein.
Ingrid Castelein, Stil(l) - Leven(s) nr. 13, 100 x 80 cm, 2012
Kleur en vorm tonen een sterke diversiteit in dit oeuvre. Opvallend is ook het 'doorwerkte' karakter van de materie en de voorstelling.
Sommige voorstellingen lijken bijzonder fragiel, terwijl andere dan weer een intense kracht uitstralen.
Bovenstaand schilderij doet me tegelijk denken aan de beeldtaal van Philip Guston en bepaalde, horizontaal opgedeelde stillevens van Jean Brusselmans, maar het is bovenal een uiterst krachtige 'Ingrid Castelein'.
Ingrid Castelein
Stil(l)-Leven(s)
Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15B
9000 GENT
tot 23 december 2012
donderdag tot zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 11 - 14 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.