In december 2009 wist Pavel BRAILA (°1971, Moldavië) mij bijzonder te verrassen met zijn tentoonstelling 'SOURCE' bij Galerie Jan Dhaese.
Geen wonder dus dat ik er voor zijn nieuwe presentatie in deze galerie als de kippen bij was. Hij heeft het de galeriehouder in elk geval heel wat gemakkelijker gemaakt om de galerie na afloop weer gebruiksklaar te maken. (Ik vermoed dat Jan Dhaese af en toe nog droomt van ontelbare zakken potgrond).
Speelde 'aarde' (dus ook zeer letterlijk) in die vorige tentoonstelling een belangrijke rol, dan beweegt ook de huidige presentatie zich overduidelijk tussen hemel en aarde.
Ook nu weer krijgt neon een prominente rol, al is het dit keer in de weergave van de sterrenbeelden aan de Moldavische hemel.
Geen wonder dus dat ik er voor zijn nieuwe presentatie in deze galerie als de kippen bij was. Hij heeft het de galeriehouder in elk geval heel wat gemakkelijker gemaakt om de galerie na afloop weer gebruiksklaar te maken. (Ik vermoed dat Jan Dhaese af en toe nog droomt van ontelbare zakken potgrond).
Speelde 'aarde' (dus ook zeer letterlijk) in die vorige tentoonstelling een belangrijke rol, dan beweegt ook de huidige presentatie zich overduidelijk tussen hemel en aarde.
Ook nu weer krijgt neon een prominente rol, al is het dit keer in de weergave van de sterrenbeelden aan de Moldavische hemel.
Pavel Braila, schilderij uit de serie 'Father's Dreams'
& Sterrenbeeld boven Moldavië, neon
Het hele tentoonstellingsconcept speelt zich overigens af in zijn thuisland en schept met video en schilderijen een portret van een bestaande en een gedroomde wereld.
De schilderijen vormen de serie 'Father's Dreams' en schetsen in een 'sociaal-realistische' stijl de dromen en verlangens die de vader van de kunstenaar voor zijn zoon (en dochter) in gedachten had. Toen Pavel als jonge man te kennen gaf dat hij in de richting van de beeldende kunsten wilde, stuitte hij bij de vader op (blijkbaar universeel) verzet. Hij moest en zou toch eerst een 'serieus' diploma verwerven. Dus werd hij ingenieur mechanica en vertaler, maar vanaf 2001 studeerde hij aan verschillende academies in Nederland en Frankrijk. Sinds het midden van de jaren '90 verwierf hij zich een internationale plek als beeldend kunstenaar en filmmaker.
Zopas won hij overigens nog de gerenommeerde 'Celeste Prize' voor Video&Animation.
Pavel Braila, schilderij uit de serie 'Father's Dreams'
Hij woont en werkt afwisselend in Berlijn en zijn thuisstad Chisinau (Moldavië).
Die thuisstad speelt trouwens de absolute hoofdrol in zijn film (2011) 'CHISINAU - CITY DIFFICULT TO PRONOUNCE' (57'25"), die hier in de achterste kamer doorlopend geprojecteerd wordt.
De als triptiek gepresenteerde film schetst een gebalde weergave van beeldmateriaal dat gedurende een heel jaar verzameld werd en biedt tegelijk een verloren gegane historische context. Braila heeft zich onder andere vastgebeten in het gebrek aan beeldend documentair materiaal terzake in het nationaal archief en maakt zichzelf en de toeschouwer tot 'historische' getuigen van een snel wijzigende realiteit. Laat u meenemen op het afwisselend rustig en bruisend ritme van de film.
Video 'Chisinau - City difficult to pronounce' , 2011
De neon sterrenbeelden hangen als 'stof voor dromen' hoog aan de wanden of op het plafond van de galerie.
De wanden worden gevuld met levensechte, kleurrijke schilderijen, als weerspiegelingen (zoals reeds aangegeven) van de dromen die zijn vader voor zichzelf en zijn zoon in gedachten had.
De "Eerste Moldavische Kosmonaut' begroet u meteen bij het binnenkomen, aan de andere kant van de schouw geflankeerd door de 'nachtmerrie' van de vader (u begrijpt ter plekke wel waarom).
Schitterend in al zijn nationalistische bevlogenheid is het portret als militair aan de overkant. Maar ook de 'Benzineverkoper' in de tweede kamer zal u ongetwijfeld kunnen bekoren. (Zijn vader zag voor hem deze 'lucratieve' job, beter betaald dan een dokter - zijn vader zelf - in de voormalige Sovjetunie).
Het is tenslotte geen nine-to-five job geworden voor Pavel Braila, maar zijn artistieke bijdrage met sociologisch-historische en puur menselijke inslag is dermate warm en tegelijk confronterend dat we hem alleen maar dankbaar kunnen zijn voor de keuze die hij gemaakt heeft.
Een snoepje uit Chisinau tussen 17 en 23 uur tijdens de vernissage...
Misschien valt er ook bij uw bezoek nog eentje te rapen...
PAVEL BRAILA
tot 23 maart 2014
bij
Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15B
Donderdag t.e.m. Zaterdag: 14 - 18 uur
Zondag: 11 - 14 uur
Wegens deelname aan 'VOLTA New York' met werk van Hedwig BROUCKAERT zal de galerie van 6 tot 9 maart gesloten zijn.
Volgende tentoonstelling: Lee RANALDO
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.