Roeland TWEELINCKX (what's in a name?) ontlokt me een tweeledig gevoel. Enerzijds ontmoet ik de rijzige, rustige man en aan de andere kant is er zijn bevreemdende artistieke benadering waarin hij de dingen en de omgeving naar zijn hand zet en de toeschouwer meer dan eens op het verkeerde been.
Toch is er bij nader inzien geen tegenspraak, want tenslotte is ook zijn werk rustig doordacht.
De voorbije jaren is deze kunstenaar regelmatig in Waterschoenen opgedoken. In verschillende groepstentoonstellingen zagen we zijn ingrepen, soms klein of quasi onzichtbaar, soms groot en pal in ons blikveld, maar steeds enigmatisch.
LINKS in WATERSCHOENEN: Eva Steynen Deviation(s), Villa De Olmen, Van Stof tot Asse, Poppositions, Ilya Prigogine in kleur.
Telkens gaat hij aan de slag met 'banale' materialen of voorwerpen, zorgend voor transformaties van de ruimte of op zijn minst een ingreep die de kijker met een verbaasde blik, met een glimlach of niet begrijpend achterlaat.
Roeland Tweelinckx @ Galerie De Ziener
Bij galerie De Ziener krijgt hij nu de hele gelijkvloerse galerie tot zijn beschikking. Dat laat hij zich geen twee keer zeggen. Zelfs in de donkere kelder nodigt hij ons uit. Waar hij in de voorkamer en het bureau nog met 'losstaande' elementen werkt, verbouwt hij het paviljoen in een totaalproject dat meer is dan de som van de individuele objecten.
Het uitgangspunt bij een bezoek aan deze en andere presentaties van Roeland Tweelinckx is KIJKEN. Het lijkt allemaal verbazend simpel, maar eenvoud en naïviteit zijn in deze geen bondgenoten.
In de beeldenstroom die ons via reële en virtuele werelden overspoelt, hebben we het bewuste kijken een beetje verleerd. Ook in de actuele beeldende kunsten worden ons steeds nieuwe hypes gepresenteerd. Ongetwijfeld geldt ook daar het devies: 'Today's hypes are tomorrow's trash'. Wie vandaag de onmetelijke hoeveelheid tentoonstellingen, kunstenaars, galeries, evenementen,... nog kan opvolgen, beschikt zonder enige twijfel over bovenaardse krachten. Mede daarom is het van belang dat mensen als Roeland Tweelinckx ons hele kijkgedrag eens danig overhoop gooien en op de proef stellen.
Met als uitgangspunt 'Niets is wat het lijkt!' zal het ook onze kijk op de wereld verruimen. Het politieke, economische, sociale, religieuze,... discours zullen we met andere oren beluisteren en met andere ogen bekijken.
Roeland Tweelinckx, Balance, 2014, twee bloempotten die balanceren
Ik neem u zo meteen mee op een wandeling door de tentoonstelling. Toch wil ik proberen het genoegen van uw eigen ontdekkingstocht intact te houden. Een goochelaar loopt ook niet met zijn geheimen te koop.
Laat me toch op enkele werken en verbanden wijzen. Maar wees vooral alert !
Roeland Tweelinckx, 12.12.12.12.12.12., 2015,
C print op Hahnemühle Photo Rag op Dibond,
uniek
Meteen bij het binnenkomen worden we rechts geconfronteerd met een omgekeerd schildersdoek dat me door zijn houtstructuur en ondanks het gebrek aan kleur meteen aan Mondriaan doet denken. Ik kan de kleuren in gedachten invullen. Ceci n'est pas une peinture.
En wat dacht u van de 'Tekening met boorstof' op de muur en de vloer vlakbij? 'It's exactly what you think it is', zegt Tweelinckx over het werk daarnaast.
Duik even de kelder in voor enig licht in de duisternis en een bewegende sculptuur of ... 'interventie met schroefmachine'.
In het kantoortje komen we met onder andere 'Folded Paper' op bekend terrein. Hij toonde het eerder bij Eva Steynen en in Van Stof tot Asse. Goed kijken is de boodschap.
De ruimtelijke werking van het paviljoen is door Tweelinckx op meesterlijke wijze verstoord. Een plint en bewerkte lichtarmaturen benadrukken de metamorfose, maar creëren samen met 'Balance' ((wee bloempotten) een nieuw onmogelijk evenwicht.
Roeland Tweelinckx, Brick, 2005, vervormde snelbouwsteen
Zelfs een tegendraadse baksteen speelt mee in de verwarrende vervorming van onze beeldvorming. De kunstenaar toont hier ook verschillende evenwichtspunten en fluctuerende horizonten.
De glazen tuindeur biedt uitzicht op het samenspel van natuur en cultuur met de zigzag-sculptuur van Norman Dilworth onder de gebogen bomen (die me in gedachten naar Van Gogh sturen). Op het venster langs de binnenkoer stroomt intussen de Ourthe onverminderd verder.
Hou het nog even geheim en ga eerst zelf kijken voor u het verder vertelt.
Tot 8 maart 2015
Roeland Tweelinckx
met
'The Lost Art of Keeping a Secret'
in
Galerie De Ziener
Stationsstraat 55
1730 ASSE
vrijdag t.e.m. zondag: 15 - 18 uur
Op de verdieping wacht u een kleine greep uit de vaste collectie.
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN