donderdag 20 maart 2014

Re: Painted - Schilderijen uit de collectie in het S.M.A.K. (Gent)


De verzameling van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) in Gent bestaat uit meer dan 2000 werken uit de nationale en internationale productie van 1945 tot heden.
Al die werken tegelijk tonen binnen de beschikbare ruimte is een utopie, temeer daar er ook gewerkt wordt aan een dynamisch tentoonstellingsbeleid (dikwijls in samenwerking met internationale museale partners).

Toch probeert het museum steeds een aantal sleutelwerken uit de verzameling op te stellen.
Zo kreeg in het najaar van 2013 Richard Venlet de mogelijkheid om te putten uit de rijke reserves voor de wisselende opstellingen in het concept 'Museum for a Small City'.

Inmiddels loopt ook sinds januari 2013 de 'extra muros' samenwerking met het CC Strombeek (Grimbergen). Tijdens de vierjarige samenwerking worden verschillende tentoonstellingen gerealiseerd met  werken uit de collectie van het S.M.A.K., aangevuld met werken uit privécollecties en nieuwe producties.
Momenteel loopt daar tot 17 april 2014 'The ever changing body - deel 2'.


Englebert Van Anderlecht / Jean Dypréau, Multiplier les sens, 1959, oliverf op doek,
collectie Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap


Midden september 2014 pakt het S.M.A.K. zelf dan weer uit met 'Kunst in Europa na '68', een verwijzing naar de gelijknamige tentoonstelling waarmee Jan Hoet in 1980 in het toenmalige Museum voor Hedendaagse Kunst (toen nog in de achterbouw van het Museum voor Schone Kunsten) de vijfde verjaardag van zijn museum vierde. De nieuwe tentoonstelling zal op zoek gaan naar de historische waarde van het oorspronkelijke initiatief.

Momenteel loopt in de zalen van het gelijkvloers de tentoonstelling 'RE: Painted - Schilderkunst uit de collectie', zoals steeds begeleid door een kleine, overzichtelijke bezoekersgids.
Toch blijft KIJKEN het belangrijkste of zoals Francis Bacon duidelijk maakt:

"Praten over schilderkunst is altijd hopeloos. Je blijft er maar omheen draaien' 

Het tentoonstellingsparcours behandelt figuratieve en abstracte benaderingen, maar heeft ook oog voor 'recente ontwikkelingen die het medium schilderkunst overstijgen'.
U kunt het parcours volgens het boekje afleggen, maar geen mens kan u verbieden om verloren te lopen en op die manier ontdekkingen te doen en verbanden te leggen.



Karel Appel, Barbaars naakt, 1957, olieverf op doek, Collectie S.M.A.K. Gent
Marlene Dumas, Magdalena (Out of Eggs, Out of Business), 1995, olieverf op doek,
Collectie Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap


Waar begint en eindigt schilderkunst? We staan voor het witte, geometrische 'R74 - 17' (een raster van vierkantjes met opstaande wanden), een typisch ZEROwerk van Jan SCHOONHOVEN: "(...) het element van herhaling, het plaatsen in rijen. Deze ordening komt voort uit de noodzaak voorkeur te vermijden."

Voor Schoonhoven was het gebruik van geometrische vormen dus geen doel op zich, maar een middel tot absolute objectiviteit.
Als we bij Schoonhoven op de rand van de schilderkunst staan, gaan we met Walter LEBLANC nog een stap verder en speelt verf geen rol meer.

Wat een verschil met het iconische 'quatre-mains'-schilderij van Englebert VAN ANDERLECHT en Jean DYPREAU: 'Multiplier les sens' of Bram BOGART, de meester van de gekleurde materie.

Al die verschillende gezichten van de schilderkunst zijn de afgelopen weken niet weg te slaan uit WATERSCHOENEN, maar hier in het S.M.A.K. worden ze meer dan ooit en in historisch perspectief met elkaar geconfronteerd.

Hou zeker halt bij Henri MICHAUX en kijk eens na waar hij zijn inspiratie haalde in ons artikel over de tentoonstelling Joachim Koester in het S.M.A.K.


Werner Mannaers, Kopfschmerz, Collectie S.M.A.K. Gent


De combinatie Karel APPEL - Marlene DUMAS vormt een attractief-tegenstrijdige twee-eenheid van kleurrijke expansie en duistere intimiteit.

In de andere hoek begroeten we de psychedelisch gekleurde popart van Evelyne AXELL.

U ontdekt ongetwijfeld Francis BACON en Jan VAN IMSCHOOT.

Zelf liet ik me met groot genoegen verleiden door de 'Kopfschmerz' van Werner MANNAERS en de 'Spiegelung' van Tatjana GERHARD.

Maar u hebt nog veel meer te goed zoals de schitterende 'technologische' schilderijen van François MORELLET of een picturale reis met Koen VAN DEN BROEK 'From Here To The West And Back'.

En dan hebben we het nog niet gehad over David NUUR, die met een retroprojector en een ijslolly de grenzen van de schilderkunst op een totaal andere manier onderzoekt dan Tove STORCH in haar installaties van metalen frames en transparante doeken.

'RE: Painted' combineert talloze facetten van de schilderkunst tot 26 april 2014


Tatjana Gerhard, Spiegelung, 2002, olieverf op doek, Collectie S.M.A.K. Gent


Op de eerste verdieping wacht u bovendien de retrospectieve 'Ain't Painting a Pain' van Richard JACKSON, een 'orgie' van kleur en vorm (tot 01 juni 2014)


S.M.A.K.
Citadelpark
9000 GENT

dinsdag t.e.m. zondag: 10 - 18 uur



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.