maandag 30 juni 2014

Coming People in het S.M.A.K. (Gent)


In april van dit jaar konden we hier in WATERSCHOENEN de oproep van S.M.A.K. en de Vrienden van het S.M.A.K. meegeven voor afgestudeerden van het Hoger Kunstonderwijs in België om zich kandidaat te stellen voor de vernieuwde versie van 'COMING PEOPLE' en in ons artikel van 7 juni kreeg u een compleet overzicht van de gewijzigde editie, die intussen sedert vorige week in het S.M.A.K. gestart is.

'Coming People 2014' zit mee in een geheel van drie tentoonstellingen die de hele zomer lang de eerste verdieping van het museum tot een verrassend gevarieerd circuit omtoveren, met Wilfredo Prieto in de middenzaal en de overkant en David Bade & IBB aan de voorkant.
Over die laatste twee tentoonstellingen leest u hier binnenkort een verslag.

Maar eerst is het dus tijd voor een nieuwe generatie kunstenaars.

Naar aanleiding van de editie 'Coming People 2009', die toen nog in de achterzaal op de benedenverdieping doorging, schreef ik:

"Benieuwd hoe al deze jonge oeuvres evolueren in een nabije en verdere toekomst... of en zo ja, wanneer ze het museum via de 'grote poort' binnenstappen".

Die vraag stelt zich natuurlijk ook vandaag, hoewel voor bepaalde geselecteerden al heel wat deuren wijd open staan. Maar daarover straks meer...



 Jóhanna Kristbjörg Siggurdardóttir, OrangePurpleBlue (Neo) 
Constructiv-Emotionalism, 2013-2014





Ingevolge de oproep tot deelname boden 150 afgestudeerden van de voorbije twee jaar hun portfolio aan. Na een eerste preselectie door de curatoren van het S.M.A.K. weerhield de jury, bestaande uit Hilde Teerlinck (directeur FRAC, Nord-Pas De Calais), Lorenzo Benedetti (directeur van De Appel, Amsterdam) en Martin Germann (senior curator van S.M.A.K. Gent), uiteindelijk 13 kunstenaars voor de huidige tentoonstelling.

Van de 13 geselecteerden komen er, ondanks de openstelling van het initiatief naar alle Belgische kunsthogescholen, toch nog 7 uit het Gentse LUCA en KASK. Dat pleit ongetwijfeld voor de kwaliteit van die laatste twee, maar biedt zeker ook een kans tot nog grotere respons vanuit de andere Belgische opleidingen. Bij de eerstvolgende editie over twee jaar zal een en ander zich wellicht nog duidelijker affirmeren.

Maar nu zijn er dus ook al vertegenwoordigers van Sint-Lucas Hogeschool en Koninklijke Hogeschool (Antwerpen), Media Arts and Design Faculty (Hasselt), La Cambre Arts Visuels (Brussel) en Ecole Supérieure des Arts (Luik).

Meteen bij het binnenkomen in de grote zaal worden we door Johanna Kristbjörg Siggurdardottir (°1982) (ex KASK en nu HISK) vergast op een indrukwekkende installatie in een mix van diverse media: schilderijen, sculptuur, video, textiel ...
Sterk geritmeerde vorm- en kleurelementen zorgen voor een totaalbeeld in deze compositie met kunsthistorische allures.

De meeste deelnemers aan 'Coming People' zijn geboren tussen 1987 en 1990, de echt aanstormende generatie dus.
Maar ook Lut Vanautgaerden (°1960) behoort tot de pas afgestudeerden (Media, Arts and Design Faculty - Hasselt). Ook zij mixt beelden, maar houdt het bij een fotografische illusie van drie dimensies als geïntegreerd 'decor' voor haar schilderijen.


Achterwand Bert Huyghe, 2014-2013
 Rechts vooraan Thomas Gilissen, Untitled, 2013


Max Pinckers (°1988) heeft als fotograaf op zeer korte tijd een dusdanige reputatie opgebouwd, dat hij zowat overal tegelijk opduikt, van galeries (zie o.a. EL in Welle) tot BOZAR, terwijl hij hier dus bij de 'Coming People' hoort.
In het midden van de zaal staat een groot fotopaneel (gebogen lichtbak in samenwerking met Gauthier Oushoorn) uit de serie 'Will They Sing Like Raindrops or Leave Me Thirsty'. In maart 2014 was hij daarmee nog te gast in de inmiddels gesloten galerie Fortlaan.

Bert Huyghe (°1989) verrast maar boeit met zijn schijnbaar 'achteloze' schilderijen op diverse dragers, al lijken ze soms zichzelf geschilderd te hebben vanuit een punk-attitude.
Peil bij de balie van het museum ook eens naar zijn alternatieve muzikale kant ...

Thomas Gilissen (°1987) maakt de centrale ruimte tot zijn persoonlijke podium met zijn sculpturen als 'Walking chair' (2014), die me (hoe vreemd het ook mag klinken) aan Giacometti doet denken.

Vanaf de zijwanden kijken de zwart-witte pictogrammen van Jura Shust (°1983) en de kleurrijke schilderijen over tijd en ruimte van Magda Amariorarei (°1988) toe. In de tegenoverliggende hoek heeft Karolien Chromiak (°1989) zich met haar subtiele foto- en geluidsinstallatie 'Residu' gevestigd. De rooktekeningen van Kasper Bosmans (°1990) (een regelmatige 'klant' in Waterschoenen) kennen we nog van een recente tentoonstelling bij Tatjana Pieters.


Nadia Guerroui, Layers, 2012


Nadia Guerroui (°1988) combineert een weergaloze eenvoud en poëzie in haar 'Layers' van een simpel stukje tulle en zwarte inkt. Meer moet dat niet zijn!

De stelselmatige tekencombinatie van Lisette De Greeuw (°1990) brengt me in de sfeer van Zero.

De constructies van Leyla Aydoslu (°1987) houden me staande in een denkpatroon dat ik niet meteen kan ontrafelen. Maar misschien is dat wel hun sterkte. 

In de videokamer van Margarita Maximova (°1990) sta ik op de grens tussen land, lucht en water. Plots verschijnt die suggestieve ondertiteling: "then again, their moving wasn't effortless"...

Het bezoek was alvast de moeite waard.


Leyla Aydoslu, Mould II, 2013 & Construction XXXII, 2014
Lisette De Greeu, Untitled (detail), 2012 - present


Op 13 september 2014 wordt de tentoonstelling afgerond met de uitreiking van de 'Prijs van de Vrienden van het S.M.A.K.' voor één van de geslecteerden.
Benieuwd wie met de 5000 Euro naar huis mag...

Tot daar een uiteraard summier overzicht.

Zelf gaan ontdekken is de boodschap.

S.M.A.K.
Citadelpark
9000 GENT

dinsdag tot zondag: 10 - 18 uur


© Art Spotter voor WATERSCHOENEN





zaterdag 28 juni 2014

Ria Bosman in Huize St. Bonaventura (Gent)



Huize St. Bonaventura


Een stukje paradijs op aarde, een tuin van Eden bereik je via bovenstaande deur. Je komt dan in een 'peperkoeken' huisje, evenwel zonder meligheid, maar met een eigen, zinnig karakter.

De kleine tentoonstellingsruimte van Huize St. Bonaventura vormt een perfecte thuis voor de minimale, maar o zo gevoelige schilderijtjes van Ria BOSMAN (°1956): kleine rechthoeken (op die ene, achthoekige 'Redstar - Herinnering' na), monochroom of horizontaal dan wel kruisgewijs in dialogerende kleuren geschilderd.



Ria Bosman, Lieveling, 2013, acrylverf op leder op hout,
36,3 x 25 cm

Het gebruik van acrylverf mag dan al gewoon lijken, de drager is dat allerminst. Ria Bosman schildert op leder (op hout bevestigd) i.p.v. op canvas.

Voor haar is dat een terugkeer naar een basismateriaal dat ze jaren geleden (in repen geknipt) al gebruikte voor haar wandtapijten.

De drager beïnvloedt onmiskenbaar de impact van de verf. In een aantal werken gebruikt ze naast acrylverf ook nog 'shoe cream'. U moet maar eens gaan kijken wat dat teweegbrengt.

Ria Bosman kwam reeds meermaals aan bod in WATERSCHOENEN: 2009, 2010, 2010, 2013.


Ria Bosman, Zachte vulling / De punt / Roze bloemen na Sint-Jacobs /
De lucht was blauw / Tweeluik Z.T. , 2013, diverse afmetingen,
acrylverf op leder op hout

RIA BOSMAN

tot 13 juli 2014

in
HUIZE ST. BONAVENTURA
Provenierstersstraat 51
9000 GENT

zaterdag: 15 - 19 uur
zondag: 11 - 19 uur

www.huizebonaventura.be



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

vrijdag 27 juni 2014

404 Error: Picture not found in Entrepot Fictief (Gent)



 Het afstudeerproject Fotografie van de Gentse Sint-Lucas Academie pakt jaar na jaar uit met onverwachte titels. Sinds 2011 volgen we deze eindejaarstentoonstellingen (2012 - 2013) op WATERSCHOENEN.

Voor deze nieuwe editie konden ze de benedenruimte van Entrepot Fictief niet benutten, maar de accrochage op de verdiepingen bevat opnieuw prettige ontdekkingen.



 © Farida Lemeatrag

De eerste ontmoeting zorgt al meteen voor een gedeeltelijke déjà-vu, want Farida LEMEATRAG heeft er voor gekozen om haar project rond 'Transgenders' dat ze reeds vorig jaar presenteerde, zowel inhoudelijk als technisch verder uit te werken. Ze had er zelfs een extra academiejaar voor over.


© Lobke Malfait

Lobke MALFAIT onderzoekt in scherpzinnige portretten en situatieschetsen de menselijke relaties en sociale codes in een geglobaliseerde wereld, die een eind van ons westers bed ligt: Afrika, Cuba,...


 © Annick Vernimmen


Annick VERNIMMEN neemt ons mee op fotografisch onderzoek in architecturale omgevingen.


 © Reginald Deroose


Reginald DEROOSE registreert in schijnbare snapshots bewegingen in het straatbeeld en het sociale leven in China.


© Damiano Oldoni
 

Damiano OLDONI volgt het pad van de Italianen in België, van de verlaten koolmijnen rond Waterschei, langs Italiaanse restaurants en pizzeria's op zoek naar de kleine en grote verhalen over de Italiaanse identiteit: een project van 3 jaar zoekt in zwart-wit naar een genuanceerd antwoord.


 © Eveline Bouttens


Eveline BOUTTENS toont fotografie van de weerspiegeling, van het vergankelijke, van het ongrijpbare: visuele realiteit die in vale kleuren of grijze overbelichting ten onder gaat, maar precies daardoor een eigen identiteit verwerft.


© Anthony De Meyere
 

Anthony DE MEYERE ontmantelt banale landschappen of zoomt vanuit vreemde hoeken in op onverwachte elementen.


Nog te bezoeken op
27 en 30 juni 2014: 14 - 18 uur
28 en 29 jun 2014i: 11 - 19 uur

in
ENTREPOT FICTIEF
Jacob Van Caeneghemstraat 16
9000 GENT



bundelt ook werk van afstudeerprojecten uit andere scholen

© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


donderdag 26 juni 2014

Els Ceulemans bij Galerie Jan Dhaese (Gent)


Het binnenkomen in de tentoonstelling van Els CEULEMANS (°1966) ontlokte mij meteen een glimlach. Maar vrij snel kwam ik tot het besef dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is in de situatieschetsen die ze presenteert.

Rozen hebben doornen, de maan kan bijzonder koel zijn en de situaties hebben niet alleen dubbele bodems of foute kantjes, maar ook nog eens verborgen betekenissen voor en achter de schermen.
De opeenvolgende taferelen zijn ontleend aan bestaand beeldmateriaal, maar in gemodificeerde settings herleid tot een soort surrealistische, als sprookjes uitziende beeldende 'verhalen', waarin 'human comedy' en 'human tragedy' elkaars grenzen met de nodige zin voor humor, maar ook genadeloos aftasten.


Els Ceulemans, Airport stories n° 1, schilderij, 125 x 155 cm


Els Ceulemans schildert met zichtbaar plezier of met andere woorden 'avontuurlijk'. Ze zadelt ons niet op met afgelikte plaatjes, maar durft het 'onaffe' introduceren. Daarmee benadrukt ze tegelijk de druk en de onbeslistheid in het leven van haar acteurs.
Het menselijk leven is niet steeds een pretje, vandaar dat mensen nood hebben aan ontspanning en ontsnapping (in gedachten of echt). De titels van haar schilderijen laten wat dat betreft aan duidelijkheid niets te wensen over: Escapism (in tal van versies) / Let's play, ignore and survive / Let's play funny games.

Bij het binnenkomen sta je meteen voor dat tafereel van een mens met een grote pluchen beer op de schouder (Escapism n° 3). Het landschap is onherbergzaam, maar de wandeling gaat schijnbaar overstoord verder...


Els Ceulemans, Escapism n° 3, schilderij, 80 x 100 cm


Het leven zoals het is, maar dan toch stevig op de spits gedreven zoals in een roman: fictie met een realistische basis.

Bespeur ik bij Els Ceulemans een gezonde afkeer voor (winter)vakanties in de Oostenrijkse bergen? Of zijn het de tirolerhoedjes die haar wantrouwen inboezemen? Zoeken hier en daar wat jeugdtrauma's een uitweg?
Psychologen zullen zich ongetwijfeld verdiepen in de thematiek en de dikwijls stripachtige figuren die deze (letterlijk en figuurlijk) verknipte taferelen bevolken.

Onschuld wordt voortdurend bedreigd, maar...
 wat niet weet... niet deert en... overleven is de boodschap.

Elk werk is een zoekprentje op groot formaat.


ELS CEULEMANS

Let's play, ignore and survive

tot 27 juli 2014
in
Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15B
9000 GENT

donderdag tot zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 11 - 14 uur

www.jandhaese.be


© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


woensdag 25 juni 2014

Hannelore Celen bij Second Room (Gent)

 DOK 2014 is 'een werfplek voor verpozing en creatieve manoeuvres': een terras, een speelweide, een café, een ontmoetingsplek, een 'vrijstaat' voor vertier net buiten de stad.

Op de hoek vlakbij de ingang van het terrein heeft SECONDroom een lokaaltje voor tentoonstellingen. Eerder zaten ze in hetzelfde complex om de hoek en in het stadscentrum naast de 'Vooruit'.

Van begin mei tot einde september staat het lokaal elke zondagnamiddag ter beschikking van een kunstenaar of artistiek initiatief.
Kristof Van Heeschvelde, Ben Benaouisse en Steve Reynders zijn de initiatiefnemers van het Gentse luik. (SECONDroom ontstond in Brussel - dankzij Christophe Floré - en is ook actief in Antwerpen)

© Hannelore Celen


Vorige zondag was Hannelore CELEN aan zet met enkele krachtige schilderijen.
In september 2011 ontmoette ik haar al eens in de marge van 'De Lading', een project van Lieven Cateau in Wetteren, waar ze toen een nogal aparte collectie ondergoed presenteerde.

Geen zoeterig gedoe, maar stevige ingrepen laat ze ook in haar schilderijen zien, nu eens in zwart-wit met figuren die me aan Marlene Dumas doen denken (een dame waarvoor Hannelore Celen overigens een flinke bewondering heeft), maar ook (en vooral) sterk geritmeerde composities in een wriemelende mix van menselijke en omgevingsvormen, die elkaar tegelijk verdringen en in (wankel) evenwicht houden.


 © Hannelore Celen


Hannelore Celen vertelt geen rustgevende verhaaltjes nog even voor het slapengaan. Een stoel is in haar doeken geen rustpunt, maar een podium voor een wilde dans, bij voorkeur op hoge hakken. Ik voel de adem van Willem De Kooning.
Toch houdt ze binnen al die actie en wilde penseelvoering ook ruimte voor fijngevoelige toevoegingen in potlood.
In de kleinere werken laat haar beeldenarsenaal zich afzonderlijk benaderen. In haar grotere schilderijen beginnen die aparte elementen aan een 'war of the images'.



© Hannelore Celen (detail)


Volgende kunstenaar op 29 juni: Eric Van Der Kooij


SECONDroom

DOK 2014
Koopvaardijlaan 1
(Hoek Afrikalaan - Koopvaardijlaan)
GENT

elke zondag tot einde september: vanaf 14 uur

Volg het programma op FACEBOOK 'SECONDroom Gent'



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


dinsdag 24 juni 2014

Afscheidstentoonstelling bij Galerie BAVART (Gent)


Een kleine tentoonstelling met werk van vijf kunstenaars die de voorbije twee jaar bij BAVART verschenen, betekent meteen het (voorlopige ?) einde van een galerie die zich nochtans een aparte plaats had verworven in het grensgebied tussen het reguliere en het alternatieve circuit.

De galeriehouder gaat zich concentreren op de eigen kroost en de artistieke activiteit in zijn atelier, allebei nobele doelen die we perfect kunnen begrijpen.

 © Jo Michiels


De voorbije jaren waren we met WATERSCHOENEN een paar keer te gast bij BAVART, voor twee kunstenaars die ook nu weer in beeld komen: Rik SOENEN in oktober 2013 en Alan SMITH in oktober 2012.

In het gezelschap van Jo MICHIELS en Inge DECUYPERE gebruiken ze een voor elkaar verstaanbare, abstracte beeldtaal, terwijl J-P THEUNISSEN met zijn (letterlijk) fotografisch realisme zodanig op een retro-realiteit inzoomt, dat ook hij een graad van abstractie bereikt.
 

 © J-P Theunissen


 Gaan kijken kan nog op ...

woensdag 25 juni & 2 juli: 19 - 22 uur
zaterdag 28 juni & 5 juli: 14 - 18 uur

bij
BAVART
Noordstraat 32
9000 GENT

www.bavart.be

 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN

zaterdag 21 juni 2014

Arture # 1 in De Pastorie (Ressegem)



De actuele beeldende kunst wordt overspoeld door steeds nieuwe initiatieven van galeries, musea, kunstenaars en allerlei groepen die elk op hun manier het artistieke discours willen belichten.
Je moet over een serieus evenwichtsvermogen en stevige waterschoenen beschikken om tegen al die golven bestand te zijn.
Toch kunnen we elk nieuw initiatief alleen maar toejuichen en in de mate van het mogelijke bezoeken. Dus trokken we vorige week naar de allereerste tentoonstelling georganiseerd door 'ARTURE', dat staat voor de samensmelting van ART, NATURE en CULTURE.

'Arture' presenteert zich als 'een tentoonstellingsplatform voor hedendaagse beeldende kunst, een ontmoetingsplaats voor kunstliefhebbers, een belevingsforum voor beeldende kunst'.


Hans Everaert, Instinct, 2014, oil & acrylic on canvas, 50 x 40 cm
Hans Everaert, Autoroute du soleil, 2014, oil on canvas, 140 x 140 cm
 

Met hun eerste tentoonstelling strijken de organisatoren van 'Arture' (niet geheel toevallig) neer in de 'Pastorie' van Ressegem (deelgemeente van Herzele). Sinds vorig jaar is deze voormalige pastoorswoning door de gemeente Herzele omgebouwd tot ontmoetingscentrum.
De ligging van het gebouw, vlakbij de parochiekerk en met in de achtertuin een schitterend bewaard 'motte', kan zowaar idyllisch genoemd worden.
De ruimte is gerestaureerd met een bijzonder oog voor de authenticiteit.

Curator Sven VANDERSTICHELEN (tevens lid van het organiserende 'Arture') heeft ervoor gekozen om Hans EVERAERT als centrale kunstenaar het gezelschap van enkele (internationaal) bekende namen uit het artistieke landschap te bieden.


 Hans Everaert, What it takes, 2013, oil on canvas, 60 x60 cm
Hans Everaert, Rythm Section, 2014, oil on canvas, 85 x 85 cm


Hans EVERAERT neemt het overgrote deel van de ruimte voor zich. Jean-Marie BYTEBIER vergezelt hem in het woonhuis met enkele werken. Nicolas PROVOST zorgt op de zolder voor slow motion en enig licht in de duisternis.
In de tuin leveren drie beeldhouwers elk een specifieke inbreng: Nadia NAVEAU, ATELIER VAN LIESHOUT en Peter ROGIERS.


Hans EVERAERT presenteert schilderijen waarin hij als een soort sporenzoeker zijn driedimensionale landschappelijke of architecturale ervaringen (en soms immens ruimtelijke) vertaalt in het platte vlak van het canvas. Hij laat niet na de blik van de toeschouwer te vangen in een lijnenspel, zodat hij de aandacht in een bepaalde richting dwingt.
Meestal neemt hij ons mee door een 'geschonden' landschap vol krassen en vlekken, tegelijk schraal en gelaagd.
Ik laat me meteen in de eerste kamer rechts verleiden door zijn 'Autoroute du soleil'.

Deze man moeten we zonder twijfel volgen.


 Jean-Marie Bytebier, Spoorloos, 2014, acrylic on wood, 40 x 30 cm
Jean-Marie Bytebier, Of thruth of space, of water and sky..., 2013,
 acrylic on canvas, 130 x 95 cm


Waar Everaert overgaat tot een abstrahering van het landschap, zorgt Jean-Marie BYTEBIER voor een cerebrale doorlichting van een soort romantisch (ideëel) landschap.
In het artikel naar aanleiding van zijn tentoonstelling 'Interstice' bij Galerie Van De Weghe kon u in Waterschoenen (november 2011) met zijn benadering kennismaken.



Op de donkere, maar imposante zolder wacht ons een verstilde en vertraagde menselijke parade in de film 'Illumination' van Nicolas PROVOST. De setting is voor deze presentatie ronduit perfect.

De met een hogesnelheidcamera van 240 beelden per seconde gefilmde scènes van bewegende mensen in een scherp zonlicht, zorgen in slow motion voor een enorm effect van clair obscur.

U kent Nicolas Provost ongetwijfeld ook van zijn film 'The Invaders' met zijn partner Hannelore Knuts in de openingsscène op het strand.

*

Laat u in de tuin verrassen door de sculpturen.

De 'Soccer Ball Head Girl' van Nadia NAVEAU (die ook een prominente plaats kreeg in de tentoonstelling 'Health' van curator Sven Vanderstichelen, eerder dit jaar).

ATELIER VAN LIESHOUT (AVL) duikt op met de recente sculptuur 'De dokwerker' uit het project 'New Tribal Labyrinth'.

Peter ROGIERS lijkt met 'Prolific heart' uit zijn meestal expansieve beeldtaal te springen en zich meer naar binnen te richten.


 Zicht op tuin met sculpturen van Nadia Naveau (Soccer Ball Head Girl_2001),
 Atelier Van Lieshout (De Dokwerker_2014)
en Peter Rogiers (Prolific heart_2013)


De eerste tentoonstelling van 'Arture' is alvast rijk aan vorm, kleur en inhoud. De activiteiten van 'Arture' zullen zich ongetwijfeld verplaatsen naar andere oorden, met nieuwe thema's en bekende of debuterende kunstenaars.

Maar eerst ... met zijn allen naar de 'Pastorie' in Ressegem ... en vergeet die 'motte' niet.

ARTURE #1

tot 29 juni 2014

zaterdag en zondag: 10.30 - 17 uur

in
De Pastorie
Sint-Mauritsplein
RESSEGEM (Herzele)


© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


woensdag 18 juni 2014

Peter Morrens bij Kristof De Clercq Gallery (Gent)

 Kristof De Clercq Gallery, een groene oase in het
centrum van Gent


Galeriehouder Kristof De Clercq heeft niet alleen voeling met het nationale en internationale kunstgebeuren, maar beschikt bovendien over groene vingers. Pal voor de galerie ligt een weelderige groententuin, een verademing midden in de stad.
Maar het is hier nog geen komkommertijd, want in de galerie heeft Peter MORRENS een heus tekenkundig laboratorium ontplooid. Het project 'COVERS' dat hij samen met de galerie en uitgeverij Posture Editions uitwerkte, resulteerde in de huidige totaalinstallatie en een lijvig boek in de serie 'Posture Editions'.


 © Peter Morrens, Kabinet (detail)


De gewone ingang van de galerie is verlegd naar de kleinere achterste ruimte. De ramen van de grote ruimte zijn witgekalkt en tussen de twee kamers bevindt zich een half openstaande deur met daarachter de boodschap 'Stilte a.u.b.'. Maar die boodschap is eigenlijk niet nodig, vermits je als bezoeker onmiddellijk in de ban bent van deze uitgebreide presentatie en je ongetwijfeld meteen je ogen de kost geeft om een en ander in detail te bekijken.

Eerst leidt Peter Morrens je echter binnen in het 'voorgeborchte' van zijn artistieke wereld. Het  kabinet (de kleine ruimte) lijkt te fungeren als een voorlopig archief. Onlangs heeft Morrens zijn atelier en archief vanuit Lier naar Antwerpen verhuisd. Daarbij heeft hij heel wat vroeger materiaal opnieuw ontdekt.
 Hij lijkt ons in dit 'kabinet' te willen voorbereiden op wat komen gaat en geeft ons meteen een belangrijke boodschap mee:

'SOME IMAGES
 YOU WILL SEE MAY BE
ARE NOT REASSURING
and CAN LEAVE 
       TRACES'

U bent gewaarschuwd, maar misschien kunt u straks toch met een gerust hart op weg naar de grote zaal op zoek naar 'THE CLOSE-UP INTIMACY'.


 © Peter Morrens

In de grote ruimte wordt de adem je aanvankelijk benomen door de immense hoeveelheid tekeningen. Laat je zintuigen even wennen aan de tinten van grijs, wit en zwart (al zal die kleurtoets in het midden u ongetwijfeld niet ontgaan).

In functie van dit project heeft Peter Morrens de voorbije vijf maanden 180 tekeningen op A3-formaat gerealiseerd. Het zijn stuk voor stuk HERTEKENDE versies in houtskool en grafiet van vroeger beeldmateriaal, ontleend aan zijn eigen oudere tekeningen of divers bronnenmateriaal, notities, teksten, foto's,...
In die hertekening speelt de relatie tussen heden en verleden en dat vertaalt zich in het uitzicht van de beelden. Er zit RUIS op de tekeningen. Het oppervlak is geschuurd, gekrast, wazig,... als in een aangetast geheugen.

Het gaat hier dus duidelijk over de invloed van de tijd die de herinnering beïnvloedt. Morrens verweeft heden en verleden. Hij maakt 'covers' van zijn eigen oorspronkelijke beelden. Dat levert ongetwijfeld 'vertekeningen' op.


Kaft Posture Editions Nr. 10


De tekeningen zijn op ware grootte in het boek van Poster Editions opgenomen.
Naast de 180 tekeningen bevat het boek ook een tweetalig gedicht van de Nederlandse dichter en kunstenaar Maria Barnas en een beschouwende tekst van de kunsthistoricus en criticus Ed Krcma (University College, Ierland). 
Onder de titel 'Doen, ontdoen, overdoen' wordt het werk Peter Morrens onderzocht in functie van herbevraging, herhaling, twijfel, hertekening binnen de evolutie van de kunstenaar doorheen de tijd.

Het boek ligt ter inzage in de galerie.

De tekeningen van Morrens getuigen van dubbele krachten: beschouwend en manisch, gedetailleerd en 'onaf', klaar en (on)duidelijk...

Peter Morrens opereert onder verschillende namen. Als POINT BLANK PRESS plukt hij woorden en zinnen uit zijn visuele en auditieve leefomgeving. In die hoedanigheid is hij de ontvanger van boodschappen die hij noteert in een nerveus, maar duidelijk handschrift. Maar ook daarin deinst hij niet terug voor dubbele, gemanipuleerde boodschappen...

IK ZAL EENS
GOED  komen
LACHEN  met UW
EXPO SITIE


© Peter Morrens, Selectie uit 'Covers'
 

Peter Morrens

tot 22 juni 2014

in
Kristof De Clercq Gallery
Tichelrei 82
9000 GENT

vrijdag-zaterdag-zondag: 15 - 18 uur

Zondag 22 juni tijdens GENT MATINEE zijn alle deelnemende galeries open van 11-18 uur.





© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


maandag 16 juni 2014

Paul en Ibrich Gees met 'Family encounters' in Entrepot Fictief (Gent)


'Entrepot Fictief' (Jan Colle) in Gent is nog tot 22 juni 2014 herschapen in een heus familiedomein.
Met 'Family Encounters' treden Paul en Ibrich GEES samen voor het voetlicht in een stijlvol geregisseerde tentoonstelling.

Op de uitnodiging was in alle bescheidenheid sprake van 'wandobjecten, tekeningen en schilderwerkjes'. Wie in de galerie binnenstapt, wordt op de hoog ommuurde binnenkoer begroet door Paul Gees met een monumentale sculptuur die de absolute weerspiegeling is van het volgehouden oeuvre dat deze 'evenwichtskunstenaar' al ettelijke jaren opbouwt.


Binnenkoer van Entrepot Fictief met sculptuur
 van Paul Gees

 
Eenmaal in de galerie zelf wisselen de werken van vader en dochter elkaar af in een wonderlijk vanzelfsprekende dialoog van vorm en kleur: family encounters als artistiek gesprek tussen een vader met een meer dan stevige staat van dienst en dito reputatie en een dochter die daar 'plots' (out of the blue) staat met een oeuvre dat een ongekende picturale kracht uitstraalt. Haar eerste echte confrontatie met een publiek is een openbaring.


Ibrich Gees, zonder titel, 2012-2013-2014, 30 x 24 cm
acryl op mdf

 
Het woord 'schilderwerkjes' in de ondertitel van de tentoonstelling slaat weliswaar op het formaat van de gepresenteerde werken, maar inzake de gedegen vormgeving en kleurgebruik in een beheersing van verschillende technieken en dragers (acryl, krijt, oliepastel op mdf, doek) zijn verkleinwoorden geenszins op hun plaats en mag gerust van een voldragen, maar bijzonder fris oeuvre gesproken worden: veelkleurig, gelaagd monochroom, grijs-blauw-zwart, strak of speels,... zoals de momenten van het leven zelf.



 Pal Gees, Opgedeeld & Crossing curves, 2013, hpl-plaat, hout en steen,
55 x 40 x 12,5 cm & 55 x 42 x 14,5 cm


Maar ook Paul Gees blijft na jaren met een herkenbaar oeuvre nog steeds open voor evolutie en experiment. Onlangs wezen we u reeds op zijn wandobjecten met 'gravures' in de witte hpl-platen. Hier werkt hij verder op die aanpak met onder meer de serie kleine werken, gaande van 'Dwars' tot 'Sluitstuk'.

Het vrijstaande beeld (Vertikaal met curve, 2005) in de eerste ruimte 'STAAT' nog steeds met alle tot de essentie herleide kenmerken van 'een Paul Gees'.

FAMILY ENCOUNTERS is een geslaagde dialoog tussen vader en dochter en wat mij betreft ook het perfecte uitgangspunt voor een artistieke monoloog van Ibrich.



Ibrich Gees, zonder titel, 2012-2013-2014, 30 x 24 cm
acryl op mdf


 
Naast de dubbeltentoonstelling, wordt hier ook nog de kunstmap 'CONVENT 22' gepresenteerd. Deze map ten gunste van het woon- en zorgproject voor normaal begaafde mensen met autisme, hebben we reeds eerder voorgesteld in 'Waterschoenen'.
Het is een initiatief van Paul Gees in samenwerking met bevriende kunstenaars.



Info tijdens tentoonstelling of via www.autimismus.be


Tot 22 juni 2014
in
Entrepot Fictief
Jacob Van Caeneghemstraat 16
9000 GENT

maandag,vrijdag, zaterdag: 14 - 18 uur
 zondag: 11 - 12.30 en 15.30 - 19 uur

www.entrepotfictief.be




© Art Spotter voor WATERSCHOENEN