De schilderijen waarmee Evi VINGERLING (NL, 1979) de sobere, witte, luchtige ruimte van Galerie Kristof De Clercq inpalmt, zijn dermate subtiel dat je sommige ervan in eerste instantie als (bijna) monochroom ervaart, terwijl andere meer in het oog springende florale en landschappelijke elementen lijken te bevatten.
Dat ene grote doek met een zwart, levendig beeld in een egaal gele omgeving (zie foto hierna) is een 'buitenbeentje' en kan zich in de zijruimte ten volle uitleven, zonder de meestal stillere of intiemere werken in de grote zaal te onderdrukken.
Dat ene grote doek met een zwart, levendig beeld in een egaal gele omgeving (zie foto hierna) is een 'buitenbeentje' en kan zich in de zijruimte ten volle uitleven, zonder de meestal stillere of intiemere werken in de grote zaal te onderdrukken.
Evi Vingerling, Z.T., 2013, acryl op canvas, 230x180cm
Wie de werken dichterbij gaat bekijken, ontdekt een ongewoon eenvoudige, bijna mechanische en ongetwijfeld snelle manier van schilderen in zeer dunne verflagen. Vreemd genoeg lijken alle vragen over voor- en achtergrond hier meestal overbodig. Zijn deze schilderijen letterlijk gelaagd gemaakt of het resultaat van een gelijkmatige vlakverdeling?
Er is in elk geval telkens slechts sprake van twee dialogerende beeldniveaus.
Deze schilderijen geven alleszins een totaalbeeld en focussen slechts uitzonderlijk op een in het oog springende afbeelding, zoals in die geel-zwarte of de zwart-roze.
Sterk contrasterende of zacht dialogerende vormen en kleuren wisselen elkaar af in een wereld die elke overbodigheid achterwege laat: essentiële schilderkunst.
Evi Vingerling, zaalzicht @ Kristof De Clercq Gallery, Gent, 2013
Evi Vingerling
tot 22 december 2013
bij
Kristof De Clercq Gallery
Tichelrei 82
9000 GENT
vrijdag, zaterdag, zondag: 15 - 18 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.