woensdag 28 januari 2015

Beeldvorming tussen archeologie en technologie in SUPER DAKOTA gallery (Brussel-

 
 
Onlangs namen we u in WATERSCHOENEN mee naar Galerie EL, waar Dirk Slootmaekers ons op een andere manier naar de dingen leerde kijken, los van vervorming door de menselijke logica.
 
In de Brusselse galerie SUPER DAKOTA leren ze ons vandaag op een vergelijkbare manier doorheen verschillende lagen van betekenis en geschiedenis kijken.
Laat de normale wetten van de logica dus ook nu maar thuis en probeer ongedwongen tussen de lijnen te lezen. Historische en actuele verschijningsvormen worden met elkaar geconfronteerd of vermengd.
 
Neem nu de twee werken 'Ideas on Ideals (David) & (Venus)' van Conor BACKMAN meteen vooraan links in de galerie met de onmiddellijke confrontatie tussen het klassieke, getekende beeld van 'David' en 'Venus', naast de gepixelde ontrafeling van de virtuele versie.
 
 
Conor Backman, Ideas on Ideals (David) & (Venus), 2014
2 x 2 x 30,5 x 38 cm
Eva Berendes, Untitled, 2011, 56 x 120 x 120 cm
 
 
Pieterjan GINCKELS is een kunstenaar-architect die zich niet laat vastrijden in één bepaalde beeldvorming of binnen één discipline. We kennen hem uiteraard nog van zijn gigantische installatie en performance ('PISTE') waarmee hij in 2010 furore maakte in NETWERK (Aalst).
Hier pakt hij onder andere uit met een gepersonaliseerde remake van het iconische werk 'A BLVD CALLED SUNSET' (1975) van Edward Ruscha, dat hij naar Brusselse normen vertaalt.
 

Pieterjan Ginckels, BLVD, 2012, c-print, 72,5 x 102,5 x 4 cm
Eva Berendes, Untitled, 2011, 56 x 120 x 120 cm
 
 
Eva BERENDES gebruikt gridstructuren als een soort canvas of podium, waarop ze objecten in soms vreemd aandoende opstellingen of relaties rangschikt, zoals in 'Figures & Routines'. Ze heeft een achtergrond in de schilderkunst, maar opereert op de grens tussen twee en drie dimensies, tussen sculptuur en installatie.
 
In de kelderverdieping steelt Manuel FERNANDEZ meteen mijn aandacht met zijn opmerkelijke 'BG paintings', vier pastelkleurige UV prints op basis van gedelete digitale beelden.
 
 
Manuel Fernandez, BG Painting, 2014, UV Print, 4 x 81 x 100 cm
 
 
Ryan LAUDERDALE weet me perfect in de ban te houden met zijn ruimtelijk wandobject 'Mapquest' dat zich beweegt op de grenzen van sculptuur, architectuur, meubel, design en readymade. De destabiliserende montage lijkt gebeurd met Ikea-onderdelen, gebruikmakend van verschillende handleidingen tegelijk.
 
 
Tot 20 februari 2015
in
SUPER DAKOTA
Washintonstraat 45
1050 BRUSSEL
 
donderdag tot zaterdag: 11 - 18 uur
 
 
*SUPER DAKOTA is een nog jonge galerie in Brussel. Andere bekenden van WATERSCHOENEN die hier reeds tentoonstelden zijn Manor Grunewald en Max Pinckers*
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.