Sinds vorige zondag is Galerie Arte Libro (Schellebelle) door Eric BRACKE herschapen in een kleurrijke schilderijentuin, met werken die balanceren op de grens tussen abstractie en figuratie.
Het kleurenpalet beweegt zich in golven tussen fris en warm, tussen vrolijk en dreigend, tussen licht en donker, tussen lente en winter,...
Voor Eric Bracke is de schilderkunst een onmisbare activiteit naast zijn journalistieke loopbaan. Als freelance journalist schrijft hij voor diverse media.
Vanaf 1993 was hij (tot de eeuwwisseling) aan de slag als cultuurredacteur bij De Morgen, waar hij (naast literatuur) voornamelijk de beeldende kunsten opvolgde. Daar leerde hij zijn collega en vriend Eric Rinckhout kennen, eveneens een 'cultuurmens' in hart en nieren en dus de ideale persoon om zijn werk tijdens de vernissage aan het publiek voor te stellen.
Eric Bracke, Quantum trap, olieverf op doek, 100 x 80 cm
Eric Bracke, Hommage à P.B., olieverf op doek, 100 x 80 cm
Die vernissage had overigens nog een andere, poëtisch-muzikale verrassing in petto. Muzikant-dichter-journalist Pol Bracke zorgde met saxofoon en klarinet, taal en zang voor een heel persoonlijke en geëngageerde inbreng. Vooral zijn oosters getint 'lamento' tegen de achtergrond van de Syrische kwestie was indrukwekkend.
Maar uiteraard zijn we in eerste instantie voor de schilderijen gekomen.
Eric Bracke toont hier werken uit de afgelopen vier jaar.
Vanuit zijn jarenlange ervaring als cultuurjournalist en kunstrecensent leerde hij het werk van talloze nationale en internationale kunstenaars kennen. Sommigen onder hen hebben een diepe indruk gemaakt op de journalist en meer nog op de schilder Eric Bracke.
Eric Bracke, Streep, olieverf op doek, 18 x 24 cm
Eric Bracke, Space cake (too much), olieverf op doek, 50 40 cm
Eric Bracke, En dansant, olieverf op doek, 40 x 30 cm
Inleider Eric Rinckhout wees in dit verband op de grote bewondering voor Raoul De Keyser, Pierre Bonnard, Roger Raveel of Mark Rothko.
Het mooie is dat Eric Bracke hun invloed op zijn eigen schilderkunst niet probeert te verdoezelen, maar integendeel op zijn eigen wijze ten volle uitspeelt.
Met het schilderij 'Hommage aan R.' verwijst hij ontegensprekelijk naar Raoul De Keyser, terwijl u bij 'Hommage à P.B.' ongetwijfeld de initialen kunt aanvullen. In 'Double écran' krijgt Rothko een eresaluut.
Maar de schilderijen van Eric Bracke zijn uiteraard geen 'remakes'. Wel integendeel!
Elk schilderij van Eric Bracke ontstaat als een formeel, maar ook intiem gesprek met het medium schilderkunst. Olieverf en doek zijn de middelen waarmee het werk gerealiseerd wordt. Met penselen (en soms met de vingers) brengt hij laag na laag aan, 'speelt' met lijnen, vormen en kleuren (de inleider wijst hier ook op de zijkanten van het doek) en laat op die manier een schilderij 'groeien' tot het klaar is.
Eric Bracke, Hendrick's, olieverf op doek, 60 x 80 cm
Misschien ligt een bepaalde herinnering of gedachte aan de basis van een werk, maar een titel volgt pas in de aanloop naar een tentoonstelling. Een titel kan verhelderend werken of onze blik en onze gedachten in een bepaalde richting sturen. Maar uiteindelijk staat het de toeschouwer vrij om zelf te interpreteren, te zien wat hij of zij wil zien.
Gaan kijken is de boodschap, want misschien duurt het weer een hele tijd voor u nog eens de kans krijgt.
'Photographe descendant un escalier...'
Schaduw met detail van 'Quantum trap'
Eric Bracke
tot 3 november 2013
in
Galerie Arte Libro
Hekkergemstraat 79
9260 SCHELLEBELLE
zaterdag en zondag: 14 - 19 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.