maandag 30 december 2013

WENSEN VOOR EEN SCHITTEREND KUNSTJAAR 2014

  
 
 
WATERSCHOENEN
 
WENST U EEN PRACHTIG 2014
 
 

donderdag 26 december 2013

Overzicht Waterschoenen: alle artikels van 2013

 
WATERSCHOENEN nam u in 2013 mee naar... BRUSSEL, Atelier 340: Approche aux Constellations (VDS); ARTSPOTTER ... WORKS: een nieuwe blog van Art Spotter; BRUSSEL, Maison Particulière: Sex, Money and Power; AALST, Galerie c. de vos: Alex Michels; ASSE, Galerie De Ziener: Stefaan Vermuyten; BRUSSEL, Hopstreet Gallery: Sofie Van der Linden; RONSE, C.C. De Ververij: Maaike Leyn & Koen Degroote; TEMSE, Secret Kitchen Gallery: Laure Fôret; BERLARE, C.C. De Stroming: Eliza Pepermans; BRUSSEL, Crown Gallery: Tina Gillen; OOSTENDE, Salon Blanc: Heidi Voet; GENT, Galerie Jan Dhaese: Koen Stremes; GENT, Casa Argentaurum: Trees De Mits; BRUSSEL, Galerie Jan Mot: Joachim Koester; ANTWERPEN, Galerie Marion De Cannière: Dreaming of the South; ANTWERPEN, Galerie Van De Weghe: Dejan Kaludjerovic & Stijn Cole; ANTWERPEN, Gallery Fifty One: Yaakov Israel; GENT, Instituut der Wetenschappen: P.R.E.S.T.I.G.E. 2; GENT, Kristof De Clercq Gallery: Vicken Parsons; GENT, Galerie Wouter De Bruycker: Nico De Guchtenaere & Corry Vandermassen; ANTWERPEN, M HKA: Collectiepresentatie XXXII - Persoonlijkheidstest; BREE, C.C. De Breughel/Kapel Pensionaat: UCAD (United Couple Action Doll); GENT, Cecilia Jaime Gallery: William Phlips; KASTERLEE, Masereelcentrum: Print Art Fair; WELLE, Galerie EL: Francis Denys, Jo De Smedt, Lucie Renneboog; GENT, Pont&Plas: Wim Nival; GENT, Posture Editions: La Chambre de Tania (Mira Sanders & Cédric Noël); GENT, Lindenlei: Naive Narrative Aesthetics; WIEZE, Villa De Olmen: Mieke Teirlinck & Xavier Tricot; ASSE, Galerie budA: Isa D'Hondt; GENT, Vrienden van het S.M.A.K.: Young Artist Edition van Stijn Ank; GENT, Galerie Jan Dhaese: Stéphanie Leblon; BRUSSEL, Hopstreet Gallery: Egill Saebjörnsson; GENT, Lindenlei: De tekenmarathon van Ruth Devriendt; KÖLN, Galerie Martin Kudlek: Sofie Müller; GENT, G14 galerie: Katelijne De Corte & Harlinde De Mol; BRUSSEL, B-Gallery: Katherine Longly; GENT, aterlierbezoek: Het ademende tekenen van Katelijne De Corte; BRUSSEL, Brass: 'Echange' - een kunstproject van P.R.E.S.T.I.G.E.; GENT, S.M.A.K.: Tove Storch; AALST, Netwerk: Kunstmap '12 x 50 voor Convent 22'; GENT, S.M.A.K.: Koen Theys; AALST, Netwerk: Leen Voet & Gabor Ösz; En dan nu een week stilte op Waterschoenen; LEUVEN, Museum M: Geert Goiris  (VDS); GAASBEEK, Kasteel: Sam Dillemans (VDS); WIEZE / MEIGEM, Villa De Olmen / D'Apostrof: La joie de se perdre; KALKEN, In den Bouw: Nele Tas; GENT, Galerie De Buck: Karel Fonteyne; GENT, Galerie Jan Dhaese: Kristof Van Heeschvelde; ASSE, Galerie De Ziener: Een groep; BRUSSEL, Gallery MOT international: Eirene Esthathion; BRUSSEL, B-gallery: Remco Roes; BRUSSEL, Galerie Van Der Mieden: Arpaïs Du Bois; WATERSCHOENEN, Stefaan Vermuyten: schilderij 'Watershoes'; WELLE, Galerie EL: Luc Claus, Erwin Clauws, Toon Van Borm, Christian Van Haesendonck; ANTWERPEN, Secondroom: Betonrot met 'Add One'; AALST, Galerie c. de vos: Dan Dhaen; WETTEREN, Loods 12: Marc De Blieck & Nikolaas Demoen; WIEZE, Villa De olmen: Agnes Maes 'Collages'; GENT, Cecilia Jaime Gallery: Alice De Mont; AALST, Het Balanseer: Colette Broeckaert; GENT, Kristof De Clercq Gallery: Ronald Noorman; GENT, Entrepot Fictief: 'Super Boring' - Afstudeerproject Foto Sint-Lucas; MELLE, A Secret Show II: Bert Slangen, Jerry Heymans, Yves Velter; GENT, Huize St. Bonaventura: Katleen Deleu; ANTWERPEN, Marion De Cannière Gallery: The Gunshot; SINT-AMANDSBERG, deKamer: e.v.P.411.P.; BRUSSEL, Sint-Lucas Bibliotheek: Vitrine # 30 Koen De Decker; GENT, Sint-Lucas: Kamer Oneindig - Julie Lesenne & Mathhias Nuytten; OOSTENDE, Salon Blanc: # 13 Poetic / Organic; ASTENE: Vrienden van het S.M.A.K. op atelierbezoek bij Stijn Ank; GENT, Galerie Jan Dhaese: Dolores Bouckaert;  MACHELEN-ZULTE, Raveelmuseum: Carole Vanderlinden & Posture Editions; MACHELEN-ZULTE, Raveelmuseum: De Naamloze Vorm; VILVOORDE, Mad Tiger Shop: Mad Art-Expo (UCAD, Dries Clauwaert, ::Hixtril::, Gerrit De Bremme, Ania Zuber, Michèle Fertinel, Mydeadpony); ELINGEN, 6b gallery: Reason & Romance (VDS); GENT, Museum Dr. Guislain: Gideon Kiefer & In alle staten; GENT, S.M.A.K.: Massimo Bartolini, Maria Nordman, Manuel Burgener, TRACK in Residence, Collectiepresentatie; WATOU: Over de liefde die we niet begrijpen; WATERSCHOENEN... nog beter dan espadrilles; KORTIJK, Kortrijk vlaandert; VENETIË, Met Waterschoenen naar de Biënnale; WATERSCHOENEN: Défense d'afficher; VENETIË: Biënnale 2013 - een inleiding; BRUSSEL, Centrale for Contemporary Art: Baza(a)r Belg(i)ë (VDS); VENETIË: Biënnale 2013 - Portugal - Joanna Vasconcelos; VENETIË: Biënnale 2013 - Spanje - Lara Almarcegui; VENETIË: Biënnale 2013 - België - Berlinde De Bruyckere; GENT, Sphinx Café: De Witte Muur # 5 - Julie Tavernier & Sofie Vrolix; VENETIË: Biënnale 2013 - Nederland - Mark Manders; NINOVE-ASPELARE: Claude Dendauw opent Musée TAPO; VENETIË: Bënnale 2013 - Griekenland - Stefanos Tsivopoulos; VENETIË: Biënnale 2013 - Il Palazzo Enciclopedico; AALST, Galerie c. de vos: 20 jaar - Retrospectie IV; STROMBEEK: 'Om de hoek' - Fresco van Wannes Lecompte; GENT, Galerie FLinxo: Brecht Van Maele (OVDB); VENETIË: Biënnale 2013 - VAE - Mohammed Kazem 'Walking on Water'; VENETIË: Biënnale 2013 - Tips in woord en beeld Giardini, Arsenale en stad; WIEZE, Villa De Olmen: Karin Borghouts; AALST, Stad & Netwerk: Patrick Van Caeckenbergh; GENT, Huize St. Bonaventura: Carl Jacobs; GENT, Galerie Jan Dhaese: Hedwig Brouckaert; GENT, Bavart: Rik Soenen; GENT, Kristof De Clercq Gallery: Thomas Müller; GENT, Galerie Fortlaan 17: Manor Grunewald; GENT, Galerie De Buck: een boeiende selectie tekeningen; WELLE, Galerie EL: Nikolaas Demoen & Toon Van Borm; BRUSSEL, Roberto Polo Gallery: Bert Danckaert (OVDB) ; WATERSCHOENEN viert zijn ZESDE verjaardag; Bert Danckaert EXTRA: Canvasconnectie - Bozar - twee boeken; AALST, Netwerk: Diffractions of Destroyed Design; ASSE, Galerie De Ziener: Patrick Lebret; BALat, Belgische kunst via een KLIK; GENT, KIOSK: Vincent Meessen & Tshyela Ntendu; WETTEREN, Loods 12: Ben Benaouisse & Patrick Wokmeni; SCHELLEBELLE, Galerie Arte Libro: Eric Bracke; AALST, Netwerk: Goele De Bruyn; ASSE, Galerie budA: Gregory Vereecke; AALST, Fabriek Plastiek: Magdelien Roobroeck & Ariane Heystraeten; AALST, Galerie c.de vos: Ria Verhaeghe; GENT, Bent u al 'Vriend van het S.M.A.K.?'; GENT, S.M.A.K.: Florian Auer; GENT, Private Room: Willem Vermeersch; BRUSSEL, KMSKB: Museum op schaal (VDS); GENT, S.M.A.K.: Richard Venlet - Museum for a Small City; GENT, Galerie Jan Dhaese: Annelies De Mey; WIEZE, Villa De Olmen: Objects of Affection; GENT: Art Gent 2013; GENT, Galerie Fortlaan 17: Jan Verbruggen; WELLE & ASSE, Galerie EL & Galerie De Ziener: Werner Cuvelier; GENT: NUCLEO-kunstenaars ... There are stories ...; GENT, HISK: Laureaten 2013 - Portrait of the artist; GENT, Kristof De Clercq Gallery: Evi Vingerling; GENT, Galerie De Buck: Stefaan Van Biesen  - 'Wander Lust'; BRUSSEL-LAKEN, 187 / een - acht - zeven: VdV - Henry van de Velde belicht door Goele De Bruyn - Sofie Haesaerts - Gert Robijns - Filip Verreyke; EXTRA TIPS van Waterschoenen; TIEN BEELDEN uit het archief van 2013; Overzicht Waterschoenen: alle artikels van 2013.

zondag 22 december 2013

TIEN FOTOGRAFISCHE HERINNERINGEN UIT 2013...

 
10 BEELDEN DIE, NAAST HEEL WAT ANDERE, OPVIELEN BIJ HET DOORBLADEREN VAN HET FOTOGRAFISCH ARCHIEF DAT WATERSCHOENEN IN 2013 OPBBOUWDE
 
 
© Yaakov Israel @ Gallery Fifty-One, Antwerpen
 


 © UCAD (United Couple Action Doll)
 
 

 © Xavier Tricot @ Villa De Olmen, Wieze
 
 

 © Leen Voet @ Netwerk, Aalst
 
 

© Stefaan Vermuyten, Water Shoes
 
 

© Farida Lemeatrag @ Super Boring - Sint-Lucas Foto 
 
 

Stijn Ank © Foto: Art Spotter 
 
 
 
 
© Foto: Art Spotter @ Raveelmuseum
 
 

Grote 'waterschoenen' in Venetië © Art Spotter
 
 

Brits Paviljoen, Biënnale Venetië © Photo: Art Spotter 
 
 
 
HET OVERZICHT MET ALLE ARTIKELS VAN 2013 VOLGT EERSTDAAGS
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


donderdag 12 december 2013

En nu gaan we even rusten ...




 © Art Spotter, 'Waterschoenen' rust, 2013
 
 
Tijd voor wat rust, want 2013 was een bijzonder druk jaar op ...
 
WATERSCHOENEN
 
 
Voor het jaareinde krijgt u naar goede gewoonte nog enkele herinneringen uit ons beeldarchief en een overzicht met alle artikels van het afgelopen jaar. Maar u hebt nu al de tijd om nog eens rond te neuzen in de rijke oogst van 2013... of in de vorige jaren als u dat wenst.
 
 
 
 

maandag 9 december 2013

EXTRA TIPS VAN WATERSCHOENEN

Naast de dit jaar besproken tentoonstellingen zijn er natuurlijk nog heel wat initiatieven die we graag zouden gaan zien. Maar natuurlijk kunnen we niet overal zijn, laat staan overal tegelijk. We verdwijnen straks even van het artistieke toneel, maar laten u vanzelfsprekend niet verweesd achter.
Hierna volgen nog enkele EXTRA TIPS voor bezoeken in Aalst, Gent, Meigem, Charleroi, Antwerpen, Brussel, Leuven en Heusden-Zolder.
Veel plezier, bij voorkeur ter plekke, maar desnoods via de links die we u meegeven.



 André VAN SCHUYLENBERG, zopas nog te gast op B.Art tijdens Art Gent, opent binnenkort de deuren van zijn atelier. Hij stelt er een reeks 'schaduwen' tentoon, maar ook juwelen, keramiek,...

zaterdag 14 december 2013 vanaf 18 uur.
verder elke zaterdag en zondag tot 29 december en ook op Kerstdag 25 december, telkens van 14 tot 18 uur.

Eernegemwegsken 1
9300 AALST
(aan het Esplanadeplein tussen Bloemenweelde en Sint-Jozefkerk)

www.facebook.com/andrevanschuylenbergh

*




 Galerie D'Apostrof in Meigem (Deinze) toont nog tot 22 december 2013 werk van Athar JABER  en Damien DE LEPELEIRE.

Elke vrijdag, zaterdag en zondag van 15 tot 18 uur.

Pastoriestraat 59
9800 MEIGEM (Deinze)


 *



 Marcel MARIËN, Belgisch surrealist 'par excellence' krijgt, onder de titel 'Le passager clandestin' nog tot 19 januari 2014 een fantastisch eerbetoon in Het Museum voor Fotografie van Charleroi (Mont-sur-Marchienne). Dat het hier gebeurt is hoegenaamd geen toeval vermits Xavier Canonne daar directeur is.

Diezelfde Xavier Canonne is de expert (eveneens 'par excellence') inzake het surrealisme in België. Zijn boek uit 2006 en de gelijknamige tentoonstelling waarmee het BAM (Beaux-Arts Mons) zich als totaal vernieuwd museum op de kaart zette, waren hoogtepunten voor de liefhebbers.

Fotomuseum van Charleroi
avenue Paul Pastur, 11
Mont-sur-Marchienne

Dinsdag t.e.m. zondag: 10 - 18 uur.


*

 © Javier Téllez, Still uit 'Caligari and the Sleepwalker', 2008


 De tentoonstelling 'Praise of Folly' van Javier TELLEZ in het S.M.A.K. heb ik al een hele tijd geleden bezocht, maar de bespreking is een beetje verdronken geraakt in het overaanbod van de laatste tijd. Toch wil ik u deze tentoonstelling ten zeerste aanraden. In deze presentatie worden zijn belangrijkste films en installaties van de laatste tien jaar samengebracht. Gezien de vele films is het een tentoonstelling die nogal wat tijd vraagt van de bezoeker.
Ik verwijs u graag naar het mooie boekje met zaalteksten dat u bij het begin van het parcours kunt meenemen.
Onthou vooraf toch al dat deze van oorsprong Venezolaanse kunstenaar de zoon is van twee psychiaters en dan zal de hele thematiek en methodiek van de films en de installatie 'The Greatest Show on Earth' (met de circustent in de grote zaal aan de voorzijde van het museum) u al een stuk duidelijker worden.

Meer informatie HIER, waar u de zaalteksten reeds vooraf kan downloaden.

Wandel zeker ook met bijzondere aandacht door de 'tentoonstelling in de tentoonstelling' met tekeningen van K.F. DRENTHE, uit de collectie van het Museum Dr. Guislain, waarin we een scherpe blik krijgen op het leven binnen de psychiatrische instelling in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw.


 © K.F. Drenthe @ Museum Dr. Guislain, Gent

 *

 2/20/2010, 6:53 am - 7:53 am, S 37°40.831' © Hans-Christian Schink


 Zaterdag 7 december opende in de Antwerpse fotogalerie 'Gallery Fifty One' de tentoonstelling '1h' van Hans-Christian SCHINK.

Voor deze serie heeft hij zijn camera letterlijk naar de zon gericht, telkens gedurende een belichtingstijd van 1 uur, waardoor een 'echt' solarisatie-effect ontstond. De hele serie in zwart-wit bestaat uit 24 landschappen, genomen op diverse plekken over de hele wereld...

 FIFTY ONE FINE ART PHOTOGRAPHY
ZIRKSTRAAT 20
2000 ANTWERPEN

tot 25 januari 2014

Dinsdag t.e.m. zaterdag: 13 tot 18 uur 

*

Lieve Van Stappen, Shame, Echoes of revolt, Foto © Paul Louis
@ Pianofabriek, Sint-Gillis, 2013

Vanuit haar beeld 'Beggar' legde Lieve Van Stappen associaties met de vele daklozen die in Brussel en andere grote steden rondzwerven: politieke en andere vluchtelingen die vroeg of laat illegalen werden, mensen zonder rechten. Maar de trieste band gaat verder naar mensen wereldwijd die door oorlog of geweld op de vlucht zijn. In 'Echos of revolt' zitten ook geluidsfragmenten met de stemmen van die 'afgewezen' mensen...  

Maar er is veel meer in deze tentoonstelling...

SHAME! (Hide & Show)
Een project van ERROR ONE in samenwerking met Pianofabriek Sint-Gillis, Brussel
Nog tot 21 december 2013
Pianofabriek, Fortstraat 35, 1060 Sint-Gillis

met werk van
MARIE JULIA BOLLANSÉE, SARA BOMANS, MAXIME CHRISTIAENSEN, CEL CRABEELS, SANNE DE WOLF, MARIA GABRIËLLE, FILIP GILISSEN, ERMIAS KIFLEYESUS, GEORGIA KOKOT, ADAM LEECH, HUBERT MARÉCAILLE, MICHÈLE MATYN, FEMMY OTTEN, LIEVEN PAELINCK, DOUGLAS PARK, KARL PHILIPS, ADRIEN TIRTIAUX, JORIS VAN DE MOORTEL, ESTER VANNUTEN, LIEVE VAN STAPPEN


Capture nr 7, Sara Bomans
 Foto Remco Roes


Open van maandag tot zaterdag van 14 uur tot 18 uur
Uurregeling auditorium onder voorbehoud

Vrije toegang

www.errorone.be
ERROR ONE is een zwervend initiatief voor hedendaagse beeldende kunst

www.pianofabriek.be

*





Op 4 december opende in de Leuvense Universiteitsbibliotheek de expo ‘The Prélude Pathétique’. Tijdens de tentoonstelling geven 27 kunstenaars hun visie op het eeuwenoude thema van de transfiguratie. Deze tentoonstelling is de eerste editie van een reeks activiteiten waarmee LUCA School of Arts een platform wil creëren voor haar jonge talent en haar gevestigde waarden; niet enkel Luc Tuymans en Michaël Borremans, maar ook Philippe Van Snick, Dan Van Severen, Herman Asselberghs, David Claerbout en vele anderen krijgen een plaats in deze expo.
                  
Transfiguratie

De titel van de tentoonstelling, ‘The Prélude Pathétique’, is ontleend een videoclip van Lady Gaga, Marry the Night, waarin ze transformeert tot diva. Daaruit werd ook het thema van de transfiguratie gedistilleerd. De tentoonstelling wil stilstaan bij transfiguratie en de verbeelding ervan in het artistieke proces. Het thema vat ook de huidige positie van het hoger kunstonderwijs samen. Verschillende kunsthogescholen in Vlaanderen werken momenteel volop aan grootschalige reorganisaties. Transfiguratie, metamorfose, verandering, inkanteling... zijn sleutelwoorden in dit hele proces.
 
Bibliotheek, een symbolische en geladen plaats

De keuze voor de Leuvense Universiteitsbibliotheek als tentoonstellingslocatie is symbolisch. De bibliotheek werd in de twintigste eeuw twee maal wederopgebouwd nadat ze in de as werd gelegd. Meteen een eerste vorm van transfiguratie. De bibliotheek wordt vervolgens nog eens getransfigureerd als unieke historische locatie voor ‘The Prélude Pathétique’. Curator Wim Lambrecht legt uit: “Met deze tentoonstelling wordt de bibliotheek meer dan een plaats waar kennis zich in alle stilte verhult; het wordt een platform waar het talent van vandaag het talent van morgen ontmoet. Het toont de meerwaarde van een samenwerking tussen LUCA Schools of Arts en KU Leuven.”
De samenwerking uit zich ook in de confrontatie tussen actuele kunstwerken en een keuze uit de oude erfgoedcollectie van de universiteit. De gekozen stukken zijn allen op de één of andere manier verbonden met het thema van de transfiguratie en metamorfose. De selectie is zeer uiteenlopend, van een exemplaar van Franz Kafka’s boek ‘Die Verwandlung’ tot een uniek grafbeeld uit Mayombe (Kongo).
 
Jong talent en gevestigde waarden
De gepresenteerde hedendaagse kunstwerken vormen een bijzonder ensemble: ze zijn niet alleen van de hand van gevestigde namen, docenten en onderzoekers, maar ook van jonge alumni.

Deelnemende kunstenaars zijn: Herman Asselberghs, Charif Benhelima, Greet Billet, Michaël Borremans, David Claerbout, Stijn Cole, Willem Cole, Luc Coeckelberghs, Lulu Cuyvers, Marc De Blieck, Bart De Clercq, Jos de Gruyter & Harald Thys, Yvan Derwéduwé, Dieter Durinck, Valentijn Goethals, Ivan Grubanov, Sophie Nys & Danai Anesiadou, Nicolas Provost, Sofie Muller, Matthieu Ronsse, Luc Tuymans, Sofie Van Bossele, Philip Van Isacker, Michaël Van den Abeele, Dan Van Severen, Pieter Vermeersch en Philippe Van Snick.

‘The Prélude Pathétique’ is het resultaat van een samenwerking tussen LUCA School of Arts en de Commissie Actuele kunst van de KU Leuven.

 

Praktisch

Locatie: Universiteitsbibliotheek, Mgr. Ladeuzeplein 21, 3000 Leuven.
De tentoonstelling loopt  tot 31 januari 2014
Open ma-do 11-18u, vr 11-17u; za 10u-13u. Op 23-24.12.13 open tot 17u
Gesloten van 25.12.13  t.e.m. 01.01.14.
 
De toegang is gratis.



 
20 jaar De Mijlpaal
Remake Michel Seuphor
Tot 12 januari 2014
Kunstgalerij De Mijlpaal bestaat in 2013 twintig jaar, en viert dat in 20013-2014 door naast een nieuwe tijdelijke tentoonstelling, een remake van een opgemerkte tentoonstelling uit de afgelopen twee decennia te plaatsen.
Starten doen ze met een terugblik naar de kunstenaar Michel Seuphor (1901-1999), een kunstenaar die ze reeds in 1996 en 2001 voor het voetlicht brachten.
De Seuphor-tentoonstelling van 1996, ‘In het teken van de taal’, werd in samenspraak met de toen 95jarige kunstenaar ontwikkeld: in zijn atelier in Parijs selecteerde hij samen met de galerie een 40tal originele tekeningen, die in De Mijlpaal samen met 65 hexagrammen van de I Tjing werden getoond. Er was ook bijzondere aandacht voor de bibliofiele uitgaven die Seuphor samen met Ronald Ergo (De Prentenier-Ergo Pers) realiseerde.
In het najaar van 2001 werden tijdens de tentoonstelling ‘Abstracte Schilderkunst’ tekeningen, collages, grafisch werk en tapijten getoond die ter beschikking werden gesteld door de Seuphor-erfgenamen. Ook de uitgaven van Ergo, in samenwerking met Seuphor, waren er weer bij, deze keer samen met bundels uitgegeven door Convergence en Rougerie. Daarnaast toonde De Mijlpaal een selectie van werken van kunstenaars die vermeld werden in hét standaardwerk geschreven door Michel Seuphor in 1963, ‘Abstracte Schilderkunst’.
Nu kiest De Mijlpaal dus opnieuw voor Michel Seuphor, met een uitgelezen selectie van werken uit de vorige twee tentoonstellingen.
De Mijlpaal | Brugstraat 45 | 3550 Heusden- Zolder | 011 43 52 02
demijlpaal@skynet.be | www.demijlpaal.com
vrij-zat-zon: 14u-18u en na afspraak
ook open op 23, 24 en 26 december 2013

*

IN FELIXART (Drogenbos) loopt momenteel een overzichtstentoonstelling rond Michel SEUPHOR. Na nieuwjaar volgt een verslag in WATERSCHOENEN.


© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

vrijdag 6 december 2013

Henry van de Velde belicht door 4 hedendaagse kunstenaars


Francis Denys, zelf beeldend kunstenaar en kunsthistoricus, stelt zijn woonkamer open voor vier vrienden-kunstenaars en hun confrontatie met de artistieke erfenis van
Henry Van de Velde (1863 - 1957).


Goele De Bruyn - Sofie Haesaerts - Gert Robijns - Filip Verreyke

gaan de uitdaging aan vanuit hun eigen artistieke praktijk.
 

 'Waterschoenen' liet zich rondleiden door gastheer Francis Denys, die ook u graag op persoonlijke en deskundige wijze de weg toont in de actuele en historische context van deze intieme presentatie.

tot 21 december 2013
elke zaterdag: 14 - 18 uur

187 / een acht zeven
Vuurkruisenlaan 187
1020 BRUSSEL (Laken)


http://francisdenys.blogspot.com


 

 © Filip Verreyke
 
 
Ter inleiding
  
 Aan de hand van aspecten uit de kunstenaarspraktijk van vier hedendaagse kunstenaars gaat de tentoonstelling het belang na van een aantal artistieke en intellectuele démarches van Henry van de Velde. Doorheen zijn hele oeuvre verkondigde Van de Velde theoretische standpunten die op verschillende vlakken revolutionair waren en getuigden van een ver doorgedreven ‘realiteitszin’ (in tegenstelling met een romantische kijk hierop) inzake de positie van het creatieve genie in de samenleving. In het bijzonder in zijn visie op het samengaan of -brengen van verschillende kunstvormen (architectuur, beeldende en toegepaste kunsten), en het leven zelf(!), in het dispositief van het ‘Gesamtkunstwerk’. Met als referentie het veelledige en vele decennia overspannende oeuvre en gedachtengoed van deze Belgische kunstschilder, ontwerper, vormgever, architect, docent en oprichter van twee kunstscholen, wordt ingegaan op strategieën die de vier kunstenaars hanteren in hun praktijk. Met name wordt gekeken naar de manier waarop zij hun rol als visueel kunstenaar vervullen en naar het functioneren van hun werk in een groter geheel. Hierbij wordt niet uitgegaan van een strikt tentoonstellen van hun beeldend werk, maar wordt een documentaire aanpak gehanteerd van de in het opzet relevante aspecten van hun kunstenaarspraktijk, aangevuld met originele artefacten en kunstwerken.
 
 
 
© Goele De Bruyn & Sofie Haesaerts 
 
 
 Henry Van de Velde: een korte situering
 
In de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (Jubelpark) loopt nog tot 12 januari 2014 de retrospectieve tentoonstelling 'Henry Van de Velde, Passie - Functie - Schoonheid', naar aanleiding van zijn honderdvijftigste geboortejaar.
Daarnaast zijn er nog talloze tentoonstellingen over het land verspreid.
 
Henry Van de Velde begon zijn carrière als kunstschilder (waarvoor hij ook opgeleid was), maar ontwikkelde zich tot architect, interieurarchitect, ontwerper, pedagoog,...
In eigen land is hij wellicht het meest bekend voor zijn Gentse Boekentoren, een project waarvoor hij pas in 1933 (hij was toen al 70) de opdracht kreeg. Toen had hij al een hele internationale loopbaan achter de rug en tal van stijlperiodes zien passeren, van Art Nouveau tot Modernisme.
 
Aanvankelijk leunde hij als schilder aan bij het pointillisme, werd lid van Les XX, maar liet vanaf 1892 de schilderkunst achter zich ten voordele van design en architectuur.
In 1895 ontwierp hij voor zichzelf en zijn familie de Villa Bloemenwerf in Ukkel, maar trok amper vijf jaar later naar Duitsland, waar hij onder andere de voorloper van het Bauhaus uit de grond stampte.
In de jaren '30 ontwikkelde hij ook het Kröller-Müllermuseum op de Hoge Veluwe in Nederland.
 
  
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

donderdag 5 december 2013

Stefaan Van Biesen met 'WANDER LUST' bij Galerie De Buck (Gent)


Wie momenteel langs de vitrine van Galerie De Buck in de Gentse Zuidstationstraat wandelt, wordt geconfronteerd met een installatie van partituren. Het lijkt erop dat de 'dirigent' of de uitvoerder zich naar de straat richt, maar nu even afwezig is.

Loop niet zomaar voorbij, want binnen wacht u een intieme, poëtische, verrijkende wandeling in de voetsporen van meester-wandelaar Stefaan VAN BIESEN.


 © Stefaan Van Biesen, installatie
 
 
WANDER LUST heet de tentoonstelling en men kan gerust stellen dat Stefaan Van Biesen het 'artistieke' wandelen op een heus wetenschappelijk niveau gebracht heeft.
 
Met zijn 'Wander Lust' sluit hij aan bij een rijke traditie van renaissancekunstenaars die Europa tot hun artistieke speeltuin maakten. 'Eine Italienische Reise' werd later ook een 'Romantische' must.
 
Tot op heden blijven kunstenaars zich richten op een samenkomen in steden die een soort artistieke belofte inhouden. Ooit moest je in Brussel zijn, wat later in Parijs of New York, terwijl nu Berlijn nog steeds een grote attractiepool is, waar HET allemaal gebeurt...
 

© Stefaan Van Biesen (detail)
 
 
Maar bij Stefaan Van Biesen gaat het om heel andere verwachtingen, ervaringen, doelstellingen en methodologie. Hij sluit zich meer aan bij de renaissancistische gedachte van de universele mens, voor wie kennis, beeld, taal,... samen gaan in een totaalpakket van 'bezield weten'. 
 
Hij mag dan in het artistieke landschap een eigen pad bewandelen, maar is zeker geen 'Einzelgänger', vermits hij telkens op zoek gaat naar samenwerking met kunstenaars en vertegenwoordigers uit wetenschap of literatuur.
Getuige hiervan is ongetwijfeld zijn intense betrokkenheid bij 'The Milena Principle' en 'WIT Urban Team', waarbij internationale contacten en performance in de openbare ruimte een belangrijk gegeven vormen.
 
Taal en beeld zijn ook evenwaardige partners in de tekeningen en aquarellen die hij nu bij galerie De Buck toont en die ontleend zijn aan diverse recente projecten met onder andere links naar Portugal met Pessoa en Saramago, naar Athene, Brasilia,...
 
 
 
Fernando Pessoa in Café Martinho da Arcada, Lissabon
 
 
 Dat auteurs als Saramago en Pessoa op het pad van Van Biesen liggen, verwondert mij geenszins. De manier waarop ze allebei in staat bleken het urbane landschap met zijn 'decors' en 'acteurs' te beschrijven, ligt in de lijn van zijn eigen 'Wander Lust', waarin (zoals de in Braga -Portugal- residerende Simona Vermeire het noemt) "het wandelen een waarnemende stimulans in relatie tot de ruimte wordt".
In 'White Walk' werken Van Biesen en Vermeire de komende twee jaar samen aan een doctoraal, artistiek en literair project met Lissabon, Pessoa en Saramago in de hoofdrol:
 
SPAZIERGANGWISSENSCHAFT.
 
 
Ik moet hier ook denken aan het boek van Saramago, 'Het leven en de dood van Ricardo Reis', waarin Pessoa (onder het heteroniem Ricardo Reis) na jaren weer in Lissabon komt: de aankomst per schip in de haven, de regen, het hotel, de wandelingen,...
Maar natuurlijk kan je evenmin buiten het 'Boek der Rusteloosheid' van Pesso zelf.
 

Stichting José Saramago, Lissabon
 
 
 Waar ligt de grens tussen de visuele en de gevoelsmatige ervaring van de werkelijkheid ?
 
De auteur (be)(her) schrijft, de beeldende kunstenaar (her)tekent. Maar allebei geven ze hun visie op 'de' werkelijkheid.
 
Pessoa drukt het zelf als volgt uit:
 
"O poeta é um fingador.
Finge tão completamente
Que chega a fingir que é dor
A dor que deveras sente."
 
(De dichter wendt slechts voor.
Hij veinst zo door en door
Dat hij zelfs voorwendt pijn te zijn
Zijn werkelijk gevoelde pijn.)
 
Eerste strofe van gedicht 'Autopsicografia' uit 'Cancioneiro'
 
Bron: De mooiste gedichten van Fermando Pessoa, De morgen - Wereldpoëzie, 2006
 

 © Stefaan Van Biesen
 
 
 Maar laat u vooral niet afschrikken door dwaalsporen op de paden die kunstenaars, schrijvers en dichters voor ons uittekenen. Trek zelf stevige wandelschoenen aan (of indien nodig 'waterschoenen') en ga mee op pad.
 
 
WANDER LUST
 
Stefaan Van Biesen
 
tot 30 december 2013
in
Galerie S&H De Buck
Zuidstationstraat 25
9000 GENT
 
woensdag t.e.m. zaterdag: 15 tot 18 uur
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
 
 
 


woensdag 4 december 2013

Evi Vingerling bij Kristof De Clercq (Gent)

 
 De schilderijen waarmee Evi VINGERLING (NL, 1979) de sobere, witte, luchtige ruimte van Galerie Kristof De Clercq inpalmt, zijn dermate subtiel dat je sommige ervan in eerste instantie als (bijna) monochroom ervaart, terwijl andere meer in het oog springende florale en landschappelijke elementen lijken te bevatten.

Dat ene grote doek met een zwart, levendig beeld in een egaal gele omgeving (zie foto hierna) is een 'buitenbeentje' en kan zich in de zijruimte  ten volle uitleven, zonder de meestal stillere of intiemere werken in de grote zaal te onderdrukken.
 
 
Evi Vingerling, Z.T., 2013, acryl op canvas, 230x180cm
 
 
 Wie de werken dichterbij gaat bekijken, ontdekt een ongewoon eenvoudige, bijna mechanische en ongetwijfeld snelle manier van schilderen in zeer dunne verflagen. Vreemd genoeg lijken alle vragen over voor- en achtergrond hier meestal overbodig. Zijn deze schilderijen letterlijk gelaagd gemaakt of het resultaat van een gelijkmatige vlakverdeling?
Er is in elk geval telkens slechts sprake van twee dialogerende beeldniveaus.
Deze schilderijen geven alleszins een totaalbeeld en focussen slechts uitzonderlijk op een in het oog springende afbeelding, zoals in die geel-zwarte of de zwart-roze.
Sterk contrasterende of zacht dialogerende vormen en kleuren wisselen elkaar af in een wereld die elke overbodigheid achterwege laat: essentiële schilderkunst.
 
 
Evi Vingerling, zaalzicht @ Kristof De Clercq Gallery, Gent, 2013
 
 
Evi Vingerling
 
tot 22 december 2013
 
bij
Kristof De Clercq Gallery
Tichelrei 82
9000 GENT
 
vrijdag, zaterdag, zondag: 15 - 18 uur
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


maandag 2 december 2013

HISK laureaten: Portrait of the Artist

 
 De  11 Laureaten 2013 van het HISK in Gent tonen hun

PORTRAIT OF THE ARTIST
Works and References

Curator: Katerina Gregos

'Portrait of the Artist' is niet alleen een tentoonstelling waarin de nieuwe Laureaten van het Hoger Instituut voor Schone Kunsten hun visitekaartje afleveren, maar tegelijk een dubbele catalogus die je in één deel onderdompelt in (de context van) de beeldende wereld van deze kunstenaars en je in een tweede boekje via gesprekken en biografische gegevens kennis laat maken met hun achtergronden en evolutie.
(Deze dubbele catalogus is een schitterend document voor amper 10 euro)

De curator stelt zelf uitdrukkelijk dat het hier veeleer gaat om een reeks solopresentaties dan om een groepstentoonstelling. De verdeling in verschillende kamers maakt dat overigens extra duidelijk. De kunstenaars werden uitgenodigd om zichzelf via hun werk voor te stellen.

Hoezeer ze zichzelf daarbij blootgeven is sterk individueel afhankelijk, net als de weg die ze vanaf nu zullen bewandelen.

De volgende referentiebeelden leiden u door deze tentoonstelling. De links in de namen van de kunstenaars brengen u naar hun website voor een nadere kennismaking. U kan ook informatie over de kunstenaars vinden op de website van het HISK.


 
HISK by night 
Meggy Rustamova sings for you while you come in
 
Bij de voordeur krijg je al een auditieve impuls met dank aan Meggy RUSTAMOVA
 Binnen toont ze haar 'beeldend' werk. Ze dook vroeger reeds verschillende keren in Waterschoenen op.

Meggy Rustamova @ HISK Laureates 2013 
 
 
 Installatie van Katrin KAMRAU

Katrin Kamrau @ HISK Laureates 2013 
 
 
Beeld uit 'The Aloitador' van Ben VAN DEN BERGHE 

 Ben Van den Berghe @ HISK Laureates 2013
 
 
Schilderijen van Andres EGLITIS

Andres Eglitis @ HISK Laureates 2013 
 
 
'Geluidsinstrument' van Jeroen UYTTENDAELE

Jeroen Uyttendaele @ HISK Laureates 2013 
 
 
Fotograaf Patrick WOKMENI 

 Patrick Wokmeni @ HISK Laureates 2013
 
 
 Sara BJARLAND, van 'klein' in de bibliotheek naar groot in de kamer ernaast
 
Sara Bjarland @ HISK Laureates 2013 
 
 
Erika HOCK ... 'Pavillon de femme' ... 

Erika Hock @ HISK Laureates 2013 
 
 
 De bevreemdende plantenwereld van Sara BJARLAND

Sara Bjarland @ HISK Laureates 2013 
 
 
 Suat ÖGÜT en 'The first Turk... immigrant...'

 Suat Ögüt @ HISK Laureates 2013
 
 
De 'archtiecturale' wereld van Frederico ACAL
 
 Frederico Acal @ HISK Laureates 2013
 
 
 Film en video met Hamza HALLOUBI
 
 Hamza Halloubi @ HISK Laureates 2013
 
 
 
Nog tot zondag 8 december 2013
 
donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag: 12 - 18 uur
 
HISK
Charles de Kerckhovelaan 187A
9000 GENT 
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN