"In nauw overleg met de kunstenaar toont het museum een associatie van tekeningen, sculpturen en installaties die de evolutie en de nuances van haar oeuvre aan het licht brengen."
Zo luidt het uitgangspunt waarmee het S.M.A.K. en Berlinde DE BRUYCKERE deze overzichtstentoonstelling aankondigen. De afspraken hiertoe werden reeds jaren voor haar deelname aan de Biënnale van Venetië in 2013 gemaakt. Toen ze daar in het Belgisch paviljoen haar sculpturale installatie 'Cripplewood/Kreupelhout' presenteerde, was het S.M.A.K. een belangrijke partner in het proces. Toen al werd aangekondigd dat 'Cripplewood' in 2014 in het museum zou opduiken. Dit gigantisch werk is nu het startpunt van wat voor Berlinde De Bruyckere mag gelden als een eerste mid-career overzicht.
Zo luidt het uitgangspunt waarmee het S.M.A.K. en Berlinde DE BRUYCKERE deze overzichtstentoonstelling aankondigen. De afspraken hiertoe werden reeds jaren voor haar deelname aan de Biënnale van Venetië in 2013 gemaakt. Toen ze daar in het Belgisch paviljoen haar sculpturale installatie 'Cripplewood/Kreupelhout' presenteerde, was het S.M.A.K. een belangrijke partner in het proces. Toen al werd aangekondigd dat 'Cripplewood' in 2014 in het museum zou opduiken. Dit gigantisch werk is nu het startpunt van wat voor Berlinde De Bruyckere mag gelden als een eerste mid-career overzicht.
Berlinde De Bruyckere, Kreupelhout / Cripplewood, 2012-2013
@ S.M.A.K.
Wie er vorig jaar in Venetië bij was (zie ook artikel in Waterschoenen) zal ongetwijfeld onder de indruk geweest zijn van 'de immense spanning tussen de (horizontale) monumentaliteit van het werk en de duistere (begrensde) ruimte waarin het stond".
Wie nu de zaal van het museum binnenkomt, ontmoet in wezen hetzelfde werk, al is het wat langer gepresenteerd en zijn de ruimtelijke omstandigheden totaal anders. De quasi duisternis van Venetië heeft plaats gemaakt voor het volle bovenlicht (al wordt een en ander wat getemperd door de donker gebeitste vloer). De hoge, vierkante ruimte met zijdelingse kamers, die er in Venetië was, is hier een relatief lage, lange zaal.
Van een bijna mystieke ervaring in de Giardini staan we nu voor een 'naakte' presentatie in het Citadelpark. Aanvankelijk was dat voor mij schrikken, maar pas later kwam het besef dat de huidige opstelling perfect aansluit bij het totaalconcept van deze overzichtstentoonstelling.
Berlinde De Bruyckere, zaalzicht middenzaal met tekeningen en
sculpturen Into One-another I - II - III to P.P.P., 2010-2012
@ S.M.A.K.
In 'Cripplewood' wordt de schors blootgelegd en zelfs daaronder gaat De Bruyckere tot op de blote bast, net zoals ze menselijke en dierlijke vormen letterlijk en figuurlijk tot op het bot 'uitkleedt'.
Ze vertelt geen vrolijke verhalen, maar toont lijdende lichamen, veel intenser dan wat de dagelijkse nieuwsstroom ons ooit kan laten zien. Ze voert haar voorstelling op tot het punt waar pijn en genot elkaar ontmoeten, tot op de grens van het ondraaglijke. Precies in die momentopnamen creëert ze 'pijnlijke schoonheid'.
De intensiteit van de sculpturen vereist een zekere leegheid in de zalen, waarin haar figuren in een onwezenlijke eenzaamheid in zichzelf opgesloten zitten. Glazen stolpen of kasten verhogen dat effect nog.
'Hanne' probeert zich met haar eigen haar van de wereld af te schermen, maar staat niettemin in al haar naaktheid te kijk. Hier heeft ze zelfs een eigen zaal gekregen.
Andere figuren verstopten zich bij De Bruyckere onder dekens. Ik zie er nog één voor me in een kamertje van het voormalig rusthuis in Watou. Daar was de eenzaamheid dubbel voelbaar. En die dekens zijn er nog, bij Cripplewood bijvoorbeeld om de pijnlijke of zwakke plekken van de gevallen boom te omzwachtelen of te ondersteunen. Ook in de kasten van haar installaties bewaart ze nog een flinke voorraad van die aloude dekens.
Berlinde De Bruyckere, Actaeon IV (Beijing), 2012, Private collection, London
@ S.M.A.K.
Misschien vraagt dit hele oeuvre wel veel minder woorden dan we hier al gebruikt hebben en volstaat 'medelijden' of het in onbruik geraakte 'mededogen'. Noem het misschien 'begrip' en voeg daar een behoorlijke portie 'esthetische honger' aan toe.
Het boekje met de zaalteksten zal u ongetwijfeld begeleiden op uw wandeling.Tekeningen in meestal lange rijen illustreren de groei van een thema. Aangevuld met sculpturen of installaties op cruciale plekken zorgt dat voor een verteerbaar menu. Toch wachten u hier geen 'hapklare brokken'...
Berlinde De Bruyckere, Lost, 2006, David Roberto Collection, London
@ S.M.A.K.
Tot 15 februari 2015
in het
S.M.A.K.
Jan Hoetplein
9000 GENT
dinsdag tot zondag: 10 tot 18 uur
SPECIALE MEDEDELING DOOR DE VRIENDEN VAN HET S.M.A.K.
Lid aan halve prijs!€20.00 i.p.v. €40.00. Tijdens de tentoonstelling Berlinde De Bruyckere (18/10/2014 tot 15/02/2015) speciaal voor NIEUWE leden. Lid worden kan bij de balie van het museum.
Raadpleeg voordelen op de site van 'Vrienden van het S.M.A.K.'
® Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.