Sinds de start van zijn galerie in mei 2012 is Kristof De Clercq aan de zesde tentoonstelling toe.
WATERSCHOENEN was er de allereerste keer bij en besprak ook al 'Klaas Kloosterboer' en 'Vicken Parsons'.
Met de komst van Ronald NOORMAN (°1951) legt hij opnieuw de link naar de openingstentoonstelling. De combinatie met het sculpturale werk van Brigitte STAHL (°1964) zorgt voor een verrassende, maar evenwichtige tentoonstelling.
De naam Ronald NOORMAN dook in deze blog voor het eerst op tijdens een kennismaking met ERGO PERS. Ronald Ergo en Ronald Noorman werkten reeds meermaals samen voor de uitgave van kunstenaarsboeken. Het meest recente resultaat is 'Krijtdiertjes' met poëzie van Wislawa Szymborska (Nobelprijs literatuur 1996) en lithografieën van Noorman. Het boek verwelkomt ons in de galerie.
Wislawa Szymborska, Krijtdiertjes, met litho's van Ronald Noorman,
Ergo Pers, 2012
Maar natuurlijk komen we voor het werk in de tentoonstelling.
Ronald NOORMAN geeft zijn presentatie de titel 'Aangloeien' mee, verwijzend naar het proces waarbij je als toeschouwer langzaam notie neemt van het gepresenteerde en waarbij gevoelens, gedachten of vaststellingen mondjesmaat en soms lang na je bezoek in je hoofd op hun plaats vallen.
In hoofde van de kunstenaar is het een gelijkaardig principe dat het tekenen pas op gang zet na een rijpingsproces, voorverwarmend als een dieselmotor.
Ronald Noorman, z.t. , 14,8 x 21 cm, 4 x houtskool en pastel,
1 x gouache en pastel, 3 x 2012 en 2 x 2011
Het lijkt verleidelijk om in de tekeningen van Ronald Noorman naar landschappelijke verwijzingen te zoeken. Toch is het hem veel meer te doen om abstractie, die echter wel een hoogst poëtische kracht uitstraalt.
Noorman is een tekenaar pur sang, die met elementaire middelen als houtskool, pastel of gouache een 'verstreepte', soms doolhofachtige drukke (tegelijk schrale en overvolle) picturale wereld schept.
De wisselende presentatie tussen de beide kunstenaars werkt bijzonder verfrissend en bevruchtend.
Met als basis een ruim opleidingsniveau, dat zich beweegt tussen schilderkunst, design, grafiek en beeldhouwkunst, pakt Brigitte STAHL hier toch vooral uit met assemblages.
Brigitte Stahl, z.t., 110,5 x 11,5 x 18 cm,
metaal, hout stof, 2013
Haar geassembleerde sculpturen hebben allemaal een leven in andere, utilitaire vormen achter de rug, gaande van kleine metalen of houten voorwerpen als bellen, draaiknoppen, spoelen,... over kleerkasten, bedden of schouwklokken,...
Haar nieuwe samenstellingen lijken nu eens speels, dan weer met rechtlijnige ernst overgoten, maar getuigen telkens weer van een perfecte afweging van vormen en materialen. 'Compositie' heet dat en daarin is Brigitte Stahl meesterlijk, temeer daar ze durft te combineren op een manier die je niet steeds verwacht. Zij beweegt zich blijkbaar moeiteloos op de evenwichtsbalk tussen deconstructie en reconstructie.
Brigitte Sthal, z.t., 211 x 74 x 36 cm, hout, scharnieren, 3-delig, 2012/13 (l)
Ronald Noorman, z.t., 15 x 51 cm, gouache, 2012
Brigitte Stahl, z.t. 37 x 10,5 x 12 cm, metaal, plastic, 2013 (r)
Maar naast die kleinere of grote constructies gaat ze ook op onnavolgbare wijze om met gesneden en geplooid papier dat ze achter glas zowel een picturale als sculpturale dimensie geeft. Dat levert hier zonder uitzondering pareltjes op (die we U graag ter plekke laten ontdekken).
Ronald NOORMAN & Brigitte STAHL
tot 30 juni 2013
in
Kristof De Clercq Gallery
Tichelrei 82
9000 GENT
vrijdag, zaterdag, zondag: 15 - 18 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.