Toen we hier onlangs de nieuwe tentoonstellingen van het S.M.A.K. voorstelden, viel François MORELLET tussen de mazen van het net. Wanneer u 'Kunst in Europa na '68' en de 'Retrospectieve Jean Schwind' gaat bezoeken, moet u zonder twijfel ook deze uitzonderlijke presentatie meennemen.
Dan kunt u ook nog naar Berlinde De Bruyckere. Die bespreking zijn we volop aan het voorbereiden.
Morellets oeuvre vertoont linken met de op art en de kinetische kunst van de jaren ’60. Zijn geometrische composities van lijnen, vierkanten en driehoeken ontstaan uit de systematische toepassing van vooraf vastgestelde regels. Binnen dit gecontroleerde creatieproces laat de kunstenaar bewust ook toeval een rol spelen. Dit resulteert in neutrale, universele beelden waaruit subjectieve keuzes zoveel mogelijk zijn geweerd. Toch is het te beperkt om Morellets oeuvre enkel op deze manier te benaderen. Zijn titels geven niet alleen flegmatiek ernstig inzicht in hoe de werken zijn ontstaan maar hebben vaak een humoristische dubbele bodem. Ironisch en doordacht relativeert Morellet op elegante wijze zijn zelfopgelegde artistieke spelregels, en breder: de mythe van creatie en het serieux van kunst, om daarna opnieuw ernstig te worden.
Dan kunt u ook nog naar Berlinde De Bruyckere. Die bespreking zijn we volop aan het voorbereiden.
In 2012 ontving S.M.A.K. een genereuze schenking uit de collectie van de Brusselse verzamelaar Henri Chotteau (1947-2012). Het betreft bijna uitsluitend topwerken van de Franse kunstenaar François Morellet (°1926, Cholet - Frankrijk). Chotteau was buitengewoon gepassioneerd door zijn oeuvre. In 2004 en naar aanleiding van de solotentoonstelling in 2007 schonk de verzamelaar al werken van de kunstenaar aan S.M.A.K. Intussen bezit het museum 24 werken van Morellet uit de collectie Chotteau en dat is wereldwijd één van de belangrijkste ensembles.
François Morellet @ S.M.A.K. zaalzicht 1
François Morellet @ S.M.A.K. zaalzicht 2
Naar aanleiding van dit legaat geeft S.M.A.K. een catalogus uit met teksten van Philippe Van Cauteren, Valérie Nimal, François Morellet, Thomas McEvilley, Sonja Klee en Rolf Quaghebeur. Deze publicatie is beschikbaar in het Museum.
François Morellet is een autodidact. Zijn volledige oeuvre wordt geconditioneerd door het toeval en door de systematische studie van de gevolgen van dit toeval. Hijzelf bestempelt zijn werk als niet-expressieve, systematische kunst. Doel is het creëren van kunstwerken zonder mystificaties, die volledig door de toeschouwer te analyseren zijn. Vanaf de tweede helft van de jaren ’70 doet het principe van de destabilisatie zijn intrede. Die wordt veroorzaakt doordat twee verschillende ‘systemen’ elkaar op spanning brengen.
Tot 11 januari 2015
in het
S.M.A.K.
Jan Hoetplein 2
9000 GENT
dinsdag tot zondag: 10 - 18 uur
gesloten op 31/12/2014 en 1/1/2015
www.smak.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.