Enkele dagen geleden nam Waterschoenen u mee naar Drogenbos voor een bezoek aan de tentoonstelling 'Michel Seuphor' in FeliXart.
Vandaag stappen we bij het Brusselse Zuidstation op tram 82, richting Drogenbos Kasteel, al ligt onze bestemming een heel eind vroeger. We rijden voorbij WIELS (waar nog tot 26 januari Walter Swennen te gast is) en stappen in de Van Volxemlaan uit bij de halte 'Kastanjes'. We wandelen even terug en staan voor de site van 'Rosas / P.A.R.T.S.', de zetel van het dansgezelschap en de dansschool van Anne Teresa De Keersmaeker.
In het statige gebouw rechts op de site woont en werkt Ermias KIFLEYESUS (°1974, Ethiopië), geen onbekende voor de regelmatige lezer van Waterschoenen.
@ Atelier Ermias Kifleyesus
© Ermias Kifleyesus, deel installatie Netwerk, 2010
In december 2010 dook hij hier voor het eerst op, nadat ik vol zalige verbazing zijn werk ontdekte in de tentoonstelling 'Rafa the Magician' in Kunstencentrum Netwerk te Aalst. De installatie die ik toen omschreef als 'ronduit indrukwekkend' komt me meteen voor de geest wanneer hij me binnenleidt in zijn kelderatelier dat eigenlijk meer weg heeft van (en dienst doet als) stapelruimte.
Ik ontdek hier (zie foto hierboven) de verpakkingen in piepschuim, zoals hij die toen voor zijn 'archeologische' installatie gebruikte. Materialen mogen best banaal zijn. Alles hangt er vanaf wat de kunstenaar er mee aanvangt.
Dat Ermias Kifleyesus niet met voor de hand liggende materialen en volgens klassieke methodes te werk gaat, zal verder nog duidelijker worden.
Nochtans was hij in zijn geboorteland Ethiopië aanvankelijk opgeleid als 'klassiek' schilder. In zijn presentatie bij Netwerk toonde hij toen overigens ook enkele schitterende schilderijen.
© Ermias Kifleyesus
Sinds 1998 woont hij in België, waar hij in 2009 laureaat van het HISK werd. Eerder werd hij reeds (2004) Master in Arts bij de London Art School.
Na zijn passage bij Netwerk dook hij in 2011 weer op in 'Ename Actueel Sediment', een krachtige groepstentoonstelling van curator Hans Martens, die als voormalig directeur van het HISK het werk van Kifleyesus als geen ander kende.
Ook daar was zijn bijdrage onvergetelijk. Hadden we het naar aanleiding van zijn passage in Netwerk reeds over een 'archeologische' installatie, dan was hij hier op de archeologische site van Ename helemaal op zijn plaats. De prachtige muurschildering (gemaakt volgens de transfertechniek) lag geheel in de lijn van zijn werkmethode waarbij hij 'beelden' verzamelt in telefoonwinkels: toevallige gebruikers van de telefooncabines maken 'onbewust' tekeningen, krabbels, droedels op de door Kifleyesus ter beschikking gestelde bladen of andere materialen. Die haalt hij dan later weer op, brengt ze samen, manipuleert, transfereert of vult aan met bijvoorbeeld architecturale tekeningen zoals in 'Beautiful Seeds' (2011) in Ename.
© Ermias Kifleyesus
De internationale telefooncentrales in steden als Brussel hebben voor Kifleyesus een grote symbolische waarde in het kader van migratie. Het zijn de plaatsen waar mensen van allerlei nationaliteiten op zoek gaan naar contacten met hun roots, met het thuisfront.
Tijdens hun telefoongesprekken worden ze door de kunstenaar ingeschakeld als onbewuste medewerkers in zijn artistiek project.
Ook de ruimtes waar Kifleyesus zijn 'basismateriaal' verzamelt, maken voor hem dus deel uit van het begrip 'atelier'. Maar uiteraard worden de uiteindelijke werken in zijn kelderatelier of in zijn 'salonatelier' afgewerkt.
Leven en werken lopen bij de kunstenaar duidelijk samen. Living-salon en werkruimte vormen een twee-eenheid. Alleen de ruime woonkeuken lijkt aan de artistieke drift te ontsnappen, al heeft het oudste zoontje van het gezin hier al een eigen tekenhoekje verworven.
© Ermias Kifleyesus (detail)
Tussen al die beeldende activiteiten laat Delphine DUTOIT (Mevrouw Kifleyesus) zich evenmin onbetuigd op het artistieke vlak, al liggen haar prioriteiten in de wereld van woord en theater. Naast haar lesopdracht in de Academie voor Muziek en Woord (Sint-Agatha-Berchem),waar ze toneel en dramatische expressie onderwijst voor een publiek van 8 tot 20 jaar, is ze sterk bezig met theaterproducties voor kinderen en jongeren.
Maar ook de wereld van manlief is daarin blijkbaar nooit ver weg. Zo is er een voorstelling voor kleuters (Geknipt / Sur Mesure) rond abstracte kunst of theater voor pubers waarin het thema 'jongeren en de stad' aan bod komt.
Ermias Kifleyesus met Ethiopische en Delphine Dutoit met Westvlaamse roots, wonen en werken bewust in en met de grootstad Brussel, al lijken ze hier in hun huis op een rustig eiland te verblijven (met het stedelijk sociaal weefsel als werkterrein en ervaringsgebied binnen handbereik)
Ermias Kifleyesus dook vorig jaar ook nog op in Waterschoenen tijdens tentoonstellingen bij Marion de Cannière in Antwerpen: 'Dreaming of the South' en 'The Gunshot'.
Ermias Kifleyesus vertelt over zijn werk...
'Geknipt Sur Mesure', een voorstelling van de vzw Magrove/Tentactile...
een impressie
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.