In zijn benadering van de werkelijkheid lijkt Patrick LEBRET (°1966, F) telkens een paar stappen over te slaan. Zo komt zijn werk tenminste over bij de kijker die er voor het eerst mee geconfronteerd wordt. Daardoor zet hij de toeschouwer al snel op het verkeerde been.
Hij suggereert een bepaalde realiteit, waardoor hij een onmiddellijke reactie uitlokt, maar achter het gepresenteerde gaat nog een andere wereld schuil.
Galerie De Ziener
Vijf jaar geleden wist hij ons in Galerie De Ziener te verbazen en te charmeren met zijn kleurrijke en speelse installatie 'Petits Pois'. Nu is hij terug met werk dat in al zijn soberheid van een andere kunstenaar lijkt te komen. Maar laat het nu precies die voortdurende wisseling zijn, die een flink deel van zijn kunstenaarschap bepaalt.
Sinds het midden van de jaren '90 dook hij op met individuele of groepstentoonstellingen van deze galerie (onder andere ook in 'Van Stof tot Asse' - 1996 en 2002). Ik herinner me nog vaag een installatie met buizen en zand voor de ramen van de galerie (2003).
In 1990 werd Lebret reeds opgenomen in Ponton Temse, de 'generale repetitie' van Jan Hoet voor Documenta 1992.
In 2000 stal hij mee de show tijdens 'Over the Edges' in Gent, met zijn fel besproken installatie 'La scène de ménage', een audiovisuele suggestie van een aanslepende gezinsruzie met naar buiten vliegende borden.
In de collectie van het S.M.A.K. is Lebret overigens sinds 2002 vertegenwoordigd met zijn werk 'Quelques mêtres de Pollock' (1999), een tapijt van kronkelende wollen draden.
Patrick Lebret is een ideeënkunstenaar die zich niet in een hokje laat stoppen. Zijn werk is multidisciplinair en zijn artistieke vakkennis ruim.
Patrick Lebret @ Galerie De Ziener
In zijn huidige presentatie bij De Ziener affirmeert hij zich als de realisator van een schijnbaar koel, geometrisch gedachtengoed in architecturaal aandoende balkvormen die met elkaar dialogeren.
Het sculpturale model en de tekeningen ogen als de meest pure architecturale vormstudies van Frank Lloyd Wright, zonder enige franje.
Die architecturale benadering uit zich ook in de toepassing van bouwkundige technieken, zoals het gebruik van het 'metserstouw'. Dit touw hanteert hij als constructiemiddel voor de grote 'muurtekeningen' (kijk maar goed in detail) in het tuinpaviljoen, maar ook als hulpmiddel voor het aanbrengen van zijn blauwe lijnen bij de tekeningen in de voorkamer: de kunstenaar als metser-ambachtsman...
Patrick Lebret @ Galerie De Ziener
Precies door de 'ambachtelijke' aanpak wordt de koelheid van het gegeven gemilderd, omgebogen naar een vorm van beeldende poëzie. Maar daardoor zitten we weer bij het uitgangspunt van dit artikel:
Patrick Lebret suggereert een realiteit op een duale manier: 'Derrière chaque realité se cache une autre' ...
Patrick Lebret @ Galerie De Ziener
Patrick Lebret
in
Galerie De Ziener
Stationsstraat 55
1730 ASSE
tot 3 november 2013
vrijdag, zaterdag en zondag: 15 - 18 uur
Neem zeker een kijkje op de website van de kunstenaar
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.