Het binnenkomen in de tentoonstelling van Els CEULEMANS (°1966) ontlokte mij meteen een glimlach. Maar vrij snel kwam ik tot het besef dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is in de situatieschetsen die ze presenteert.
Rozen hebben doornen, de maan kan bijzonder koel zijn en de situaties hebben niet alleen dubbele bodems of foute kantjes, maar ook nog eens verborgen betekenissen voor en achter de schermen.
De opeenvolgende taferelen zijn ontleend aan bestaand beeldmateriaal, maar in gemodificeerde settings herleid tot een soort surrealistische, als sprookjes uitziende beeldende 'verhalen', waarin 'human comedy' en 'human tragedy' elkaars grenzen met de nodige zin voor humor, maar ook genadeloos aftasten.
Els Ceulemans, Airport stories n° 1, schilderij, 125 x 155 cm
Els Ceulemans schildert met zichtbaar plezier of met andere woorden 'avontuurlijk'. Ze zadelt ons niet op met afgelikte plaatjes, maar durft het 'onaffe' introduceren. Daarmee benadrukt ze tegelijk de druk en de onbeslistheid in het leven van haar acteurs.
Het menselijk leven is niet steeds een pretje, vandaar dat mensen nood hebben aan ontspanning en ontsnapping (in gedachten of echt). De titels van haar schilderijen laten wat dat betreft aan duidelijkheid niets te wensen over: Escapism (in tal van versies) / Let's play, ignore and survive / Let's play funny games.
Bij het binnenkomen sta je meteen voor dat tafereel van een mens met een grote pluchen beer op de schouder (Escapism n° 3). Het landschap is onherbergzaam, maar de wandeling gaat schijnbaar overstoord verder...
Els Ceulemans, Escapism n° 3, schilderij, 80 x 100 cm
Het leven zoals het is, maar dan toch stevig op de spits gedreven zoals in een roman: fictie met een realistische basis.
Bespeur ik bij Els Ceulemans een gezonde afkeer voor (winter)vakanties in de Oostenrijkse bergen? Of zijn het de tirolerhoedjes die haar wantrouwen inboezemen? Zoeken hier en daar wat jeugdtrauma's een uitweg?
Psychologen zullen zich ongetwijfeld verdiepen in de thematiek en de dikwijls stripachtige figuren die deze (letterlijk en figuurlijk) verknipte taferelen bevolken.
Onschuld wordt voortdurend bedreigd, maar...
wat niet weet... niet deert en... overleven is de boodschap.
Elk werk is een zoekprentje op groot formaat.
ELS CEULEMANS
Let's play, ignore and survive
tot 27 juli 2014
in
Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15B
9000 GENT
donderdag tot zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 11 - 14 uur
www.jandhaese.be
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.