Op 22 februari 2014 richten de 'Vrienden van het S.M.A.K.' hun ART FOCUS op Brussel.
De uitstap gaat eerst richting BOZAR met de pas geopende tentoonstelling 'As sweet as it gets' van Michaël Borremans. Na de middag volgt een atelierbezoek bij Maarten Vanden Eynde en de namiddag wordt afgerond in Aalst, waar Kunstencentrum Netwerk ondermeer Bert Danckaert, Patrick Van Caeckenbergh, Sean Edwards en Miks Metrevics & Kristine Kursisa in de aanbieding heeft.
Bezoek Bozar | ‘As sweet as it gets’, Michaël Borremans
Michaël Borremans brak eind jaren 1990 internationaal door met een gevarieerd oeuvre (tekeningen, schilderijen, films) waarin de bedrieglijkheid van de voorstelling en de absurditeit van het bestaan op een suggestieve, ironische manier worden blootgelegd. Borremans gaat persoonlijke verwijzingen naar historische schilderijen van bv. Velázquez, Goya en Manet niet uit de weg, en refereert ook vaak aan literatuur, fotografie en film. Zijn aandacht voor de macht van de verbeelding maakt zijn subversieve beeldtaal bijzonder aantrekkelijk. Meteen een goede reden om kennis te maken met deze fascinerende kunstenaar, via een overzichtstentoonstelling met een 100-tal werken uit de voorbije 14 jaar. De expo reist vervolgens naar het Tel Aviv Museum of Art en het Dallas Museum of Art.
Michaël Borremans, The House of Opportunity (Im Rhönlandshaft), 2004, 18.26 x 25.24 cm,
Pencil, watercolour & gouache on cardboard, S.M.A.K. Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent
Courtesy Zeno X Gallery, Antwerp
*
Atelierbezoek Maarten Vanden Eynde
Maarten Vanden Eynde (°1977, Leuven) volgde zijn opleiding tot kunstenaar aan de Rietveld Academie voor beeldende kunst in Amsterdam, waar hij in 2000 afstudeerde. Vanden Eynde’s artistieke praktijk krijgt vorm in zowel sculptuur, video, fotografie, installatie en performance, en is vaak contextgebonden. Vanuit de invalshoek van de veranderingen die gepaard gaan met globalisering stelt Vanden Eynde in zijn praktijk vragen bij evolutie. Voor zijn werk gebruikt hij verschillende wetenschappen als inspiratiebron.
'Plastic Reef' was vorige zomer te zien in de tentoonstelling Manifesta 9 in Genk. 'Plastic Reef' van Maarten Vanden Eynde is een sculptuur gemaakt van gesmolten plastic afval dat werd verzameld op verschillende 'gyres' in de vijf wereldzeeën. Een gyre is een systeem van ringvormige zeestromingen die voornamelijk worden veroorzaakt door belangrijke driftstromen (zeestromingen die ontstaan door de wind).
In 2008 ontdekte de kunstenaar dat er zich in de Stille Oceaan een 'drijvend stortterrein' van plastic afval bevindt dat ongeveer even groot is als de Verenigde Staten. Hij besloot deze locatie en andere gyres te bezoeken en honderden kilo's van het drijvende puin te verzamelen. Vervolgens vervoerde hij dit afval naar zijn atelier waar hij het omsmolt tot het kunstwerk ‘Plastic Reef’.
Maarten Vanden Eynde
Maarten Vanden Eynde, Brick Era, 2013, 5 ex., +/- 15 X 10 X 8 cm
Limited Edition I Vrienden van het S.M.A.K.
*
Kunstencentrum Netwerk, Aalst
Bezoek Netwerk Aalst
‘Netwerk - centrum voor hedendaagse kunst’ heeft een werking met een focus op beeldende kunst waarbij zowel internationale uitwisseling als lokale inbedding centraal staat. Netwerk genereert een actieve wisselwerking tussen tentoonstellingen, kunstenaarsresidenties en artistieke projecten waarbij creatie, productie, presentatie en reflectie elkaar versterken.
Bezoek tentoonstellingen: Bert Danckaert ‘Simple Present’ | Sean Edwards ‘Drawn in Cursive’ | Miks Mitrevics + Kristine Kursisa ‘Let me google that for you’
Daarnaast is er een kleine presentatie met een viertal werken van Patrick Van Caeckenbergh en een ingreep van Kelly Schacht en Yves Vanpevenaege.
Patrick Van Caeckenbergh, Le Berceau/De Wieg, 1999-2009
Courtesy Zeno X Gallery, Antwerpen
Collectie Stad Aalst
Raadpleeg ook onderstaande bespreking in WATERSCHOENEN
INFO & INSCHRIJVING via vmhk@scarlet.be of 09/240.76.25
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.