vrijdag 18 april 2014

Johan De Wit en Carlo Mistiaen bij Loods 12 (Wetteren)


In Loods 12 huizen momenteel twee volbloed romantici, al proberen ze dat elk op hun manier te verbergen achter een flinke dosis pure vormelijkheid.
Carlo MISTIAEN en Johan DE WIT zijn door Vincent De Roder samengebracht.

Wie via de rode poort in Loods 12 binnenkomt, wordt meteen geconfronteerd met de dubbele aanwezigheid in een toch wel strak geregisseerde, maar warme opstelling.
De blik richt zich onvermijdelijk eerst op de grote werken: het 'Behang' van Carlo Mistiaen aan de overkant, links het 'Grote Drieluik' en rechts de grote 'Sculptuur' van Johan De Wit.

Die eerste blik is natuurlijk slechts het begin van een hernieuwde ontdekkingstocht in de wereld van twee kunstenaars, die allebei een hele tijd afstand genomen hadden van het 'openbare' artistieke leven.

Johan De Wit, Sculptuur, 2014, 132 x 137 x 105 cm
geëxtrudeerd polystyreen


Johan DE WIT stak pas enige tijd geleden opnieuw zijn hoofd boven het artistieke maaiveld. Met zijn Gentse kompaan Honoré d'O verscheen hij in november 2012 bij Kristof De Clercq Gallery. In november 2013 kon u in WATERSCHOENEN kennis maken met zijn bijdrage in 'Objects of Affection' bij Villa De Olmen.

Ook nu weer duikt hij op met sculpturen, video en wat ik gemakkelijkheidshalve foto's zal noemen (maar waar wel wat meer overwegingen, bewerkingen en ingrepen aan te pas komen).
Natuurlijk kunnen we hier ook niet buiten het grote 'Drieluik' van met Tipp-Ex volkomen onleesbaar gemaakte kranten. Het lijkt er op te wijzen dat Johan De Wit de 'waan van de dag' wil uitschakelen. Relativeren is de boodschap.


Johan De Wit, Sculptuur, vlnr 2013/2014, 42 x 172 x 25 cm;
2014, 113 x 62 x 30 cm; 2013/2014, afmetingen variabel;
2014, 68 x 83 x 60 cm; geëxtrudeerd polystyreen; 
Video Z.T., 2013, oplage 5 ex.


Intussen realiseert hij een doordacht, origineel en technisch sterk oeuvre, dat toch telkens vol verrassingen zit. Wanneer je denkt zijn werkmethode begrepen te hebben, komt hij met andere materialen en technieken aanzetten en laveert zonder problemen over en weer tussen het beeld van de gevoelige dromer en de kunstenaar-bouwmeester-'meubelmaker' die zijn objecten met uiterste precisie (maar met totaal onverwachte materialen) assembleert.

Werkte hij voor zijn sculpturen in 'Objects of affection' nog met afgietsels in polyurethaan van echte houten planken en balken, dan assembleert hij zijn huidige 'meubels' met stukken uit isolatieplaten in geëxtrudeerd polystyreen.

Speciaal voor Loods 12 heeft hij overigens een multipel (10 ex.) gemaakt.



Carlo Mistiaen, Sculptuur, 2013, 40 x 47 x 26 cm, keramiek;
Behang, 1997, 208 x 408 cm, canvas, acryl, papier


Ik herinner me Carlo MISTIAEN als een poëtische, secure vakman, die taal en teken combineerde in schitterend papieren 'kantwerk' zoals in 'La bien-aimée de Guido Gezelle' (collectie M HKA).

Het gebruik van teksten, die hij verknipte en plakte laat zich in deze tentoonstelling opmerken in het grote 'Behang' (1997), dat met een groot esthetisch en harmonisch gevoel opgebouwd is. Wie dichterbij gaat kijken, ontdekt een onderliggend gevoel dat de harmonie van het leven onderuit haalt: "There is no sense in ..." 
Tekeningen uit hetzelfde jaar 1997 dienen dan weer (ook letterlijk) als basis voor de zeer recente sculpturale keramiek. Het lijkt wel of de kunstenaar zichzelf grotendeels verlost heeft van de strikte, esthetiserende werkwijze. Hij hanteert lossere groeivormen, soms zelfs getuigend van 'oermassa', maar toch blijft hij oog hebben voor geglazuurde details, die de harmonische en structurerende kracht van het vroegere werk in ere houden.


Carlo Mistiaen, Sculptuur (detail), 2012, 56 x 29 x 32 cm, keramiek



Johan DE WIT & Carlo MISTIAEN

tot 27 april 2014
bij
LOODS 12
Koophandelstraat 12
9230 WETTEREN
Wijk Overbeke

zaterdag - zondag: 14 - 18 uur

www.loods12.be


© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.