Met 'BRRL' concentreert galeriehouder Eric De Smet uiteenlopend werk van vier kunstenaars in een sterk geritmeerde en coherente accrochage.
BRRL staat voor Bénédicte HENDERICK, Rik DE BOE, Reinhard DOUBRAWA en Luc COECKELBERGHS.
Meteen bij het binnenkomen in de galerie word ik getroffen door de zuivere esthetica van de presentatie en die vaststelling loopt op de verdieping door.
Pas na die eerste globale ervaring ontstaat de behoefte om een en ander in detail te bekijken. Dan wordt het natuurlijk helemaal interessant, gezien de intrinsieke kwaliteiten van de aparte oeuvres en de geënsceneerde dialogen in een theater met kunstwerken als acteurs.
BRRL staat voor Bénédicte HENDERICK, Rik DE BOE, Reinhard DOUBRAWA en Luc COECKELBERGHS.
Meteen bij het binnenkomen in de galerie word ik getroffen door de zuivere esthetica van de presentatie en die vaststelling loopt op de verdieping door.
Pas na die eerste globale ervaring ontstaat de behoefte om een en ander in detail te bekijken. Dan wordt het natuurlijk helemaal interessant, gezien de intrinsieke kwaliteiten van de aparte oeuvres en de geënsceneerde dialogen in een theater met kunstwerken als acteurs.
Rik De Boe, raamzicht met planten & schuinzicht appartement, 2013
houtskool op papier, 76,5 x 53,5 cm
De quasi fotografische houtskooltekeningen van Rik DE BOE hebben we hier onlangs nog kunnen belichten (Waterschoenen 13 juni 2014).
Zijn meestal architecturale benaderingen (ramen, gevels,...) munten uit in een ongelooflijke zin voor precisie, zowel qua kadrering als technische uitvoering.
Achter de zakelijke weergave schuilt ook telkens een mix van nostalgische betrokkenheid, maar de privacy blijft gevrijwaard achter de gordijnen.
Luc Coeckelberghs, z.t., acryl op doek, 2014/3, 80 x 170 cm
De subtiliteit zet zich onverminderd verder in het werk van Luc COECKELBERGHS, die we hier eerder in 2009 en 2012 mochten voorstellen. We leerden hem kennen als een standvastige kunstenaar die 'schildert omwille van het schilderij', zoals we dat in het artikel van 2012 probeerden te omschrijven.
Zijn blauwe schilderijen lijken aanvankelijk duistere ruimtes, die echter bij nader inzien vol subtiele tekens zitten.
Benedicte Henderick, 2 x z.t., 29,5 x 40 cm, 2014
collage sur papier marouflé sur carton
Bénédicte HENDERICK zorgt met haar verfijnde collages voor een warm kleurenpalet en menselijke aanwezigheid. Verlies op de verdieping in geen geval haar tekeningen en vooral de blauwe collage naast het drieluik van Luc Coeckelberghs uit het oog.
Die blauwe collage serveert je in één klap Matisse, Picasso en Yves Klein, maar is uiteraard een enig echte Bénédicte Henderick.
Reinhard Doubrawa, Agitation zum Glück, pencil drawing, 2008, 30 x 21 cm
(met omgevingsreflectie)
Tenslotte vindt Rik De Boe hier (net als met Johan De Wilde in Loods 12) een waardige compagnon in het gevoelige werk van Reinhard DOUBRAWA, die een hele waaier aan uitdrukkingsmiddelen hanteert.
Neem nu de kleine potloodtekening 'Agitation zum Glück', het sculpturale 'PLAY' of de subtiele potloodtoets in 'Fingerprints'.
Laat deze tentoonstelling zeker niet aan u voorbijgaan !
BRRL
tot 5 oktober 2014
in
Galerie EL
Driesleken 40
9473 WELLE
vrijdag-zaterdag-zondag: 15 - 18 uur
en na afspraak
info@galerie-el.be
www.galerie-el.be
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.