Paul Reniere (°1956) en Martine Depla (°1954) zijn lang geen onbekenden voor 'Waterschoenen'. Al enkele jaren proberen we hun artistieke weg mee te volgen. Als RENIERE&DEPLA doken ze op in de hoedanigheid van beeldend kunstenaar en als curator, telkens als 'twee handen op één buik' en vier handen om mee te werken.
Een wandeling door onze artikels over dit unieke koppel zal u ongetwijfeld een beeld bezorgen van hun werk en hun methode en een perfecte inleiding vormen tot de huidige tentoonstelling en het nieuwe boek met als gemeenschappelijke titel:
'QUATRE MAINS'
(Reniere&Depla en andere geneugten - La part des anges - Que chose soit - Mais l'aile ne fait pas l'oiseau - La joie de se perdre. Bovendien verschenen ze ook in 'The Gunshot' en 'Het Paradijs')
Reniere&Depla, L'air de Fragonard, 100 x 80 cm, 2013
Als samenwerkend artistiek koppel zijn ze natuurlijk geen alleenstaand geval. De meest tot de verbeelding sprekende koppels waren misschien wel Marina Abramovic & Ulay of Christo & Jeanne-Claude.
Voor schilders kunnen we ons die samenwerking 'met vier handen' wellicht moeilijker voorstellen. En toch is het precies waar Reniere&Depla sinds 1995 resoluut voor gaan.
Tijdens hun laatste solopresentatie bij Galerie De Buck in 2012 toonden ze werken uit de serie 'Que chose soit'. Nu staan ze er met werk van de voorbije twee jaar.
Wanneer ik tussen die schilderijen sta, word ik in gedachten heen en weer geslingerd tussen Rembrandt en Spilliaert, tussen licht en duisternis, tussen gedetailleerde en vage beelden, tussen nostalgie en mysterie,...
Het kleurenpalet is meestal verre van uitbundig, maar geeft je nooit een deprimerend gevoel. Het houdt je op je qui-vive, doet je beter kijken in deze wereld van clair-obscur, waar niet altijd alles is wat het lijkt door de soms vreemde cadrage of ingezoomde details.
In deze presentatie ontdekken we verschillende schilderijen van wolken (in de catalogus overigens allemaal op wetenschappelijke wijze benoemd), nevelen van de tijd als was de big bang nog aan de gang of nog maar net achter de rug en moet de hele 'schepping' nog tot leven komen.
Maar ook het meer herkenbare duikt op, de beeldtaal die we van hen gewoon zijn: een barokke lijst, een sculptuurtje bij een spiegel, een vreemd artefact,... stuk voor stuk gegroeid uit hun verzameling foto's die ze op talloze reizen maken.
Maar de schilderijen zijn niet zomaar reproducties van de onderwerpen op de foto's. Ze leggen een waas over de geregistreerde realiteit. Door die typische Reniere&Depla-touch ontstaat een wereld met meer vragen dan antwoorden, met andere woorden de wereld van het leven zelf.
Reniere&Depla, Hidden Selfportrait, 80 x 100 cm, 2013
In de laatste kamer rechts springt één schilderij in het oog door zijn helder kleurgebruik. Het heet 'L'air de Fragonard'. Op het schilderij blijken longen afgebeeld.
Longen - lucht - air, heel duidelijk, maar ook heel dubbel: ongetwijfeld een verwijzing naar de 18de eeuwse schilder Jean-Honoré Fragonard die voor licht en kleur ging, maar misschien ook refererend aan parfum van het merk Fragonard en wellicht ook gekoppeld aan gezondheid versus ziekte.
Samen met deze tentoonstelling verscheen bij uitgeverij Lannoo het gelijknamige boek 'Quatre mains' met schilderijen en tekeningen, naast beschouwende teksten van Eleen Deprez en Hans Theys.
Voor deze gelegenheid hebben de kunstenaars ook een editie gemaakt, die in combinatie met het boek beschikbaar is in de galerie.
Reniere&Depla, Pelican Blanc, 100 x 80 cm, 2013
Op 30 maart wordt bovendien in galerie De Buck een project voorgesteld dat Reniere&Depla samen met Johan Clarysse uitgewerkt hebben.
Recent ontdekten ze dat Gustave Courbet tijdens zijn bezoeken aan België in het huis, waar nu galerie De Buck gevestigd is, gelogeerd heeft bij de toenmalige adellijke familie Papeians de Morchoven en daar ook schilderde.
De kunstenaars tonen op 30 maart 2014 om 11 uur het resultaat van hun artistieke hommage aan Courbet onder de toepasselijke titel:
'Le visiteur d'Ornans'
*
Reniere&Depla
'Quatre mains'
tot 5 april 2014
in
Galerie S&H De Buck
Zuidstationstraat 25
9000 GENT
woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag: 15 - 18 uur
Ook open op zondag 23 maart 2014 van 11 tot 18 uur n.a.v. Gent Matinees
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.