Je bent jong en je wil wat. Voor Laurence Dauwens (kunsthistorica) en haar partner Joris Beernaert (advocaat) leek de start van een nieuwe galerie voor actuele kunst een onafwendbare stap.
Joris Beernaert werd als zestienjarige door de kunstmicrobe gebeten toen hij met het geld van zijn eerste vakantiejob een werk van Berlinde De Bruyckere kocht. Een verzamelaar was geboren. Een tijdje geleden dook een deel van die verzameling op in Maison Particulière.
Laurence Dauwens liet onlangs de zekerheid van een interessante baan achter om deze nieuwe galerie uit de grond te stampen.
Joris Beernaert werd als zestienjarige door de kunstmicrobe gebeten toen hij met het geld van zijn eerste vakantiejob een werk van Berlinde De Bruyckere kocht. Een verzamelaar was geboren. Een tijdje geleden dook een deel van die verzameling op in Maison Particulière.
Laurence Dauwens liet onlangs de zekerheid van een interessante baan achter om deze nieuwe galerie uit de grond te stampen.
De ambitie om het meteen goed te doen laat zich ook voelen in de keuze voor Brussel en de historiek van het flink uit de kluiten gewassen pand achter de klassieke gevel op de Stalingradlaan 26.
Aanvankelijk was hier een bank gevestigd. Later deed het al eens dienst als kunstgalerie. Zelfs Donald Judd was hier kind aan huis.
Wie de moeite doet om spiegelschrift te lezen, weet zich al meteen welkom dankzij de neonsculptuur in het boogvenster boven de dubbele toegangsdeur. Zoniet moet u het voorlopig met 'Fuck you' doen. Laat u door dit artistieke knipoog van Stanislas LAHAUT niet afschrikken. U bent meer dan welkom!
In de hal wordt het bankverleden extra in de verf gezet door Karl PHILIPS met foto's van de bankkantoren waar hij een nachtelijke 'open deur actie' organiseerde. Helemaal achteraan in de galerie, op het afgesloten balkon, krijgt u straks een simultane videopresentatie van deze nachtelijke escapades.
Het project wil tegelijk het debat openen over de rol van de galerie als open ruimte. Ook hier ligt bij de voordeur symbolisch een houten spie klaar...
Stanilas Lahaut, Fuck You Welcome, 2015, Neon on plexi, 95 x 40 cm
Retrospective / Introspective lijkt een bijzonder vreemde titel voor de allereerste tentoonstelling van een splinternieuwe galerie. Het retrospectieve element zit in de verwijzing naar en de aanwezigheid van een klein schilderij door Andy WARHOL uit 1964: 'Flowers'. Daarmee keert het werk terug naar de plek van de voormalige galerie die het hier presenteerde.
De bloemen van Warhol zijn inmiddels uitgegroeid tot een artistiek statussymbool. Misschien is het wel de al dan niet heimelijke droom van elke kunstenaar om een gelijkaardige status te bereiken. Ook galeriehouders zien voor hun kunstenaars ongetwijfeld graag een schitterende toekomst weggelegd.
Karl Philips, Wedge, 2014, photographs / wooden wedge, 40 x 55 cm
Dauwens & Beernaert gaan doelbewust in zee met kunstenaars van hun eigen generatie. De meesten zijn dan ook geboren in de jaren '80, een gezelschap dat samen hopelijk een lang en mooi parcours kan afleggen. Met deze openingstentoonstelling leveren ze alvast een stevig visitekaartje af.
De gevarieerde presentatie beweegt zich tussen uitgepuurde, minimalistische en romantische, klassieke benaderingen met oog voor metier en ruimte voor een portie kritische kijk en een vleugje g(l)(r)imlach.
Neem nu voor die eerste categorie Gauthier OUSHOORN (die we in Waterschoenen al meermaals citeerden, bvb. A Whitsun Wedding en A split second) en Nadia GERROUI, één van onze favorieten in Coming People 2014.
Nicolas HOMMELEN en Quinten INGELAERE profileren zich daarnaast als quasi klassieke schilders.
Laurence Dauwens weet hoe ze een tentoonstelling moet opbouwen. Ze benut zowel de kleine ruimtes van het gebouw als de grote, museale zaal en deelt de mix tussen de uitersten perfect in.
Laetitia de Chocqueuse, L'histoire de l'ami (Inénnarable), 2011, Print on Leather, 13 x 21 x 1 cm
Quinten Ingelaere, Visage de la terre 2, 2014-2015, Oil on canvas, 29 x 22 cm
Gauthier Oushoorn, Daisy & Violet, 2014-2015, Wood, 73 x 30 x 37 cm
Alex VERHAEST is met haar bewegende stillevens en portretten prominent en tegelijk bescheiden aanwezig. Zij opereert niet met toeters en bellen, maar levert pure introspectie in haar subtiele video's. We kennen haar nog van WATOU 2012, waar ze in het huisje De Rode Hoed onder andere indruk maakte met haar 'Character Study - Dolores' (nu te zien in het directeursbureau van Dauwens & Beernaert).
Laetitia de CHOCQUEUSE voelt zich thuis in diverse technieken. Tekenen doet ze op schitterende wijze en tegelijk etaleert ze haar visie op de kunstgeschiedenis door taferelen uit verschillende genres en periodes in elkaar te puzzelen. Maar ze heeft nog meer in haar mars, ook in de huidige presentatie.
De eerste solotentoonstelling in deze galerie mag zij overigens binnenkort voor haar rekening nemen. Wij houden u graag op de hoogte.
Retrospective / Introspective biedt ook nog werk van Pauline M'BAREK, Frédéric DUMOULIN en Juan Pablo PLAZAS (met bijvoorbeeld het wondermooie 'La Rousse' op de foto hieronder).
Juan Pablo Plazas, La Rousse, 2014, Mixed Media
Alex Verhaest, Table prop (Madeleine, Angela, Peter, Dolores, Hélène), 2014,
Animation loop, 19 inch screen
Tot 19 maart 2015
bij
DAUWENS & BEERNAERT
Stalingradlaan 26
1000 BRUSSEL
woensdag tot zaterdag: 11 - 18 uur
Meer info over de galerie en de betrokken kunstenaars staat op:
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.