'DE NAAMLOZE VORM' is een zeer uitgebreide en toch intieme tentoonstelling, samengesteld door Piet Coessens en Paul Vandenbroeck.
Het grote aantal deelnemende kunstenaars van diverse pluimage en uit verschillende generaties zorgt voor uiteenlopende interpretaties van het thema en het gebruik van talloze artistieke disciplines.
Jonge kunstenaars weten zich opmerkelijk in de schijnwerpers te werken en andere, wat 'vergeten' figuren krijgen een meer dan behoorlijk eerherstel.
De wandeling door de vele kamers (en kamertjes) van de tijdelijke tentoonstellingsruimte is een oefening in kijken, ontdekken en heel dikwijls een 'AHAerlebnis' van formaat.
Roger Raveelmuseum
Werken uit de Westerse abstractie worden afgewisseld met kunstwerken uit Oosterse of Noord-Afrikaanse traditionele 'ambachten' als keramiek en tapijt. Dat zorgt bijwijlen voor schitterende dialogen, maar sommige hedendaagse kunstenaars weten zelfs een absolute symbiose te bereiken.
Ik denk hier bijvoorbeeld aan de keramiek van Trees De Mits of de videoregistraties van Pé Vermeersch, waarin haar 'actrices' de 'lichamelijke' dialoog met de traditionele tapijten aangaan.
Andere kunstenaars gaan gewoon hun weg met eigen uitdrukkingsmiddelen om uit de 'oermaterie' een nieuwe vorm te creëren. Die artistieke drift kan zich kanaliseren via weven, schilderen, boetseren, beeldhouwen, dansen, tekenen,... om te resulteren in een 'beladen' vorm.
Het lijkt wel of we na de oerknal aangekomen zijn. Abstracte vormen en kleuren zijn ontstaan, weliswaar onder de (verbaasde ?) handen van kunstenaars of ambachtsmensen. Soms dringen figuratieve elementen zich op, maar toch blijft de hoofdteneur meestal een ondefinieerbare vorm.
Misschien is een wandeling 'op papier' door deze tentoonstelling een ideale inleiding voor het echte bezoek dat we U alvast willen aanraden (tot 13 oktober 2013 - dus dat moet wel even lukken).
Inkomhal van het museum en begin van de tentoonstelling
Meteen in de hal wordt de toon reeds gezet met een video van Pé VERMEERSCH waarin ook het tapijt rechts een prominente rol speelt (maar straks meer over de interventies van deze kunstenares).
Rechts van de ingang gaat Roger RAVEEL een intens rode dialoog aan met een groot rood tapijt, terwijl de sculptuur 'Gesprek met de tijd' van Pietro CONSAGRA de hele vraagstelling van deze tentoonstelling over diverse tijdsgewrichten heen trekt.
Bepaalde ideeën groeien doorheen de tijd, maar kunnen dan in vergelijkbare vormen op verschillende plaatsen tegelijk opduiken.
Via de trap rechts gaan we naar de verdieping (tenzij U eerst een bezoek wil brengen aan de vaste collectie van Roger Raveel in het achterste gedeelte van het museum ... ).
Boven wordt U ongetwijfeld meteen links aangetrokken door de quasi architectonische vormstudie van Christophe DENYS, waarin een lila leegte een belangrijke rol opeist.
Even verder fungeert Roger RAVEEL als katalysator tussen een sobere, witte Bram BOGART en een zwarte groeivorm van Pol SPILLIAERT.
Christophe Denys, Zonder titel, schilderijen, 2012-2013
Verzameling van de kunstenaar
Hier gaan 'anonieme' Marokkaanse tapijten met elkaar in gesprek vanuit een rode gloed en een donkere achtergrond.
Met Philippe VANDENBERG blijft materiezwart aan zet, maar niettemin flink gecounterd door de spetterende verfklodders van Karel APPEL.
In de volgende kamer mag RAVEEL meteen om de hoek een vrolijke lente inluiden, terwijl Thierry DE CORDIER met 'Grand Noir' de dag net voor het begin van het scheppingsverhaal etaleert.
Wat een prettig gevoel om hier tegelijk het witte marmer van Jan DRIES nog eens terug te zien...
Even later worden we in twee vitrines geconfronteerd met de witte keramische 'vormen' van Trees DE MITS, waarin ze de grens tussen abstractie en figuratie regelmatig overschrijdt.
Maar let U tussendoor ook op een werkje van Tinus VERMEERSCH. Straks krijgt U nog een ogenschijnlijk onmogelijke combinatie tussen hem (met een 'klassieke' benadering van het landschappelijke thema) en een 'wild' landschap van RAVEEL.
Trees De Mits, Navel, keramiek
Courtesy Galerie De Witte Voet, Amsterdam
De keramische 'Navel' van Trees DE MITS maakt deel uit van een project, waarin ze de klassieke (Japanse) behandeling van de klei onvermoeibaar wil doorgronden.
De 'navelknoot', het uitgangspunt voor een nieuw werk, dankt zijn vorm aan het spiraalvormig kneden van de klei volgens de typisch Japanse methode (KIKUNERI), maar Trees De Mits promoveert hem tot autonome vorm.
Misschien is dit wel het meest essentiële werk binnen het tentoonstellingsthema.
De confrontatie (oog in oog) van een schilderij door Roger RAVEEL met een Marokkaans tapijt in het kamertje vlakbij de trap is gewoon subliem.
In de gang mag zowaar Engelbert VAN ANDERLECHT nog eens aantreden.
In de volgende kleine kamer laat ik mij 'inpakken' door de combinatie (zie foto hieronder) tussen 'Bedreiging' van Pol MARA en de 'Sculptuur' van Maartje KORSTANJE.
Antoine MORTIER zorgt voor een stevig zwart tegengewicht.
Maartje Korstanje, Sculptuur, 2008
Courtesy Upstream Gallery, Amsterdan
&
Pol Mara, Bedreiging, 1958
Collectie KMSKA, Antwerpen
Christophe DENYS zet nog een paar noodzakelijke 'voetnoten' naast een groot, sober tapijt, terwijl Bart VANDEVYVERE voor picturale partituren met wilde notencombinaties zorgt, waardoor 'compositie' en 'decompositie' met elkaar een gewaagd spel spelen dat hij niettemin perfect in de hand houdt.
Zo belanden we uiteindelijk weer beneden, waar Tinka PITTOORS de bergen opnieuw uitvindt.
We eindigen waar we begonnen zijn... met een video van Pé VERMEERSCH, die ook nu weer haar model het 'lijfelijk' gesprek met een tapijt uit de collectie laat aangaan.
Op 22 en 25 september en op 6,9 en 13 oktober 2013, telkens om 15 uur zal de performance-reeks 'Abstract me' (fase 1) van Pé VERMEERSCH in het museum voorgesteld worden.
Uiteraard zijn nog heel wat kunstenaars onvermeld gebleven. U vindt hun namen op de website van het museum en hun werken in de tentoonstelling.
Pé Vermeersch, Dubbelportret: het rode tapijt en Mira,
2013, video
DE NAAMLOZE VORM
samengesteld door Piet Coessens en Paul Vandenbroeck
tot 13 oktober 2013
in
ROGER RAVEELMUSEUM
Gildestraat 2 - 8
9870 MACHELEN - ZULTE
woensdag t.e.m. zondag: 11 - 17 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.