Tijd speelt een belangrijke rol in het werk van Hedwig BROUCKAERT (°1973): de tijd die nodig is om de werken te realiseren, tijd als lineair gegeven en daarmee verbonden het tijdsbeeld dat aan de basis van haar werk ligt, de tijd als factor in de menselijke vergankelijkheid,...
In de meest recente presentatie bij Galerie Jan Dhaese speelt die laatste factor een meer dan prominente rol.
Wie binnenkomt in de galerie wordt meteen geconfronteerd met een nieuwe dimensie in haar werk, zowel letterlijk als figuurlijk.
In de grote wandinstallatie 'Tableau - Victoria's Ascencion' (2013) grijpt ze terug naar de basismaterialen die ze reeds voor haar werken op papier gebruikt heeft (transfers met carbonpapier). De gedetailleerde knipsels uit talloze tijdschriften en catalogi (gaande van Victoria's Secret tot alledaagse supermarktfolders) heeft ze vroeger gebruikt voor deze transferwerken, waarbij de kleine afbeeldingen gecombineerd omgezet werden in een schijnbaar onontwarbare wirwar van lijnen op papier. De knipsels staan dus vol krassen van de metalen stiften die ze daarvoor gebruikt heeft. Dat zorgt meteen voor een zekere datering zoals het craquelé bij schilderijen.
Nu heeft ze die knipsels met haar eigen haren (als dragers van haar hoogstpersoonlijke DNA) aan elkaar genaaid en met gebruik van spelden en ondersteunende ijzerdraden tot een sculpturale wandinstallatie omgevormd, wat meteen voor een letterlijke derde dimensie zorgt.
In de meest recente presentatie bij Galerie Jan Dhaese speelt die laatste factor een meer dan prominente rol.
Wie binnenkomt in de galerie wordt meteen geconfronteerd met een nieuwe dimensie in haar werk, zowel letterlijk als figuurlijk.
In de grote wandinstallatie 'Tableau - Victoria's Ascencion' (2013) grijpt ze terug naar de basismaterialen die ze reeds voor haar werken op papier gebruikt heeft (transfers met carbonpapier). De gedetailleerde knipsels uit talloze tijdschriften en catalogi (gaande van Victoria's Secret tot alledaagse supermarktfolders) heeft ze vroeger gebruikt voor deze transferwerken, waarbij de kleine afbeeldingen gecombineerd omgezet werden in een schijnbaar onontwarbare wirwar van lijnen op papier. De knipsels staan dus vol krassen van de metalen stiften die ze daarvoor gebruikt heeft. Dat zorgt meteen voor een zekere datering zoals het craquelé bij schilderijen.
Nu heeft ze die knipsels met haar eigen haren (als dragers van haar hoogstpersoonlijke DNA) aan elkaar genaaid en met gebruik van spelden en ondersteunende ijzerdraden tot een sculpturale wandinstallatie omgevormd, wat meteen voor een letterlijke derde dimensie zorgt.
Hedwig Brouckaert, Tableau - Victoria's Ascension (detail), 2013,
Tijdschriftknipsels, haar, spelden, ijzerdraad
Variabele afmetingen, installatie tegen muur
In haar ingelijste 'Ascension pieces' gebruikt ze eenzelfde werkwijze voor kleiner composities die zich meer tot het platte vlak beperken.
De minutieus samengestelde composities etaleren een grote vormelijke levendigheid, maar stralen door de kleurencombinaties en de beeldstructuur een grote mate van vergankelijkheid uit.
In gedachten verplaats ik mij naar het decadente Venetië van de 18e eeuw, waar uitbundig gefeest werd op de puinhopen van het economisch en moreel verval.
In dezelfde mate ondergraaft de huidige consumptiemaatschappij met haar opgedrongen ideaalbeelden de menselijke waardigheid. De teloorgang van het Avondland of het einde van de beschaving zijn al eerder aangekondigd. Toch blijft de schijnwereld van vluchtig consumentisme in hoge mate ons wereldbeeld bepalen. Om de hoek wacht telkens weer een nieuw gecreëerde behoeft op instant bevrediging.
Ondertussen raast de tijd voor ieder van ons verder.
Vergankelijkheid is niet te stoppen.
Hedwig Brouckaert, Bilateria -G, C, VS, 2013,
Drawing on archival inkjet print on Hahnemühle
Matt Fine Art paper 308 g/m², 111 x 78,5 cm.
Zijn we dan echt als lemmingen op weg naar de afgrond?
In de tentoonstellingstitel 'That's the end of the story, ... which nobody can deny?' is het vraagteken van kapitaal belang. De tijd kunnen we niet stilzetten, maar het verhaal kunnen we toch voor een stuk zelf sturen.
In deze tentoonstelling ontdekt u naast de nieuwe collages ook de 'klassieke' (zwarte) carbontransfers en een paar uitzonderlijke, grote tekeningen ('Bilateria') in mixed media opgebouwd in diverse lagen op een basis van inkjet print.
Hedwig Brouckaert
tot 27 oktober 2013
bij
Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15b
9000 GENT
donderdag tot zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 11 - 14 uur
Lees ook de begeleidende tekst van Tom De Mette 'De zwarte magie van DNA' op de site:
Hedwig Brouckaert kwam reeds eerder aan bod in WATERSCHOENEN:
* Vertigo: Besuch aus Gent (11 nov. 2012)
* Het Kunstwerk een Gebruiksaanwijzing (01 dec. 2012)
* Prestige 2 (21 feb. 2013)
* 12x50 voor Convent 22: een kunstmap (20 april 2013)
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.