Met 'kruisende ritmes' presenteert galerie c. de vos een uitmuntende dialoog van twee sobere, intrigerende oeuvres. Beeldhouwer Paul GEES en schilder Stijn KRIELE ontpoppen zich elk met hun eigen middelen tot vormgevers van een gereduceerde beeldtaal.
Terwijl Paul Gees de verticaliteit hoog in het vaandel voert, trekt Stijn Kriele zich vooral terug binnen de grenzen van een horizontale wereld.
Maar er is meer...
Stijn KRIELE hebben we in Waterschoenen al één keer voorgesteld naar aanleiding van een tentoonstelling in deze galerie (2010). In zijn horizontale benadering is het woord 'horizon' van primordiaal belang. Hij baseert zich op het landschap of verkent profielen van architecturale elementen in zijn omgeving. Hij reduceert die geleende onderwerpen tot pure vormen die hij tegenover elkaar afweegt.
Terwijl Paul Gees de verticaliteit hoog in het vaandel voert, trekt Stijn Kriele zich vooral terug binnen de grenzen van een horizontale wereld.
Maar er is meer...
Stijn KRIELE hebben we in Waterschoenen al één keer voorgesteld naar aanleiding van een tentoonstelling in deze galerie (2010). In zijn horizontale benadering is het woord 'horizon' van primordiaal belang. Hij baseert zich op het landschap of verkent profielen van architecturale elementen in zijn omgeving. Hij reduceert die geleende onderwerpen tot pure vormen die hij tegenover elkaar afweegt.
© Paul Gees
Door te werken met tempera op papier, linnen of paneel bereikt hij een aparte tonaliteit in zijn meestal duistere kleurgebruik. Voor de geometrische 'landschappen' op papier laat hij niet alleen de kleurteugels losser (een opstoot van rood en goudgeel), maar maakt hij ook gebruik van de collagetechniek waardoor hij een derde dimensie oproept. Het zijn niet langer landschappen, maar denkvelden die zelfs een vierde dimensie evoceren.
Verder in de tentoonstelling valt hij terug op zijn duistere kleuren, wat het mysterie er niet minder op maakt.
Op twee na zijn alle werken uit 2014.
In het tuinpaviljoen zien we ook één van zijn fetisjbeelden opduiken: de achteruitkijkspiegel. Stijn Kriele kijkt niet alleen met een gewone blik, maar ook met een (letterlijk) fotografisch oog, dat onderwerpen meteen kadreert, centreert,...
De kunstenaars hebben in samenspraak gezorgd voor een even vanzelfsprekende als veelzeggende accrochage. Ze hebben zich hier vooral 'face to face' geïnstalleerd.
Paul GEES kennen we al jaren met zijn evenwichtig sculpturaal werk dat zowel monumentaal als klein kan zijn.
In zijn zoektocht naar evenwicht en spanning maakt hij gebruik van de basismaterialen hout - steen - staal, een volgehouden opdracht die niettemin na 30 jaar nog steeds ruimte laat voor experiment.
Naar aanleiding van ons atelierbezoek in 2009 omschreven we hem reeds als een gedreven evenwichtskunstenaar en dat heeft hij in zijn praktijk van de afgelopen jaren geenszins ontkracht.
Vandaag verwelkomt hij ons bij galerie c. de vos met een grote sculpturale (mixed media) tekening uit 1987, meteen een verwijzing naar zijn monumentale sculpturen.
© Stijn Kriele
Maar verder pakt hij vooral uit met nieuw werk (2014), waarin hij de mogelijkheden van de hpl-plaat (high pressure laminate) exploreert. Hij zaagt, schuurt, schaaft, boort, freest of laat het oppervalk ongeschonden wit zijn, creëert tegenstrijdige krachten en verschijningsvormen die in samenspraak met de spanningsvelden toch weer voor evenwichtige constructies zorgen.
Binnen de beperking van materialen realiseert Paul Gees een veelheid aan denkpistes, waarin de kei telkens weer als sleutel fungeert.
Net als Stijn Kriele in zijn discipline gaat Paul Gees op ambachtelijke wijze aan de slag en net als zijn collega die 'denkvelden' creëert, ontwerpt Paul Gees 'spanningsvelden' die ons net zo goed tot nadenken stemmen.
PAUL GEES & STIJN KRIELE
'kruisende ritmes'
tot 14 december 2014
in
galerie c. de vos
oude gentbaan 295-297
9300 AALST
vrijdag en zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 10.30 - 13.30
www.galcdevos.be
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Maar verder pakt hij vooral uit met nieuw werk (2014), waarin hij de mogelijkheden van de hpl-plaat (high pressure laminate) exploreert. Hij zaagt, schuurt, schaaft, boort, freest of laat het oppervalk ongeschonden wit zijn, creëert tegenstrijdige krachten en verschijningsvormen die in samenspraak met de spanningsvelden toch weer voor evenwichtige constructies zorgen.
Binnen de beperking van materialen realiseert Paul Gees een veelheid aan denkpistes, waarin de kei telkens weer als sleutel fungeert.
Net als Stijn Kriele in zijn discipline gaat Paul Gees op ambachtelijke wijze aan de slag en net als zijn collega die 'denkvelden' creëert, ontwerpt Paul Gees 'spanningsvelden' die ons net zo goed tot nadenken stemmen.
PAUL GEES & STIJN KRIELE
'kruisende ritmes'
tot 14 december 2014
in
galerie c. de vos
oude gentbaan 295-297
9300 AALST
vrijdag en zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 10.30 - 13.30
www.galcdevos.be
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.