Vincent De Roder van Loods 12 nodigde twee heren van stand uit voor een duo-tentoonstelling. Het resultaat is 'IDEAAL' op méér dan één manier.
Niet zonder enig gevoel voor ironie gaven Rik DE BOE (*) en Johan DE WILDE deze titel aan hun initiatief. Maar hun beider zin voor perfectie op het technisch-artistieke vlak (elk met zijn eigen tekenkundige benadering) en hun gevoel voor én ervaring met uitgebalanceerde accrochages zorgt voor een harmonische wandeling langs hun nochtans technisch en inhoudelijk uiteenlopend werk.
Niet zonder enig gevoel voor ironie gaven Rik DE BOE (*) en Johan DE WILDE deze titel aan hun initiatief. Maar hun beider zin voor perfectie op het technisch-artistieke vlak (elk met zijn eigen tekenkundige benadering) en hun gevoel voor én ervaring met uitgebalanceerde accrochages zorgt voor een harmonische wandeling langs hun nochtans technisch en inhoudelijk uiteenlopend werk.
Videocollage, Tijdsbeeld 1964
Terwijl de 'boodschappen' van Johan DE WILDE ontstaan op het snijpunt van minutieus aangebrachte horizontalen en verticalen in grafiet en potlood, kiest Rik DE BOE voor schijnbaar banale onderwerpen als ramen, planten, gevels,.. uitgevoerd in een uitgepuurde techniek van houtskool op papier.
Harmonie en techniek gaan dus werkelijk hand in hand.
Uitgangspunt van het hele project is '1964', niet toevallig het geboortejaar van deze beide kunstenaars. Samen maken ze een eeuw rond, maar op hun vijftigste bruisen ze nog steeds van jeugdig enthousiasme.
vlnr. Johan De Wilde, History053 & 052, 2014, grafiet en potlood op archiefkarton,
21 x 29,7 cm; Rik De Boe, Basel 's morgens, 2014 & Jaloezieën en gordijnen, 2012,
houtskool op papier, 76,5 x 53,5 cm; Johan De Wilde, History063 & 065, 2014,
grafiet en potlood op archiefkarton, 29,7 x 21 cm
In de videopresentatie 'Het aanzien van 1964', met twee net niet synchroon lopende beeldschermen, laten ze een hele reeks feiten en figuren uit dat jaar de revue passeren: de Rolling Stones, De kinderen van de zoutkreek ('wettewa, Olle'), Martin Luther King en de Nobelprijs, Jim Reeves, Sonny Liston vs. Cassius Clay,... allemaal evenwaardig.
In zijn tekeningen schetst Johan De Wilde een eigen versie van de geschiedenis, terwijl Rik De Boe 'a room with a view' presenteert.
Het project 'IDEAAL' vindt een blijvende vorm in de ongewone, maar ontzettend prettige catalogus, opgevat als een boek om de 'prentjes' van de kunstwerken in te plakken bij de historische beelden. Als toemaatje hoort daar de affiche van Wouter Coolens (hun vriend en oud-leraar) bij. Hij serveert ons nog een serie stevige boodschappen ontleend aan krantenartikels, zoals 'Er is niets permanenter dan tijdelijke problemen' of 'Vakmanschap, al zorgde de ontwerper deze keer niet voor een kippenvelmoment'.
Het vakmanschap in deze tentoonstelling heb ik al stevig benadrukt en wat het 'kippenvel' betreft, kan ik u enkel aanraden zelf te gaan kijken.
Catalogus 'Ideaal', Rik De Boe & Johan De Wilde
met poster Wouter Coolens
Bezoek enkel nog mogelijk op
zaterdag 14 en zondag 15 juni 2014
van 14 tot 18 uur
in
LOODS 12
Koophandelstraat 12
9230 WETTEREN
(Wijk Overbeke)
(*) Rik De Boe is ook samen met Peter Morrens de oprichter en bezieler van de 'Voorkamer' in Lier.
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.