Waterschoenen zijn een zeer nuttig hulpmiddel om de huidige tentoonstelling van Jan VERBRUGGEN (°1980) te bezoeken. De kunstenaar biedt hier een parcours aan langs waterpartijen en moerassen, onverwachte geschilderde en 'sculpturale' omgevingen, een verre van eenduidige wereld waarin de desoriëntatie om elke hoek loert.
Galerie Fortlaan 17 by night
In deze tijden, waarin nomadische bewegingen als het ware via Google Earth in 'real time' kunnen gevolgd worden, is de onzekerheid, die onvermijdelijk gepaard gaat met het 'vluchten' op zoek naar een betere omgeving, er geenszins minder op geworden.
Bij Jan Verbruggen gaat het niet expliciet over de hedendaagse migratiestromen, maar toch voel ik in zijn persoonlijke zoektocht naar houvast die universeel menselijke drang naar zekerheid. Het begrip 'nomade' is verre van vreemd in de denk- en beeldenwereld van Verbruggen.
Hoewel zijn persoonlijke nomadische bewegingen zich beperken tot studie- en werkverblijven, kiest hij daarin toch voor plekken die contrasteren met zijn eigen woon- en werkomgeving (Brussel). In de Finse natuur vond hij voor zijn Nomad-project een perfecte tegenpool voor zijn stedelijke habitat.
Toch zorgde het verlaten van zijn 'eigen' wereld blijkbaar voor onzekerheid...
"Not to know where we are is frightening and not having a sense of place is highly unpleasant".
Jan Verbruggen, Toile désorientée, 2013, acrylics and watercolour
on canvas, 150 x 200 cm @ Galerie Fortlaan 17, Gent
Enige inleving dringt zich op, ook voor de bezoeker van deze tentoonstelling. Wie ooit in Venetië 'aqua alta' meemaakte en op de smalle loopbruggetjes over de Piazza San Marco liep, wie in de Hoge Venen over de houten paadjes de moerassige grond overstak of wie zoals Jan Verbruggen over de Finse plankenwegjes mocht dwalen, zal zich ook herkennen in de blauwe paden die de kunstenaar hier op de tweede verdieping aanlegde.
Wanneer je op de eerste verdieping aankomt, zet hij je ook al meteen op het verkeerde been met zijn 'Tilt Piece' (2013), een verhoogde, oplopende vloer in de gang.
Maar de desoriëntatie begint al vroeger. Laat je niet afschrikken...
"The World Is Flat". Lag die gedachte al niet heel wat eeuwen achter ons, toen de zekerheid bestond dat je niet te ver mocht lopen, vermits je op het einde onvermijdelijk van de wereld zou afvallen...?
Begin op het gelijkvloers met de tekst over zwaartekracht en aantrekkingskracht en start uw wandeling in de driehoek kunstenaar - kunstwerk - toeschouwer met de idee "... alles wat materie bevat, draagt het potentieel in zich belangrijk te zijn".
Jan Verbruggen, NOMAD, The Deconstruction of Place_2012 (detail),
two component material (mineral powder and water based acrylic resin),
steel and polythene @ Galerie Fortlaan 17 (garden), Gent
Jan Verbruggen is op de eerste plaats schilder. Daar is zijn opleiding (Master in de Schilderkunst / Sint-Lucas Brussel, 2004) natuurlijk niet vreemd aan. Installatie en ruimtelijk werk zijn gelijkwaardige partners. Toch nemen de schilderijen in het tentoonstellingsparcours zeer veel plaats in.
Schilderijen zijn voor Jan Verbruggen het equivalent van landkaarten, met andere woorden een middel tot oriëntatie. Net zoals landkaarten laten schilderijen zich lezen, laten ze niet alle informatie zomaar los, bieden ze een andere kijk op de realiteit en een ander perspectief.
Jan Verbruggen, Thesauros, acrylic, watercolour, oil, alkyd and
spraypaint on plywood, ariable dimensions, part of 100 pieces
painted both sides + book @ Galerie Fortlaan 17, Gent
Nu eens kijkt Jan Verbruggen vanuit een architecturaal perspectief, dan weer van bovenaf of hij plukt de 'bouwlagen' uit elkaar. In 'Merry Go Round' past hij die laatste constructiemethode toe, terwijl zijn 'Toile désorientée' in eerste instantie een vlakke toepassing van vogelperspectief lijkt, maar bij nader inzien het centrale thema een gedetailleerde dieptewerking gekregen heeft.
De fascinatie van de kunstenaar voor zwembaden is onmiskenbaar groot. Ik moet denken aan de dichter Paul Snoek (1933 - 1981) en zijn gedicht 'Een zwemmer is een ruiter'...
"Zwemmen is losbandig slapen in spartelend water,
is liefhebben met elke nog bruikbare porie,
is eindeloos vrij zijn en inwendig zegevieren..."
Maar er is meer, zowel bij de dichter als bij de kunstenaar.
Jan Verbruggen, Earn more air miles_2013, oil and alkyd paint on
canvas, 80 x 60 cm, (detail) & Flat Piece_2013, alkyd on wood,
4 x 29 x 431 cm, (detail) @ Galerie Fortlaan 17, Gent
Ik moet u nog wijzen op de kleurrijke NOMAD-constructies in de tuin en de 'Thesauros', 100 kleine schilderijtjes die gedeeltelijk tentoongesteld zijn op de eerste verdieping en de basis van het oeuvre uitmaken.
Jan Verbruggen
tot 31 januari 2014
in
Galerie Fortlaan 17
9000 GENT
woensdag, donderdag, vrijdag: 14 - 18 uur
zaterdag: 12 - 18 uur
Gent Matinee zondag 1 december 2013: 11 - 18 uur
GESLOTEN van 22 dec. 2013 t.e.m. 7 jan. 2014
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.