maandag 7 oktober 2013

Manor Grunewald bij Galerie Fortlaan 17 (Gent)


Manor GRUNEWALD (°1985) houdt van prikkelende titels voor zijn tentoonstellingen. Ze fungeren als trigger, maar zijn dikwijls ook drager van tegenstellingen, die duidelijk maken dat het leven geen eenduidige en eenvoudige opdracht is.

Na zijn laatste soloshow (2011-2012) in Galerie Fortlaan 17 (I Always wanted to be David Copperfield, but I turned out to be a painter) is hij nu opnieuw te gast met een titel die je aanvankelijk op het verkeerde been zet, vermits hij in de bekende zin 'Life is a bitch, and then you die' het woord bitch door beach vervangt.

Meteen lijkt de boodschap een stuk milder dan bij de oorspronkelijke versie, die ontleend werd aan één van de liedteksten uit de 'Driestuiversopera' (1928), een toneelstuk van Bertold Brecht, op muziek gezet door Kurt Weil.

 
A room with a view in Galerie Fortlaan 17
 
 
'Life's a beach, and then you die' is als titel ontstaan uit een misverstand, maar vertaalt wel perfect waar het Manor Grunewald in deze tentoonstelling om te doen is. De tegenstellingen waar we in het begin op wezen, zijn hier dan ook ontegensprekelijk aanwezig.
Levensvreugde en tragiek liggen in elkaars verlengde.
Enerzijds is er de verwijzing naar zijn eigen kinderjaren met vakanties in het buitenverblijf van zijn grootvader bij een meer in Lommel en aan de andere kant de dood van diezelfde grootvader door een bedrijfsongeluk.
 

Manor Grunewald, Life's A Beach And Then You Die - (Eve), 2013
oil, acrylics, spraupaint, laquer, UV print on wood, 70 x 228 cm
 
 
De foto die hij in het archief van zijn moeder vond, met zichzelf als kind bij het Griekse standbeeld (Eve) op het vakantieterrein, werd het uitgangspunt en wezenlijk onderdeel van deze tentoonstelling. Van hieruit reconstrueert Manor Grunewald zijn (per definitie) 'gekleurde' jeugdherinneringen.
 
Graag had hij de sculptuur naar hier gehaald. In de tentoonstelling zal u, middels een brief op een sokkel, duidelijk worden waarom dat niet kon.
 
Zoals vroeger brengt de kunstenaar panelen samen tot dialogerende gehelen. Nieuw is de koppeling tussen fotografische en geschilderde elementen, met als uitgangspunt de uitvergrote foto van de kleine Manor bij het standbeeld.
 

Manor Grunewald, Life's A Beach And Then You Die - (Shuffle), 2013
oil, acrylics, laquer, spraypaint, UV print on wood, 180 x 480 cm
 
 
De sterk uitvergrote, op hout geprinte fotografische herinneringen zijn al stevig vervaagd, net zoals de beelden zelf. Manor Grunewald confronteert ze met geschilderde elementen die niet bepaald verhelderend werken, maar eveneens een soort ruis bevatten waarin verleden en heden langs elkaar schuifelen, herinnering en realiteit voor een eigen plek vechten.
Soms voegt hij rasters toe. Ik zie ze als een poging om enige structuur te brengen in de wirwar van reële en vermeende herinneringen.
 
'Life is a beach...', hoe zalig de mooie herinneringen, maar 'life' is ook  'a bitch', hard en ongenadig... en eindigen doet het altijd op dezelfde manier...
 
Als het even kan, kies ik in de tussentijd toch maar voor het strand.
 
 
Manor Grunewald, Life's a beach and then you die, picture disc,
editie 2012, 250 exemplaren, gesigneerd en genummerd
 
De vinylplaat 'Life's A Beach And Then You Die' maakt als editie op 250 exemplaren wezenlijk deel uit van het tentoonstellingsproject.
 
 
Manor Grunewald
tot 31 oktober 2013
bij
 
Galerie Fortlaan 17
Fortlaan 17
9000 GENT
 
woensdag, donderdag, vrijdag: 14 - 18 uur
zaterdag: 12 - 18 uur
 
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.