In 'Gekloond rood' zorgt Trees DE MITS (°1951) voor de symbiose tussen het rood uit de Japanse cultuur en de ruwe kracht van het Ijslandse landschap. Ze legt als het ware een nieuwe laag over de bestaande huid van dat oerlandschap.
Trees De Mits heeft een onweerstaanbare drang om zich onder te dompelen in de omgevingsfactoren van haar onderwerpen. Dat doet ze tijdens studieverblijven ter plekke ondermeer door fotografische registratie (wat reeds een enorm digitaal archief oplevert), maar ook in haar steeds groeiende collectie tastbare beïnvloedingsbronnen met de nadruk op rood.
Trees De Mits, uit' Gekloond rood' @ Casa Argentaurum
Ze ontdekt haar rood in een veelheid aan voorwerpen, die ze in haar grijze (neutrale), gekooide kasten verzamelt, als studieobjecten voor nu of later. De kast die ze hier meteen bij de ingang neergezet heeft, is ook een letterlijke bibliotheek met ongetwijfeld werk van Rainer Maria Rilke (Das Rot der Rosen) of Yasunori Kawabata (The House of the Sleeping Dolls - De Schone Slaapsters).
Rood staat voor het lichamelijke, maar ook voor vuur, temperament of zinnelijke kracht. We associëren rood zowel met liefde als met gevaar, met leven en met dood. Voor Trees De Mits is rood ook rustgevend en geruststellend.
Rood infiltreert, insinueert, contamineert, assimileert, regenereert,...
'Gekloond rood' situeert zich in de nawerking van het onderzoeksproject 'Navel - Lichaam - Huid' (2008 - 2010) in samenwerking met de afdeling Kunstwetenschappen van de associatie KU Leuven.
Het boek 'Folded Stones' is de schriftelijke en beeldende neerslag van dit project, waarvoor de kunstenares zowel in Japan als Ijsland verbleef. Haar keramische activiteiten, het 'sensuele' contact met de klei, het rood in de Japanse cultuur, het Ijslandse landschap en de dialoog tussen al die elementen vormen de kern van het boek.
Trees De Mits, 'Roodarchief' @ Casa Argentaurum
De foto's van Ijslandse landschappen in 'Gekloond rood' worden in digitale bewerking grotendeels ontdaan van hun oorspronkelijke (natuurlijke) kleuren en nadien via dezelfde weg geheel of gedeeltelijk met rood uit haar archief geïmpregneerd.
In de rood gekleurde huid van die landschappen ervaar ik de onderliggende kracht van het vuur in de aardkorst die dit weerbarstige landschap nog elke dag beïnvloedt.
Dat rood kan verschillende intonaties aannemen, gaande van helrood of vuurrood, dat het warme water rond de badende vrouw in gloed zet en haar 'stralend' opneemt in deze sensuele ervaring, dan wel de roze-paarse vlekken die tegen de sneeuwlaag proberen op te boksen of het oranjerood dat het gras in lichterlaaie zet en de achterliggende duistere groeven in de aardkorst tegelijk intensifieert en egaliseert.
In combinatie met deze landschappen krijgt het rood een bovennatuurlijke kracht in dubbele betekenis.
Trees De Mits, uit 'Gekloond rood' @ Casa Argentaurum
Als keramiste is Trees De Mits per definitie met ruimtelijke vormen begaan. In haar met rood gekleurde foto's bereikt ze een wonderlijke compliciteit tussen twee en drie dimensies: letterlijke vervlakking leidt tot verdieping.
Rood dient als aanknopingspunt of alibi om door te dringen in het onbekende of ... het verbodene, net zoals bij de oude mijnheer Eguchi in de wereld van 'De Schone Slaapsters'.
Het rood van Trees De Mits is universeel: 'UDMR' of Universal De Mits Red (voor blauw hadden we lang geleden Yves Klein al).
Met de keientafeltjes 'On The Rocks' zorgt Trees voor een huwelijk tussen haar zuiver artistieke beeldtaal en design. Symboliek en fuctionaliteit worden verweven in drie dimensies. En zo wordt haar kunst terug bij het dagdagelijkse betrokken. De uitvoering was in handen van Michiel & Rogier Pauwels.
Bij de tentoonstelling verschijnt ook een kleine, maar (als naar gewoonte) bijzonder verzorgde uitgave.
'GEKLOOND ROOD'
van
Trees De Mits
tot
30 maart 2013
in
Casa Argentaurum
Brabantdam 68
9000 GENT
donderdag t.e.m. zaterdag: 14 - 18 uur
Casa Argentaurum is een initiatief van binnenhuisarchtiecte Caroline De Wolf en architect Eddy François. De naam is ontleend aan hun eerste tentoonstelling in 1988: 'Zilver en goud, ontworpen door beroemde architecten-ontwerpers'.
© Artspotter voor WATERSCHOENEN
Sinds oktober 2012 heeft kunstenaar Honoré d'O hier zijn eigen 'permanent room', waar hij zijn onuitputtelijke, spitse ideeën kan uitwerken en voorstellen aan het publiek. Noem het gerust een 'denkatelier' en permanente galerie voor zijn 'work in progress'.
Honoré d'O, permanent room @ Casa Argentaurum (detail)
Binnenkort nemen we U mee voor een nadere kennismaking...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.