Zowat een jaar geleden nam WATERSCHOENEN u een eerste keer mee naar Maison Particulière in Brussel. In ons artikel naar aanleiding van de tentoonstelling 'Sex, Money and Power' kreeg u toen een inleiding omtrent ontstaan, opzet en werking van dit uitzonderlijke 'kunsthuis'.
Onlangs gingen we graag terug voor een nieuwe tentoonstelling.
'Gemoedstoestanden' is de Nederlandstalige titel, maar de Franse initiatiefnemers herkennen zch ongetwijfeld perfect in 'Etats d'âmes', terwijl 'States of Mind' een universeel beeld schept.
Die universaliteit weerspiegelt zich overigens perfect in de tentoongestelde collecties.
Naar goede gewoonte nodigden Myriam en Amaury de Solages, als enthousiaste initiatiefnemers van dit schitterend project, enkele collega-kunstverzamelaars uit om samen met hen deze nieuwe tentoonstelling tot stand te brengen.
Onlangs gingen we graag terug voor een nieuwe tentoonstelling.
'Gemoedstoestanden' is de Nederlandstalige titel, maar de Franse initiatiefnemers herkennen zch ongetwijfeld perfect in 'Etats d'âmes', terwijl 'States of Mind' een universeel beeld schept.
Die universaliteit weerspiegelt zich overigens perfect in de tentoongestelde collecties.
Naar goede gewoonte nodigden Myriam en Amaury de Solages, als enthousiaste initiatiefnemers van dit schitterend project, enkele collega-kunstverzamelaars uit om samen met hen deze nieuwe tentoonstelling tot stand te brengen.
1
Zaalzicht 'Grand Salon' @ Maison Particulière
vlnr: Thomas Lerooy, States of Mind & Flying without wings, 2014, mixed media on paper,
Courtesy of the artist and Gallery Rodolphe Janssen
John Kirby, Deep Water, 1989, oil on canvas, Private collection
Thomas Lerooy, Why worry, 2009, bronze, Courtesy of the artist and Gallery Rodolphe Janssen
De uitgenodigde collectioneurs zijn stuk voor stuk gerenommeerde figuren in Belgische en internationale artistieke middens. Elk van die collecties is uiteraard ontstaan dankzij een inbreng van de nodige financiële middelen, maar vooral vanuit een niet aflatende, levenslange gedrevenheid.
De presentaties in Maison Particulière worden overigens telkens begeleid door een eenvoudige, maar zeer efficiënte bezoekerscatalogus die (per kamer) de herkomst van de werken omschrijft als 'Private Collection'.
Bovendien ligt de nadruk hier niet op alle mogelijke 'grote namen' die ongetwijfeld in elke verzameling zitten, maar concentreren de tentoongestelde werken zich op het thema.
2
'Petit Salon' @ Maison Particulière
Jan Vercruysse, Muziekdoos, 1988, Mixed Media, Private Collection
Het echtpaar Chris en Lieven Declerck verwoordt een en ander als volgt:
"... De kunstwerken die we gekozen hebben, zijn er die op ons gemoed een speciale invloed hebben teweeggebracht en dit blijven doen. Als er één lijn is tussen onze werken dan is het deze van het leven zelf: beelden vanaf geboorte tot dood met alles daar tussenin en met grote invloed op onze gemoedsgesteldheid ... er is verdriet en vreugde, pijn en genot, ziekte en dood, zoeken en vinden ... kortom 'La condition humaine' ... "
Ook Yannicke en Wilfried Cooreman kunnen zich perfect in deze 'Gemoedstoestanden' vinden. In 2009 stelden ze een deel van hun collectie tentoon in het MDD (Museum Dhondt Daenens in Deurle) onder de titel 'When the moon strikes'.
Zij zeggen het met hun woorden:
"Onze verzameling heeft zich door de jaren heen op een gevoelsmatige manier ontwikkeld, waarbij toeval, individuele emoties en affectie een primordiale rol speelden bij de keuzes die we maakten."
3
'Bibliothèque' @ Maison Particulière
Folkert de Jong, The Practice 'Take 2' (Orange), 2008,
Styrofoam pigmented polyurethane foam customized Euro pallet,
Privat Collection
Tenslotte zijn Colette en Jean-Pierre Ghysels met delen uit hun rijke collectie aanwezig. Zij zorgen hier onder andere voor de subtiele etnische toets. Jean-Pierre Ghysels, ooit nog leerling van Ossip Zadkine, figureert hier echter ook heel prominent als beeldhouwer, in eerste instantie met twee grote sculpturen in de tuin.
Het echtpaar Ghysels formuleert de waarde van kunstwerken in hun leven als volgt:
"Riches entre autre par leur diversité, elles provoquent chez nous des états d'âme. Ces derniers baignent nos vies de l'aube au couchant et sont variables comme le temps qui s'écoule. Ils traduisent nos sentiments de joie ou de tristesse, d'harmonie ou d'inquiétude, d'angoisse parfois mais généralement d' espoir."
4
'Bibliothèque' @ Maison Particulière
Christian Dotremont, Il me suffit de tourner une fois ma main dans la rapidité de l'encre et la lenteur du papier, 1963,
ink on paper, Private Collection
Maar zoals steeds fungeert één kunstenaar als centrale gast. Thomas LEROOY (B,°1981) kwijt zich op voortreffelijke wijze van zijn taak en neemt meteen bij het begin van het tentoonstellingscircuit de honneurs waar.
De tentoonstelling slingert zich langs de vele kamers over drie verdiepingen door het huis. Wandelt u even mee?
Naast het beeldend werk ontdekt u in elke kamer een aantal monografieën over de betrokken kunstenaars en dichtbundels van verschillende auteurs uit de wereldliteratuur: Shakespeare, Baudelaire, Borges, Neruda, Wordsworth, Verlaine,...
De keuze van de sonetten werd door Myriam en Amaury de Solages toevertrouwd aan Victor GINSBURGH.
We wijzen u onderweg op slechts enkele van de meer dan 90 stukken in deze tentoonstelling. Voor een totaal overzicht is een bezoek onontbeerlijk
5
'Salle Louise @ Maison Particulière
Peter Lindbergh, Mathilde, Tour Eiffel Paris 1989 Hommage to Erwin Blumenfeld
& Marc Riboud, 1989, Gelatin Silver Print on Baryta
Private Collection
In de 'Grote Salon' op het gelijkvloers worden we meteen bij het binnenkomen opgewacht door Thomas LEROOY (zie foto 1) met twee zeer recente (2014), grote tekeningen (mixed media on paper). Met 'Flying without wings' en 'States of Mind' is de toon meteen gezet.
Maar laat u meteen rechts bij de ingang toch ook 'verleiden' door de etnische compositie met weefsel en fel gekleurde pluimen ('Ceremonial dance apron Amazonia').
Een eerste bronzen sculptuur van Thomas LEROOY ('Why worry') dialogeert in al haar 'lichamelijkheid' met de abstracte vormgeving van Jean-Pierre GHYSELS in de tuin. Zijn 'Chute d'Icare' doet me denken aan de kop van het 'Grote Paard' door Raymond Duchamp-Villon in de collectie van het Middelheim Openluchtmuseum.
6
'Jardin Louise' @ Maison Particulière
Helmut Stallaerts, 02/12/26 (2008-2009), Sculpted wax and different media
Private collection
In de 'Kleine Salon' staat de 'Muziekdoos' van Jan VERCRUYSSE (zie foto 2) als een soort relikwie tussen de kleurrijke, etnische en multiculturele artefacten. "Je vous écris parce que je n'ai rien à faire et je m'arrête parce que je n'ai rien à dire" luidt de tekst in de box. Ik moet onbewust aan surrealisten à la Marcel Mariën denken...
De kleine bibliotheek aan de straatzijde herbergt enkele absolute beeldende schatten met een zwierige danseres van Folkert DE JONG (zie foto 3) en een logogram van Christian DOTREMONT (zie foto 4), al neemt ook de 'lichtbak' van Sam DURANT ('Like, Man, I'm Tired of Waiting') een wel heel prominente plaats in.
7
Poëzie en beeldende kunst @ Maison Particulière
Op de eerste verdieping worden we in 'Salon Châtelain' meteen links verwelkomd door Jan VAN IMSCHOOT met een portrettengalerij. De 'Magic Mirror' van Ann Veronica JANSSENS zorgt op een totaal andere manier voor gevoelige vibraties.
In de naastliggende 'Salon Louise' brengt een kleine sculptuur van Jean-Pierre GHYSELS ('Antioche') voor een verrassende dialoog teweeg met een onverwacht 'eenvoudig' schilderijtje van Adrian GHENIE.
Aan de overkant test Peter LINDBERGH (zie foto 5) ons evenwichtsvermogen met de grote foto 'Mathilde, Tour Eiffel Paris, 1989'.
8
'Salon Câtelain' @ Maison Particulière
Eric Fischl, Hysterics of Love, 1997, bronze
Private Collection
We gaan verder naar 'Jardin Louise', waar Helmut STALLAERTS (zie foto 6) met een kruisvormige installatie ('02/12/26') de centrale ruimte in beslag neemt.
Boven de vide vlakbij hangt een (in glasvezel en polyester) sculptuur van ATELIER VAN LIESHOUT schuin boven de bronzen 'kop' van Thomas LEROOY ('Why worry') die beneden staat. Let op het figuurtje bij Helmut Stallaerts (zie foto 6) en Thomas Lerooy...
In 'Jardin Châtelain' sta je meteen oog in oog met het op zijn zachtst gezegd 'ongemakkelijk aandoend' beeld van 'Agatha' door Jan VAN IMSCHOOT en begroet Rineke DIJKSTRA ons met drie 'onverwachte' foto's van pas bevallen vrouwen.
9
'Salon Jardin' @ Maison Particulière
Suzanne Lafont, Le Bruit, 1990, Photograph
Private Collection
Ook de derde verdieping houdt nog heel wat verrassingen in petto.
Op de vloer in 'Salon Châtelain' laat Eric FISCHL (zie foto 8) met zijn bronzen sculptuur 'Hysterics of Love' zien dat hij zijn klassiekers kent en het métier beheerst. Een ode aan Rodin en de kwellingen van Camille Claudel ... (?)
In 'Salon Louise' werkt Helmut STALLAERTS zich in de kijker met zijn magistrale schilderij 'The Blind', onder andere geflankeerd door Adrian GHENIE ('Turning Blue II).
Aan de overkant heersen de fotografen Alicia FRAMIS en Andres SERRANO over de dood.
In de 'Dark Room' regisseert Thomas LEROOY een indrukwekkende strijd tussen leven en dood in 'Listen to your heart'.
In de 'Salon Jardin' beheerst Suzanne LAFONT (zie foto 9) de hele hoekruimte met 'Le Bruit', een enorme fotocompositie in 8 delen.
Een schitterende tekening op doek door MUNTEAN & ROSENBLUM zal u wellicht ook aan Rinus Van de Velde doen denken.
10
Poëzie en Beeldende Kunst @ Maison Particulière
Laat dit een aanzet zijn voor een ECHT bezoek !
Tot 30 maart 2014
in
Maison Particulière
Kasteleinstraat 49
1050 BRUSSEL
dinsdag t.e.m. zondag: 11 - 18 uur
donderdag nocturne tot 19.30 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.