woensdag 15 oktober 2014

ARPAÏS du bois met 'PAR LES BRETELLES' in FIFTY ONE GALLERY (Antwerpen)



 In februari 2012 waren we met Waterschoenen te gast in Fifty One Gallery voor de duotentoonstelling 'Where they met' van ARPAÏS du bois en Yamamoto Masao.

Nu zijn we hier terug voor haar eerste soloshow in deze galerie onder de titel:

PAR LES BRETELLES

Taal (het Frans van haar jeugd) speelt een heel belangrijke rol in haar tekeningen. Ze integreert zinnen, boodschappen op een heel natuurlijke manier. Dat is zo gegroeid in de getekende en geschreven dagboeknotities, die ze in haar (inmiddels talloze) schriftjes noteert.
Straks krijgt u de kans om die combinaties (groot en klein) in detail te bekijken.

U doet er ook goed aan een kijkje te nemen op haar BLOG, waar ze dagelijks een dialoog toont tussen een fotografisch en een getekend beeld: realiteit versus interpretatie.
Die schriftjes en die dagelijkse notities of beeldende overpeinzingen zijn voor haar al jaren een noodzaak om 's avonds te reflecteren over de gebeurtenissen van de voorbije dag.

Meteen bij het binnenkomen in de galerie ziet u hier vier van de schriftjes op een rij. De witte handschoenen hangen klaar voor een nadere kennismaking.

Aanvankelijk tekende ARPAÏS du bois om haar eigen 'demonen' te bezweren, maar gaandeweg evoleerde dat meer en meer naar een mogelijkheid om vat te krijgen op de onophoudelijke dreigingen die de wereld in een wurggreep houden. Hoe rond onze wereld ook mag zijn... hij draait duidelijk op heel wat plaatsen en terreinen vierkant.



 © ARPAÏS du bois @ Fifty One Gallery


 De volledige titel van deze tentoonstelling staat op een kleine tekening die de reusachtige installatie in de kelderruimte opent: 'RETENIR LE MONDE PAR LES BRETELLES'.
'De wereld bij de bretellen tegenhouden' betekent dus 'in het gareel houden van die overrompelende wereld', niet ten onder gaan of verdrinken.
In tegenstelling tot de tentoonstelling 'Noyade sèche' zijn nu alle bladen ingelijst en op ooghoogte gehangen. Ook aan die accrochage is opnieuw de allergrootste zorg besteed.

Kleine tekeningen vormen nu eenmaal de basis van dit oeuvre, maar ook de grotere bladen leenden zich de afgelopen jaren voor de spontane tekenbewegingen van ARPAÏS.

Nu opent ze zelfs met drie zeer grote formaten, waarvan de eerste ons meteen confronteert met een niet te negeren uitnodiging...

"ASSEYEZ-VOUS ... IL FAUT QU' ON PARLE"

Of de stoel met zijn zeshoekig zitvlak voldoende sterke poten heeft om ons allemaal te dragen blijft onzeker, maar wat ze wellicht bedoelt is: "Neem de tijd om deel te nemen aan het gesprek dat ik met mijn werk op gang wil trekken. Stap met mij in de onzekerheid van elke dag, maar hou toch ook het grote raster op de middelste grote tekening in het oog: 'NAPPE A CARREAUX POUR SAISIR LE PRESENT'... ordenen om begrijpelijk te maken.


Dan komt u vroeg of laat tot de vaststelling dat 'L'état de la pensée est provisoire' of ontdekt u hier de zin 'J'ai rencontré une tête sans son coeur' tussen al deze kleine tekeningen.



© ARPAÏS du bois, Retenir le monde par les bretelles


 Een groter werk toont een grote, duistere 'berg' met de veelzeggende tekst 'A l'ombre des temps modernes', een somber tijdsbeeld.. en daar zijn wel wat redenen voor op te sommen als je de nieuwsberichten een beetje volgt.
Even later houdt ze zich schuil onder een duistere hemel of deconstrueert ze de realiteit.
En ja, ze maakt zich zorgen, maar toch laat ze de hoop niet varen, want in grote letters staat het op haar blad: 

OUI CE SOIR EST UN MONDE MEILLEUR.

Alle werken in deze tentoonstelling kwamen tot stand tussen de zomer van 2013 en 2014. De kunstenares nam letterlijk afstand en trok op residentie naar o.a. Parijs, New York en Hong Kong.

Terug naar de schriftjes die we begin 2011 mochten 'savoureren' in de tentoonstelling met als titel 'Trois Cent Quatre-Vingt-Onze ; deux mille sept cent quarante huit' bij Van Der Mieden (toen nog in Antwerpen): 391 dagen en 2748 tekeningen.

*
Morgenavond 16 oktober 2014 is ARPAÏS du bois van 17 tot 18 uur te gast op radio KLARA voor een interview met Chantal PATTYN.

Vanaf zaterdag 18 oktober is bij Gallery Fifty One ook werk van ARPAÏS beschikbaar in de 51-editions. Het werk 'Entête' bestaat uit 51 unieke tekeningen, evenveel variaties op een menselijk gezicht.

*

P.S.:

 'INTERCEPTER LES MURMURES' staat op een tekening.
Laat dat nu precies zijn wat ook Waterschoenen al jaren probeert te bewerkstelligen... de kringen die door kunstenaars al dan niet fluisterend veroorzaakt worden op de grote kunstvijver 'intercepteren' en in hanteerbare porties aanbieden.

Ook voor Waterschoenen geldt het devies:
'Asseyez-vous... il faut qu'on parle'


 © ARPAÏS du bois, Oui ce soir est un monde meilleur


 ARPAÏS du bois

'PAR LES BRETELLES'

tot 8 november 2014
in
Gallery Fifty One
Zirkstraat 20
ANTWERPEN

dinsdag t.e.m. zaterdag: 13 - 18 uur





© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.